Sv: Jultråd

jag har samma problem hemma, sambon tycker det är en dum idé med gran eftersom det kommer en valp 4 dagar innan jul.. förstår inte vad han menar? :angel:

Här hemma åkte julgardinerna upp i samband med första advent. Då satte jag mig ned i det mysiga skenet i vardagsrummer och slog in alla julklappar. :love: Den här julen blir det bara lite pynt här hemma eftersom vi inte kommer vara hemma alls. Då känns det onödigt att "överpynta" lägenheten som jag annars gör varje år. :D Fast på måndag, då åker julgranen fram, för den vill jag njuta av ett tag innan vi far till Norrland.

*kl*

Jag gjorde en "blå hörna" idag... :D
(ignorera tapeten, den är hemsk...)

advent10_9.jpg

Ja, det blev... naturligt! Knäppte med nattinställningen på kameran.

Jag har alltid två slingor i granen också (32 ljus istället för 16 alltså), det ger ju lite extra!

*kl*

Min gran är en riktig från skogen så den är vare sig helt rak eller särskilt tät... men den är söt :D

dsc_0428_121116038.jpg

dsc_0429_121116131.jpg

Och en glimt av hur det ser ut i ena fönstret...

dsc_0431_121116192.jpg

*kl*

Igår fixade vi en gran - en äkta så klart!
Så kvällen ägnades åt att klä den och sticka sig på barren! :p

Har rött och silvrigt glitter i och kulorna går i rött, blått och svart - men kom på nu att ska jag fortsätta med den färgkombon måste jag byta spira för den är silver. :p

Granen i helhet!
163253_469576787025_522412025_6150114_5398070_n.jpg

Och under granen vaktar min halmgris och vätte.
162804_469576127025_522412025_6150100_6363389_n.jpg

Och är så mysigt när det är massa paket under granen!
33792_469575777025_522412025_6150091_1508150_n.jpg

Idag ska jag göra julgodis och baka! Just nu står banan & chokladfudge i kylen på avsvalning. ^^

Funderar också på att klä min adventsgran med lite kulor då jag inte får plats med någon inomhus i år. :D

Idag har jag varit duktig och bakat vörtbröd och fixat julskinkan så snart blir det en kvällsmacka!

Livar upp tråden igen för snart är det ju dax igen för det älskade julstöket!!!

Jag själv flyttade hemifrån förra året och mycket hände då, flyttat mycket så det blev inte att man införskaffade sig en massa saker, däremot i år blir det desto mer!

Så in med tips och idéer inför julen 2011!

Åh, jag är manisk när det är jul. Jag har redan rivit ner alla julkartonger från vinden och kikat i dom för att planera vart jag ska ha allt :D

En fråga, hur jular man till en kamin? Går det utan att riskera huset, livet och mina älskade julsaker?

Köp stickers, funkar bra att sätta på kamin :) Sugproppskrokar och sen hänga glitter, kulor whatever på dem?

kl

Åh vad jag längtar tills första advent så jag får pynta! Jag har aldrig varit så mycket för det, men sedan dottern kom blir det bara mer och mer roligt!
Igår bakade vi årets första sats lussebullar. Jag hade ingen kesella så jag provade att ersätta 3 dl mjölk med grädde (alltså 2 dl mölk 3 dl grädde till ett jästpaket), och de blev supergoda :d

Och så gjorde jag samma mistag som jag gör VARENDA år. Köpte hem 2 paket saffran till dubbel sats, men när jag ska börja baka ser jag att det ska vara 2 till EN sats sådet blev bara enkel! Suck, att jag aldrig lär mig! :D

KL

Någon som kan visa bild på en julpyntad vit plastgran?

Har alltid fnyst åt plastgranar (uppvuxen på landet där vi huggit den finaste granen varje år så jag är inte färgad av torghandlargranar) men velar nu mellan riktig och vit plast... :o

*KL*
Här är en till som älskar att pynta inför julen. Jag börjar med att tipsa om Leilas saffranscupcakes som jag bakade på farsdag för att testa. De var supergoda, så det får bli julaftons efterrätt!!!

http://www.recept.nu/1.278323/leila_lindholm/kakor_tartor/agg_mejerier/leila_lindholms_saffrans_cupcakes

I mitt recept jag använde stod det inget om kanel, så jag hade strössel på som jag köpt i min ica-butik. Dessutom hoppade jag över romen. På vinst eller förlust frös jag in dem färdiga med frosting och strössel på och de är precis lika fina och goda när de tinat. Fast man kanske inte ska micra dem...

*KL*
Ingen som har något tips på snygga soffkuddar?
De ska vara julröda. Eventuellt kan jag tänka mig någon vit strimma eller nåt sånt men helst enfärgade röda.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 529
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar