Sv: Jultråd

Har precis bakat saffranskladdkaka! Ska provsmakas när jag kommer tillbaka från hundpromenaden, tror den är god för smeten var helt :love:
Använde kokosflingor istället för ströbröd i formen. Tror det blir extra gott då :) Och marsipan istället för mandelmassa eftersom det inte finns här i tyskland och jag inte orkade göra egen mandelmassa ;)

Receptet:

Saffranskladdkaka

2 1/2 dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.

Den lät supergod! Rapportera gärna om den var det :laugh:.
Ska se om det blir av att jag testar den. Jag lär väl rulla fram innan julen är över...

Efter en vecka av ångest är det äntligen färdigshoppat, alla ljusslingor blev vita, förutom ETT blått nät. Och det känner jag väl att jag kan leva med :D

Nu i veckan ska jag ut i skogen och plocka massa granris, jag hade tänkt ig att knåpa ihop en krans och lite annat fint.

En fundering, på utegranen, för att få det att se lite roligare ut i dagsljus, kan man spreja den med silver/guld glitter? är det någon som vet vart man kan köpa i så fall och det ska såklart stå emot vatten? Jag har inte en aning!

*KL*

Jag skulle så gärna vilja ha en julgran i år, men undrar hur det går med två katter i lägenheten.
En plastgran blir det isåfall... jag har inte haft julgran sedan jag flyttade hemifrån.

Vad tror ni?

fiskelina som man fäster mellan gran och tak/vägg och enbart tyg/plastgrejor så brukar det inte vara några problem :)

Och lägg sen till en stor och stabil julgransfot i järn, ja då har du en oövervinnerlig gran sedan :D

för o sätta igång inspirationen tycker jag vi börja bildbomba nu! :angel: jag har lagt manken till och hängt upp gardinerna i vardagsrummet och ställt fram lite julsaker:)

384625_10150382185790488_616090487_8566396_1394027734_n.jpg

317264_10150382186755488_616090487_8566411_25017855_n.jpg

386360_10150382187750488_616090487_8566421_1802044332_n.jpg

och till sist årets fynd och roliga sak mina söta nissar!!:love::

313535_10150382183380488_616090487_8566366_794067973_n.jpg

kommer med mer bilder efterhand som allt kommer på plats:)

Senast ändrad:

Oh, vad julfint du har gjort det! Jag har värsta "flower power"-tapeterna överallt så jag måste ha stilrena gardiner (=enfärgade), annars tycker jag dina var jättefina! Jag letade i skåpet idag efter julgardinerna jag hade uppe förra året och hittade dem inte. Gissa vart jag hittade dem??? Otvättade i tvättstugan :o (skäms lite). Nu är de i alla fall i tvättmaskinen.

såna supersöta små nissar! :love:

Känner att det är liiiite för tidigt än att julpynta - men det är alltid kul att titta vad andra sysslar med, för inspiration! :D

ofasen, det hade jag inte ens koll på :rofl:
men å andra sidan så är jag uppvuxen med att pynta nån vecka eller två in i december :p

samma här, som tidigast kollar jag stakarna på lördag och sen upp med dem på söndag, allt innan är olagligt :D

weQdqllW

Helt sjukt gott! Florsocker på och en klick grädde, och så en kopp té till :love: rekommenderas, speciellt till jul :)

Senast ändrad:

Idag inventerade jag julkryddorna. Och ikväll ska jag vara hemma (och diska) så kanske kan man förbereda för något bak imorgon :D

(vårt kök ser ut som ett bombnedslag pga brist på vatten, kommer aldrig hinna baka idag)

weQdqllW

Helt sjukt gott! Florsocker på och en klick grädde, och så en kopp té till :love: rekommenderas, speciellt till jul :)

Ja, den ser ju supergod ut! Ska testa ditt recept sen nån dag. Fast vi får nog ta vaniljglass till istället för att barnen ska bli nöjda.

The_connemara: Ja det måste vara saffranskladdkakan som Malibu_Stacy la upp receptet på innan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 529
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar