Just nu del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@LadyCovergirl du jobbar på fängelse va? Vad krävs det för utbildning för ett sådant jobb?

Just nu funderar jag på om Marabou japp och ahlgrens bilar blir för sött i samma tårta. Vad tror ni?

Just nu är jag sanslöst godissugen! (det finns dock inget godis hemma och ingen köper till mig eftersom jag berättat för alla att jag ska sluta äta sådant :( )

@LadyCovergirl du jobbar på fängelse va? Vad krävs det för utbildning för ett sådant jobb?

Det stämmer. Kriminalvården har en egen utbildning. Timvikarie kan man dock vara utan den utbildningen.
Det är rent generellt meriterande med utbildning inom t.ex. juridik eller psykologi. Även språkkunskaper (utöver svenska och engelska som är krav) är bra. B-körkort kräver min region (Syd), vet inte hur övriga regioner ställer sig till det.

Det stämmer. Kriminalvården har en egen utbildning. Timvikarie kan man dock vara utan den utbildningen.
Det är rent generellt meriterande med utbildning inom t.ex. juridik eller psykologi. Även språkkunskaper (utöver svenska och engelska som är krav) är bra. B-körkort kräver min region (Syd), vet inte hur övriga regioner ställer sig till det.
Ok :)
Tycker det verkar vara ett intressant jobb, men kan tänka mig att det inte är helt lätt alla gånger heller. Om de intagna tex blir aggressiva eller så.

Ok :)
Tycker det verkar vara ett intressant jobb, men kan tänka mig att det inte är helt lätt alla gånger heller. Om de intagna tex blir aggressiva eller så.

Det är ofta intressant men givetvis finns det långtråkiga dagar också. Arbetsuppgifterna varierar, både mellan olika anstalter/häkten, olika positioner och olika dagar. Idag har jag till exempel jobbat 6.45-19 på "min" avdelning. (Jag är sen början av februari placerad på en psykiatrisk avdelning, dessförinnan på en avdelning för långtidsdömda.)
Sett över hela dagen så har jag idag visiterat de intagnas celler, skrivit rapporter från ett antal incidenter igår samt spelat yatzy med en intagen. Avslutade med två timmar i bevakningscentralen då den som är placerad där kompade ut.
Det har alltså varit en väldigt lugn dag. Andra dagar är det fullt upp hela dagen så då blir det inte så mycket yatzy-spelande ;)

Och ja, våld och aggressiva intagna finns det. Tror dock att det är i mindre omfattning än gemene man tänker att det är.

Det är ofta intressant men givetvis finns det långtråkiga dagar också. Arbetsuppgifterna varierar, både mellan olika anstalter/häkten, olika positioner och olika dagar. Idag har jag till exempel jobbat 6.45-19 på "min" avdelning. (Jag är sen början av februari placerad på en psykiatrisk avdelning, dessförinnan på en avdelning för långtidsdömda.)
Sett över hela dagen så har jag idag visiterat de intagnas celler, skrivit rapporter från ett antal incidenter igår samt spelat yatzy med en intagen. Avslutade med två timmar i bevakningscentralen då den som är placerad där kompade ut.
Det har alltså varit en väldigt lugn dag. Andra dagar är det fullt upp hela dagen så då blir det inte så mycket yatzy-spelande ;)

Och ja, våld och aggressiva intagna finns det. Tror dock att det är i mindre omfattning än gemene man tänker att det är.
Ok, vad snällt att du berättar lite om hur jobbet är.
Hehe ja man föreställer sig gärna att det är som i filmer, slagsmål och sådant titt som tätt :p

Ok, vad snällt att du berättar lite om hur jobbet är.
Hehe ja man föreställer sig gärna att det är som i filmer, slagsmål och sådant titt som tätt :p

Det är lugnt. Jag berättar så gärna :)

Filmens värld skiljer sig rätt mycket från verkliga fängelser även om det givetvis finns likheter :p

Frukt passar nog bättre. Vit choklad brukar med bli väldigt sött.

Min favorit är kladdkaka med vit choklad med lime i.

Just nu kikar jag ut och funderar på om vi verkligen ska åka iväg. Djurpark står på dagens agenda, men känns lagom motiverande när det är varning för regn. Men iofs så har vi alla regnkläder ;)

Just nu dricker jag te och funderar på om vi ska gå eller ta bilen när sonen ska hämtas på skolan. Är inte långt men regnar så förbannat idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
669
Svar
2 001
· Visningar
98 941
Senast: pepp
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
240
Senast: Badger
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 809
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?