Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
... om det är okej för arbetsgivaren att begära sjukintyg från dag 1 från samtliga anställda från en dag till en annan (utan ändring av anställningsavtal som säger från dag 8)?
Det kan väl omöjligt finnas särskild anledning för en hel grupp anställda? :confused: Förutom att det är jobbigt att hitta vikarier över jul då? ;)

Om man som AG vet av vana att det kommer in många sjukskrivningar bland dem som inte får ledigt så kan jag visserligen förstå tröttheten runt det, men jag tycker ändå att det inte är något man kan kasta fram några dagar innan jul utan diskussion om det verkliga problemet först. Det lämpar sig bättre att ta upp långt tidigare än när man är i det akuta läget.

Har du kollat med facket? Typiskt en sådan fråga de kan svara på.

Jo, absolut finns det massor med alkoholfri choklad! Bara det att det är typ fjärde gången jag ställt en fråga om x fungerar eller om y går bra etc. Jag hade lätt tagit det som att "gud vad jobbig jag är som ställer till det med allt" och känt mig hemskt besvärlig.
Jag förstår. Men det kan också vara så att din gäst tycker att julfirande där det finns en massa choklad = bra julfirande som man gärna gör om och känner sig väldigt välkommen och väl omhändertagen :D Edit: dålig meningsbyggnad & bristfällig grammatik men låter det stå

Jag har inte sett hans klädsel som "vardagsklädsel", utan "militär klädsel" och tänker att det i allra högsta grad finns en tanke att visa för hela världen som ser honom (de han besöker och de som kollar på TV:n) att kriget pågår 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan, och att han hela tiden är delaktig i det, oavsett var han själv befinner sig.
Ok. Jag tycker inte att hans tröja är militär men jag kan ha fel.

@Nytant visste mer än jag om detta, och om man googlar på "fatigue tröja" så kommer den typen av kläder fram.
Jag är absolut ingen expert, men fatigues kan nog se ut lite hur som helst inom vissa ramar, det är framför allt att de är military issue och inte uniform som definierar dem om jag förstått det rätt. Dvs. de kläder du får som dina fatigues är dina fatigues, det kan innebära en helt vanlig T-shirt, cargobyxor, och ett par kängor. Vardagsklädseln till skillnad från paradklädseln.

Jag är absolut ingen expert, men fatigues kan nog se ut lite hur som helst inom vissa ramar, det är framför allt att de är military issue och inte uniform som definierar dem om jag förstått det rätt. Dvs. de kläder du får som dina fatigues är dina fatigues, det kan innebära en helt vanlig T-shirt, cargobyxor, och ett par kängor. Vardagsklädseln till skillnad från paradklädseln.

Men det är väl "vardag" inom just det militära, inte vardag hemma hos mig själv t ex? Så stuprörsjeans, blårandig skjorta och en grå pullover skulle väl inte kallas "fatigue" även om jag skulle kunna gå klädd så i min vardag, om jag förstod det rätt?

Men det är väl "vardag" inom just det militära, inte vardag hemma hos mig själv t ex? Så stuprörsjeans, blårandig skjorta och en grå pullover skulle väl inte kallas "fatigue" även om jag skulle kunna gå klädd så i min vardag, om jag förstod det rätt?
Ja exakt, vardag inom det militära. Alltså tilldelade arbetskläder som är optimerade för att du ska kunna utföra ditt jobb i dem, utifrån alla relevanta kriterier. Så det är ganska sannolikt att det är t.ex. en militärgrön T-shirt och att dina cargobyxor har kamouflagemönster. Vilket är den ungefärliga minnesbilden jag har av Zelensky. ÖB-lumpen-farfarströja till och med, den där ribbstickade med halvdragkedja.

Ja exakt, vardag inom det militära. Alltså arbetskläder som är optimerade för att du ska kunna utföra ditt jobb i dem, utifrån alla relevanta kriterier. Så det är ganska sannolikt att det är t.ex. en militärgrön T-shirt och att dina cargobyxor har kamouflagemönster. Vilket är den ungefärliga minnesbilden jag har av Zelensky. ÖB-lumpen-farfarströja till och med, den där ribbstickade med halvdragkedja.

Precis så tänkte jag mig, men jag visste inte att det hade ett särskilt namn så det var något nytt jag har lärt mig idag.

Kanske var det jag som missförstod @Lillas fråga. Jag läste den som en undring om varför Zelensky var så "nedklädd" jämfört med t ex Biden som hade kavaj och slips, men kanske var den egentliga frågan om varför han bar militär vardagsklädsel och inte militär uniform. Våran ÖB och generaler m.m. har ju vanligtvis uniform om de inte intervjuas under en övning i fält, men å andra sidan de inte i direkt krigstillstånd heller. Jag tänker att det är väldigt medvetet val, att visa sina landsmän att han är med dem på fältet, även om han fysiskt är någon annanstans.

Precis så tänkte jag mig, men jag visste inte att det hade ett särskilt namn så det var något nytt jag har lärt mig idag.

Kanske var det jag som missförstod @Lillas fråga. Jag läste den som en undring om varför Zelensky var så "nedklädd" jämfört med t ex Biden som hade kavaj och slips, men kanske var den egentliga frågan om varför han bar militär vardagsklädsel och inte militär uniform. Våran ÖB och generaler m.m. har ju vanligtvis uniform om de inte intervjuas under en övning i fält, men å andra sidan de inte i direkt krigstillstånd heller. Jag tänker att det är väldigt medvetet val, att visa sina landsmän att han är med dem på fältet, även om han fysiskt är någon annanstans.
Jag tror att din tolkning är helt korrekt. Jag vet inte om det finns militära regler för det (säkert) men om inte annat är det just för att kommunicera både utåt och inåt att han och hans land befinner sig i krig.

Ja men typ ungefär så. Menar inte vardagsklädd som i vardagsklädd utan mer ”nedklädd”

Hur uttalas ordet "hexameter", och varför? Har hört det sägas med betoningen på A:et. Varför inte betona likadant som taxameter, barometer, termometer? :confused:

Hur uttalas ordet "hexameter", och varför? Har hört det sägas med betoningen på A:et. Varför inte betona likadant som taxameter, barometer, termometer? :confused:

Betoning på a:et är det korrekta uttalet, det är ett grekiskt ord (jfr Bukefalos). Det har att göra med korta och långa stavelser (min hjärna kommer inte ihåg exakt hur reglerna är, det är några år sedan jag läste grammatik ;)).

Betoning på a:et är det korrekta uttalet, det är ett grekiskt ord (jfr Bukefalos). Det har att göra med korta och långa stavelser (min hjärna kommer inte ihåg exakt hur reglerna är, det är några år sedan jag läste grammatik ;)).
Om vi nu är igång och gissar :D så säger jag att det är för att det i grekiskt uttal är vanligt med betoning på tredje vokalljudet från slutet. De andra orden som inte följer det möstret kan vara undantag för att de har funnits i svenskan så länge/brett.

Om vi nu är igång och gissar :D så säger jag att det är för att det i grekiskt uttal är vanligt med betoning på tredje vokalljudet från slutet. De andra orden som inte följer det möstret kan vara undantag för att de har funnits i svenskan så länge/brett.

Instämmer utöver att betoningen inte behöver vara på tredje vokalen, det regleras som sagt av korta - långa stavelser (det jag inte kommer ihåg är vilken som avgör betoningens placering).

Sedan har för mig att det är annorlunda regler för latin jämfört med klassisk grekiska men det är som sagt länge sedan jag pluggade sådant här (plus att jag är ju en j-la naturvetare ;) :laugh:).

Instämmer utöver att betoningen inte behöver vara på tredje vokalen, det regleras som sagt av korta - långa stavelser (det jag inte kommer ihåg är vilken som avgör betoningens placering).

Sedan har för mig att det är annorlunda regler för latin jämfört med klassisk grekiska men det är som sagt länge sedan jag pluggade sådant här (plus att jag är ju en j-la naturvetare ;) :laugh:).
Förstår! Men vad har latin med saken att göra? Jag utgick från att alla exempelorden var grekiska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 770
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 752
· Visningar
85 386
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar