Juridik-fråga

Kan man verkligen testamentera så att särkullbarnens hela arvslott inte kommer till barnen om/när föräldern dör? och för mig den mer intressanta frågan: Varför vill man göra så?

För att den som överlever inte ska behöva sälja huset.

Min pappa hade varit tvungen och sälja gården om mina syskon skulle haft sin del av arvet när mamma gick bort.

Ja precis som flera skriver handlar det om att kunna bo kvar. Det som finns att ärva i dagsläget är ju liksom ett i stort sett belånat hus med inventarier + att jag lagt handpenning på huset som vi ska skriva ett skuldebrev om. Grejen är ju att vi inte är så gamla. Om jag skulle gå bort så är det ju stor chans att karln träffar ny och lever med henne resten av livet, vad hinner hända då liksom.

Ja precis som flera skriver handlar det om att kunna bo kvar. Det som finns att ärva i dagsläget är ju liksom ett i stort sett belånat hus med inventarier + att jag lagt handpenning på huset som vi ska skriva ett skuldebrev om. Grejen är ju att vi inte är så gamla. Om jag skulle gå bort så är det ju stor chans att karln träffar ny och lever med henne resten av livet, vad hinner hända då liksom.
@Sar :s förslag om ömsesidiga livförsäkringar är ett mycket bra förslag i er situation.

Ömsesidiga livförsäkringar som är såpass stora att den efterlevande har råd att lösa ut särkullsbarn/en är som sagts bäst. Nu är det ju inte någon lösning i er situation just NU, då om du tecknar en livförsäkring idag och dör imorgon under förlossningen kommer den mest troligt inte lösa ut. Men ni bör ändå skaffa det för framtiden.

Finns det låneskydd eller vad det kallas för huslånet? Om inte - se även över möjligheten att skaffa det. Det är då en slags livförsäkring kopplat till banklånet (banken kan hjälpa er teckna det om det inte redan är inbakat), så om låntagaren dör löser försäkringen lånet som är kvar den aktuella dagen. Dödsboet får således ingen skuld. Är ett bra komplement till inbördes testamente, då den kvarlevande då får en åtminstone teoretisk möjlighet att behålla huset och låna igen på den då obelånade delen och lösa ut ev särkullsbarn.

När ni är två som lånar så se till så att det verkligen är så att halva lånet försvinner om en av er dör, så att det inte blir verkanslöst och den andra får solidariskt betala hela lånet likförbannat.

Brukar inte kosta så mycket sådana där låneskydd, de är ju såklart kopplat till lånesumman, men sett till vad man får så är det en liten summa.

För att den som överlever inte ska behöva sälja huset.

Min pappa hade varit tvungen och sälja gården om mina syskon skulle haft sin del av arvet när mamma gick bort.
Kan inte snälla någon förklara det här för mig? Jag minns att jag som barn läste mormors Allers där det fanns annonser om juridisk hjälp just angående arv och särkullsbarn. Med citat som "om jag bara hade hade fått hjälp, då hade jag sluppit bli av med huset som 80-åring". Jag fattade aldrig annonserna som barn och tänkte faktiskt starta en tråd på Buke om det eftersom jag fattar lika lite nu :o.

Kan inte snälla någon förklara det här för mig? Jag minns att jag som barn läste mormors Allers där det fanns annonser om juridisk hjälp just angående arv och särkullsbarn. Med citat som "om jag bara hade hade fått hjälp, då hade jag sluppit bli av med huset som 80-åring". Jag fattade aldrig annonserna som barn och tänkte faktiskt starta en tråd på Buke om det eftersom jag fattar lika lite nu :o.

särkullbarn har samma lagliga rätt att ärva som gemensamma barn, men de har rätt att få ut sitt arv på en gång de behöver alltså inte vänta tills även styvföräldern har dött.

Så hade mina syskon fått sitt arv då hade min pappa inte kunnat bo kvar för han hade inte haft råd att ta lån på gården.

Det kan ju tex vara så att allt är bundet i ett gemensamt boende och att man inte vill att ens partner ska behöva lämna sitt hem för att ev vuxna avkommor ska få ut sin laglott just då.

Men ändå, kan man testamera bort laglotten bara sådär? Eller måste särkullsbarnen skriva på?
Då kan ju den som är kvar leva upp allting eller ge till sina barn? Eller? Har hört så många historier om gåvor hit och dit som inte registreras eller kan styrkas.

Testamentet utformas så att efterlevande ska ärva med efteravsrätt för barnen. Begär särkullsbarnet jämkning av testamentet kommer denne vid första dödsfallet får ut sin laglott och resten vid efterlevandes död.

För att undvika att särkullsbarnet begär jämkning skrivs att om detta sker så faller efterarvsrätten bort. Begärs då jämkning får särkullsbarnet sin laglott vid det första frånfället. Begärs inte jämkning får särkullsbarnet hela sin arvslott vid det andra frånfället.

Så hade mina syskon fått sitt arv då hade min pappa inte kunnat bo kvar för han hade inte haft råd att ta lån på gården.
Jag är bara några år äldre än min mans barn. Sanolikt kommer jag överleva honom, och stor chans även hans barn. Då kommer hans barn aldrig hinna ärva sin pappa?? Verkar helt galet tycker jag.
Bo kvar eller inte. Som förälder har man satt barn till världen. Vi har en lag som ger barnen en laglig arvslott och den borde de få ut när föräldrarna dör oavsett hur omständigheterna ser ut.
gulan

Testamentet utformas så att efterlevande ska ärva med efteravsrätt för barnen. Begär särkullsbarnet jämkning av testamentet kommer denne vid första dödsfallet får ut sin laglott och resten vid efterlevandes död.

För att undvika att särkullsbarnet begär jämkning skrivs att om detta sker så faller efterarvsrätten bort. Begärs då jämkning får särkullsbarnet sin laglott vid det första frånfället. Begärs inte jämkning får särkullsbarnet hela sin arvslott vid det andra frånfället.

Så om den som dör har ett barn får den 50% och han fru 50%, men om barnet väntar så får den 50 % av fruns arv när hon dör, även fast hon har 5 barn?

@lil-sis När det gäller särkullsbarns rätt att få ut sin laglott direkt när deras förälder dör så gör det inte ett dugg skillnad om paret är gift eller sambos! Rätten föreligger oavsett vilket.

Det som dock gör skillnad är bodelningen som sker innan. I sambos bodelning ingår enbart gemensam bostad och gemensamt bohag som delas lika om inte annat har avtalats.

För gifta par ingår all egendom om inte annat har avtalats. För par där mycket egendom finns utöver fastighet blir det således mer till den efterlevande makan/maken vid bodelningen och mindre kvar till arv så att säga.

Men laglotten kommer man inte förbi om inte barnen frivilligt avstår.

Senast ändrad:
Egentligen en urspårning, men OM man skriver testamente på egendom som kommer att tillfalla barn kan det vara bra att skriva in att egendomen och avkastningen av den ska vara enskild egendom. Det är "oladdat" att skriva när barnen är små, men kan vara värdefullt om de när de ärver är i ett förhållande med "fel" partner. Är det rätt partner spelar det ju ingen roll, och skrevs villkoren långt innan det fanns någon partner finnd det ju ingen anledning för denne att känna sig utpekad och misstrodd!

När det gäller sambos är det inte riktigt rätt att tänka i termer särkullsbarn kontra gemensamma barn.
Alla barn till den som avlider har samma arvsrätt. Gemensamma barn behöver inte vänta på att bägge biologiska föräldrarna dör.
Så ett gemensamt testamente och försäkringslösningar är ännu viktigare om man är sambos eftersom man då inte har någon legal arvsrätt.

Mina föräldrar hade testamente skrivet. Dock fick både jag och min bror godkänna detvvid bouppteckningen. Vi hade alltså lika gärna kunnat säga nej och krävt vår arvslott efter pappa, fick jag veta av juristen (dock inte aktuellt i vårt fall). Så man är inte helt söker även med testamente, inte om barnen skulle visa sig giriga.

Jag är bara några år äldre än min mans barn. Sanolikt kommer jag överleva honom, och stor chans även hans barn. Då kommer hans barn aldrig hinna ärva sin pappa?? Verkar helt galet tycker jag.
Bo kvar eller inte. Som förälder har man satt barn till världen. Vi har en lag som ger barnen en laglig arvslott och den borde de få ut när föräldrarna dör oavsett hur omständigheterna ser ut.
gulan

Och mina syskon tyckte det är självklart att vänta så gården inte går ur släkten, alla är vi olika.

Så om den som dör har ett barn får den 50% och han fru 50%, men om barnet väntar så får den 50 % av fruns arv när hon dör, även fast hon har 5 barn?

@Clabbe gör ett viktigt påpekande, eftersom TS och partner inte är gifta så gäller samma regler för gemensamma så väl som särkullsbarn. Det får ut sitt arv direkt (om inget testamente är skrivet) och har under alla omständigheter rätt att få ut sin laglott direkt vid det första dödsfallet - om de begär jämkning av testamentet.

Genom stupstocken försöker man 'motivera' barnen att inte begära jämkning av testamentet utan vänta på efterarvet vid det andra dödsfallet. Stupstocken formuleras så att begärs jämkning vid det första dödsfallet får barnet enbart sin laglott och inte mer (1/2 arvslotten) väntar de till det andra dödsfallet så får de då istället hela arvslotten.

Utan stupstocken hade resultatet vid jämkning blivit att barnet direkt fick sin laglott och resten av arvslotten vid det andra dödsfallet. Något som snarare uppmuntrar än hindrar att jämkning begärs.

@hemlig
Jag vill bara förtydliga så det inte uppstår missförstånd, hos ngn annan. Man godkänner inte testamenten, på det viset som ditt svar kan ge intrycket av. Finns inga formella eller materiella fel på testamentet så finns det inget man som barn eller annan anhörig kan göra för att det inte ska verkställas. Utan för att ert godkännande ska ha haft den effekten som juristen sa så måste det ha funnits en felaktighet.

Och ytterligare ett förtydligande, om det inte var ett uttryckligt om mycket tydligt formulerat löfte om att inte väcka klandertalan så är sådana godkännanden (att du skriver ditt namn + godkänner på testamentet) enbart bevisning om att du tagit del av testamentet.

Litet inpass: jag kan som fru till make med särkullsbarn begära att man INTE ska göra någon bodelning vid makens ev. frånfälle. Finns testamente till min fördel, får jag då ärva allt utom barnens laglott. Alltså delas hans egendom i två delar, jag ärver hälften och barnen hälften. Men min egendom blir då inte bodelad.

Jag vill minnas att det finns en särskild benämning för detta, ett kryss att sätta eller inte sätta och att detta går under benämning... eh.... någonting 77?

Hittade lite av vad jag syftade på, saxat från Äktenskapsbalken.
----
12 kap. Jämkning vid bodelning
2 § Vid bodelning med anledning av en makes död skall, om den efterlevande maken begär det, vardera sidan som sin andel behålla sitt giftorättsgods. Om den efterlevande maken begränsar sin begäran till att avse endast en del av sitt giftorättsgods, skall den andra sidan behålla motsvarande kvotdel av den avlidna makens giftorättsgods, varefter återstoden fördelas enligt 11 kap.

Kommentar
Vid dödsfall kan den efterlevande maken undvika likadelning enligt 11 kap. 3 § och istället behålla sitt giftorättsgods. Regeln skyddar mot att efterlevande make ska behöva dela boet med särkullbarn till den avlidne maken som ärver sin förälder direkt enligt ÄB 3:1. Särkullsbarnen ärver då endast ur avliden makes giftorättsgods (och dennes andra eventuella tillgångar).

Efterlevande kan också välja att låta del av giftorättsgods delas i bodelning. Make kan t ex välja att 50 % av vardera sidans giftorättsgods ska ingå i bodelningen och att resten ska undantas. Om ena makarna normalt skulle föra 800 000 respektive 500 000 in i en bodelning blir nu fördelningen 400 000 och 250 000. Resten av makarnas respektive egendom hålls utanför.

---

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 949
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar