Jultråden 2022

Ska göra min första pepparkaksdeg. Kan man dubblera ingredienserna till en pepparkaksdeg utan att det blir knasigt?

Hur många ska du göra pepparkakor till? Vi gjorde egen pepparkaksdeg när jag var barn och det blev vansinnigt många pepparkakor minns jag vi bakade pepparkakor i flera dagar.

Förmodligen. Men det brukar bli ruskigt många pepparkakor av en vanlig sats pepparkaksdeg, så frågan är ju om du verkligen behöver göra dubbel sats?

Håller med det brukar bli vansinnigt många. Men är säkert inget problem i sig att dubbla det.

Förmodligen. Men det brukar bli ruskigt många pepparkakor av en vanlig sats pepparkaksdeg, så frågan är ju om du verkligen behöver göra dubbel sats?
Mig själv typ. Jag äter ca 10 st om dagen, och om jag äter från och med nu och fram till min semester tar slut behöver jag 28x10= 280 st :D
Jag gjorde bara en sats och fick bara ihop ca 40 stycken. Stod dock att det skulle räcka till 70 st men det måste vara mycket små pepparkakor :cautious:
Hur många ska du göra pepparkakor till? Vi gjorde egen pepparkaksdeg när jag var barn och det blev vansinnigt många pepparkakor minns jag vi bakade pepparkakor i flera dagar.
En person som planerar att äta ca 280 st? :angel::angel::angel:
Ja, jag är hopplös :p

Mig själv typ. Jag äter ca 10 st om dagen, och om jag äter från och med nu och fram till min semester tar slut behöver jag 28x10= 280 st :D
Jag gjorde bara en sats och fick bara ihop ca 40 stycken. Stod dock att det skulle räcka till 70 st men det måste vara mycket små pepparkakor :cautious:

Om det bara blev 40 pepparkakor av en pepparkaksdeg så måste du antingen ha använt ett väldigt märkligt recept och/eller gjort jättestora pepparkakor.... O_o

Kunde inte låta bli att börja pynta granen igår. Men tänker kolla efter ny belysning på rea i år. För de 16 ljusen jag har (sådan vanlig slinga) räckte inte helt hur jag än sträckte ut den och satte ljusen långt in mot stammen 😅

Vad har ni för några? Är de enkla eller som en "ring" att fästa upp? Vill ha varmvitt eller kanske tom åt det orangea hållet av de varmvita. Har sådana stora fönsterlampor som lyser som om det är gamla glödlampor och granens ljus ser nästan kallt emot dem. Vet inte om jag vill ha många små eller klassiska.

Har funderat på små färgade men tror inte jag vill ha det. Tror inte det passar med övrigt klassiskt pynt och mina nya kulor.

Köpte dessa kulor jag spanat massa på från Dollarstore och de är verkligen så fina😍

20221210_200541.webp

Och vad har ni i toppen av granen? Jag får aldrig på den där spiran och min glitterstjärna är lite för tvådimensionell när granen står mitt i rummet egentligen tycker jag.

Men hemmagjort deg brukar bli hur mycket som hellst. Eller har du jättestora mått???

Kunde inte låta bli att börja pynta granen igår. Men tänker kolla efter ny belysning på rea i år. För de 16 ljusen jag har (sådan vanlig slinga) räckte inte helt hur jag än sträckte ut den och satte ljusen långt in mot stammen 😅

Vad har ni för några? Är de enkla eller som en "ring" att fästa upp? Vill ha varmvitt eller kanske tom åt det orangea hållet av de varmvita. Har sådana stora fönsterlampor som lyser som om det är gamla glödlampor och granens ljus ser nästan kallt emot dem. Vet inte om jag vill ha många små eller klassiska.

Har funderat på små färgade men tror inte jag vill ha det. Tror inte det passar med övrigt klassiskt pynt och mina nya kulor.

Köpte dessa kulor jag spanat massa på från Dollarstore och de är verkligen så fina😍

Visa bifogad fil 107602
Vi har 4 /5 stycken eller fler slingor (är inte jag som pyntar granen sen brukar katterna ha julgransplundring ibland) några varmvit och några färgade slingor.

Visa bifogad fil 107602
Vi har - sedan några år tillbaka - en enkel slinga med små varmvita ljus. Jag tycker att det är jättefint med små ljus istället för de klassiska stora.... :) Sedan har jag också ett antal ljushållare med stearinljus (som jag aldrig tänder pga brandrisk utan de är bara dekorativa) för jag vill gärna att min gran ser lite sådär gammaldags ut... :)

Och vad har ni i toppen av granen? Jag får aldrig på den där spiran och min glitterstjärna är lite för tvådimensionell när granen står mitt i rummet egentligen tycker jag.
Jag har nog vad du menar med en glitterstjärna och tycker att det är rätt fint. Men jag hade gärna haft en spira eller kanske till med en svensk flagga i toppen :) !

Vi har - sedan några år tillbaka - en enkel slinga med små varmvita ljus. Jag tycker att det är jättefint med små ljus istället för de klassiska stora.... :) Sedan har jag också ett antal ljushållare med stearinljus (som jag aldrig tänder pga brandrisk utan de är bara dekorativa) för jag vill gärna att min gran ser lite sådär gammaldags ut... :)

Är det förresten en sådan helt vanlig slinga och så typ lägger man den bara i granen?

Jag har en lysande mässingsstjärna. Den är lika gammal som jag, dvs 34 år och den har börjat glappa lite 🥺 Har inte sett att det går att köpa en sådan så är rädd varje år att den ska ha gått sönder helt. Den glappar bara när man rör den för mycket så när den väl sitter i granen och lyser så funkar det.
Kanske iofs går att laga den, ska fråga min elektriker-bror 😄

Ingen aning. Jag följde santa marias recept. Kanske har jag jättestora mått men jag tycker de är ungefär lika stora som de man brukar köpa i butik. 🤔

Kanske är så att recept på pepparkaksdeg är lite mindre än förr i tiden? Vi hade nåt recept när jag var barn från en gammal kokbok där det skulle bli 130-140 pepparkakor. Men internet fanns inte på den tiden så det var ju det receptet vi hade liksom. Minns att det blev hiskeligt många pepparkakor iallafall.

Ingen aning. Jag följde santa marias recept. Kanske har jag jättestora mått men jag tycker de är ungefär lika stora som de man brukar köpa i butik. 🤔
Det finns ju varierande storlekar att köpa också, men jag brukar använda mått som är ca 5 cm långa, skulle jag tro. De räknar jag som "normalstora".

Otroligt korkad fråga förmodligen, men du använder väl varenda liten smula av degen? Det vill säga kavlar ut om och om igen tills precis allt är slut?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 252
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Saeta
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 853
Senast: aiquen
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 570
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar