Sv: Jultråd

det går för ett par jympa pass att gå o leta gran när snön räcker nästan till knäna..tur att gubben fixar det..:o

Hur gör ni med julklapparna? Lägger ni de under granen så fort granen står där eller hamnar de där fört den 24:e? Beror väl kanske lite på när man tar in granen men ändå. När öppnar ni paketen?

Vi brukar ta in granen någogn gång efter den 20:e. Brukar bli den 22:a eller något sådant. Julklapparna ligger gömda och kommer fram under granen på julaftonsmorgon/förmiddag.
Själva paketen öppnas efter den tidiga middagen och en härlig promenad med hunden, typ runt 7 tiden.

Jag bor själv, så jag lägger alla klappar under granen när den kommit på plats... finns ingen som kan gå och tjuvklämma och känna så de ligger finare där än i garderoben, jag vet ju vad det är i alla paketen :p

Sedan ska de portioneras ut på allt eftersom, någon till firandet med pappa i mellandagarna, någon till firandet med mamma på jul och någon till firande med vänner innan jul...

Nu när jag och mamma har firat litegrann för oss själva på själva julafton så har vi gett varann något litet på fm (när vi är hos mormor och morfar och hälsar på och de får klappar av oss och vi av dem) och sedan tagit resten på kvällen.

Jag tog med labradoren ut och letade gran... snön räckte henne gott och väl över magen... hon fick ploga sig fram genom snödrivorna :p

I min familj har vi alltid lagt paketen under granen direkt, är paketen klara innan granen kommit in så läggs dom på hög strax bredvid där granen ska stå. :)
Jag vill ha in min gran runt andra eller tredje advent, främst för jag vill hinna njuta av den då jag och sambon kommer fira jul hemma hos mina föräldrar! :)

*kl*

Nu står granen på plats, pyntad. Är sjuk, hemma och jättedeppig idag så var tvungen att göra något en stund som fick mig att tänka på annat än elände..

Den blev fiiin :love: men lutar lite, hela stubben är sned så den är omöjlig att få rak i julgransfoten, fastän jag har skruvat till fördärvelse.. nåja, det syns inte och den verkar rak nog för att stå stilla...

Det är en trälastbil med fasta hjul och sedan små lådor typ i flaket.
Vi köpte torkad frukt och lade i dem. Så den tas bara fram när luckan ska öppnas sas:)

bilduppdatering vad vi har gjort idag....

35596_470822595487_616090487_5821705_16340_n.jpg

155330_470821980487_616090487_5821685_4759080_n.jpg

63443_470822285487_616090487_5821694_2166472_n.jpg

och här är resultatet av glasvasen som någon tidigare i tråden tipsade om...:)
med krossat vitt glas o botten (som finns o köpa i de flesta affärer på blomavdelningen) och julgranskulor...
157031_470826255487_616090487_5821787_1777104_n.jpg

156760_470826180487_616090487_5821784_5849745_n.jpg

håller med, den var sjukt snygg!

kl

och gud vad pyssliga ni är allihop, och vad fina grejer ni gjort! här hemma blir det inte så värst mycket julpynt, varken jag eller sambon är jätteförtjusta i julgardiner, juldukar etc men en stoooor stjärna i vardagsrumsfönstret (som också är stort :grin: ), sambon var rätt imponerad av mitt ganska lyckade försök att gömma sladden faktiskt! plus en glitterslinga med ljus i runt två hyllor som ger supermysigt ljus.

kan bjuda på min adventsljusstake och lite "prydnad" :)
155216_10150322805760061_574120060_15994332_561099_n.jpg

149214_10150322803020061_574120060_15994305_5002003_n.jpg

cola-flaskorna hittade jag i garderoben - sambon sparade ihop dem för massa år sen. perfekt, lite o-traditionellt julpynt! jag ska fylla en flaska med en ljusslinga också tänkte jag, men sitter och klurar lite på hur jag ska få det juligt.. hmmm...

Tack för du visade bild på julgruppen!
Samlar inspiration för jag har fått i uppdrag från sambon att göra en julgrupp till hans arbetsgivare - vilket är jätteroligt!!

ja den är fin:) från intrades misaki-kollektion för den som är nyfiken...

bonusbild för lite mer helhet..
150511_471187620487_616090487_5826722_7842274_n.jpg

men om någon vill komma med lite ideer vore jag tacksam..
vi har en kamin där man kan ställa saker på, som jag gärna skulle göra något med men jag har lite idetorka.. enda kravet är att det ska gå o flytta lätt om vi skulle tända, så det inte blir förstört... jag har haft blockljushållare där innan, men en gång glömde sambon att flytta den så det var en stor stearin"pöl" på:D sånt vill vi gärna undvika igen...:)

76535_460149540487_616090487_5665826_6240211_n.jpg

haha jag som inte skulle julpynta i år, har tom gjort pepparkakshus:D:d

47615_471193335487_616090487_5826801_823249_n.jpg

Senast ändrad:

Vilket fint pepparkakshus - vad är det som du har som snö runt om?
Ser inte ut som bomull?

Kan du inte kanta väggen runt kaminen med riktigt eller fejk granris med julgranskulor i?

det är sån där bomull som är som fetvadd o koncistensen, och sen pudrat det med florsocker..:)
gjorde du egen kristyr på ditt? jag köpte färdig på tub och jag tycker den gulnar på bara ett par dagar dessutom var den supertrög att få ur tuben....:/

menar du höger eller vänster sida? jag tror det blir svårt o få en sån o fästa eftersom det är en gipsskarv vilken sida man än tar... går de fästa på annat sätt?:/ man kanske skulle göra något arrangemang i en stor kruka annars och ställa bredvid?
fast helst hade jag nog velat ha något uppepå eftersom vi ahr småbarn som pillar på allt... ett under att granen stått´i 24h nu;)

Senast ändrad:

Ang. Julgran tycker sambon vi ska bojkotta det i år. Vi har två odjur till katter som med all säkerhet skulle riva/slita/leka sönder allt på hela julgranen.

Jag är däremot mycket traditionsstark i detta med julgran så jag vill ha en till varje pris, även om jag så ska behöva skruva fast den i väggen :devil:

Det jag funderar över är om det finns julkulor i ett sådant material så dom med all säkerhet inte GÅR att ta sönder? Hårplats, papp eller vad som helst? Och finns det någon som har tips på hur jag får pyntet att stanna i granen även om det hänger en katt i andra änden? Limma? tejpa?

Ja vi gjorde igen kristyr, den vita är fortfarande lika vit och den blå är fortfarande isigt blå.

Min tanke var om du kunde ta en girlang som gick upp längs taket och sen hängde ner på bägge sidorna isf.
Kan du inte fästa två krokar uppe i taket kanske som du hänger den i?

Tips om julgran och katter är krok i taket och sen binda fast toppen med starklina t ex fiskelina.
Då tippar den inte.
Så gjorde min syster och hennes ex när dom hade två leksamma katter. :)

Finns ju julgranskulor både i plast och hårdpapp - mina julgranskulor är av plast och har tappats många gånger och håller fortfarande. :)
Bind fast dom med sytråd och så klipper du bara loss dom när julen är över och ny sytråd nästa år?

vi har köpt plastkulor till våran gran nu, som studsar lika bra som studsbollar...:) det är ett måste med barn o djur:)..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 529
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar