Sv: Jultråd

Ja, den ser ju supergod ut! Ska testa ditt recept sen nån dag. Fast vi får nog ta vaniljglass till istället för att barnen ska bli nöjda.

The_connemara: Ja det måste vara saffranskladdkakan som Malibu_Stacy la upp receptet på innan.

Sorry, jag blir helt förvirrad, är ju två jultrådar :eek:

Ja, det blir lätt så när man läser flera trådar. Den andra har jag inte kollat i... kanske ska göra det.

Vad fint! Vilken gullig gardin i vardagsrummet. :)

För att få in bilder högerklickar du på bilden och väljer egenskaper, därefter markerar och kopierar du bildadressen.

I inlägget skriver du
sen är det klart.

Jotex förra året. Om man få skriva så? :o (gud vilken dålig koll på alla regler jag har. Skäms på mig.)

Har precis bakat saffranskladdkaka! Ska provsmakas när jag kommer tillbaka från hundpromenaden, tror den är god för smeten var helt :love:
Använde kokosflingor istället för ströbröd i formen. Tror det blir extra gott då :) Och marsipan istället för mandelmassa eftersom det inte finns här i tyskland och jag inte orkade göra egen mandelmassa ;)

Receptet:

Saffranskladdkaka

2 1/2 dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker 1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.

Stämmer det?

Det undrade jag också när jag bakade kakan.
Låter lite väl mycket, så jag tog cirka 3,5-4 msk vaniljsocker när jag bakade, ville inte ha det för sötsliskigt, och tyckte det blev superbra.
Hade dessutom marsipan istället för mandelmassa och marsipan är lite sötare, så 3,5 msk borde räcka alldeles lagom om man tar mandelmassa. Smaka av smeten helt enkelt, vill du ah sötare och mer vaniljsmak så är det ju bara att ha i mer :)

Förresten har jag ett recept på Saffranssockerkaka också, som smakar alldeles ljuvligt det med.

Godaste Saffranskakan

Ingredienser:

200 g smör eller margarin
0,5 g (1 frp) saffran
2 st ägg
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl

florsocker (garnering)

Gör så här:

Smält matfettet och låt det svalna. Smörj och bröa en rund form, ca 24 cm i diameter. Om du har en mortel: Stöt saffranet, gärna tillsammans med lite socker, i din mortel. Det gör att saffranet blir mer finfördelat, men har man ingen mortel så kan man strunta i det. Vispa ägg och socker så det blir vitt och poröst, gärna med elvisp. Vispa ner saffran, bakpulver och mjölk. Tillsätt och sist vetemjöl och det smälta matfettet och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 minuter. Låt kakan stå några minuter i formen innan du stjälper upp den på ett fat. Lägg gärna formen över eller en bakhandduk och låt svalna. Sikta över florsocker vid servering.

Men min allra godaste julkaka är ändå marmorerad saffranskaka. Dör så god den är!

Marmorerad Saffranskaka

125 smör el. margarin
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 dl russin
2 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl gräddfil

Smaksättning:
1 msk kakao
0,5 g saffran

Smörj och bröa en avlång el. rund form, ca 1,5 l
Smält matfett och låt det svalna
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och russin.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ned gräddfilen och matfettet. Blanda ner de torra ingredienserna.
Dela smeten i 2 skålar. Rör ner kakao i den ena och stött saffran, utrört i en aning vatten, i den andra.
Varva de båda smetarna i formen. Dra med en gaffel i smeten så att den blir marmorerad.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca. 1 timme

jag hittade dem på G-kås, ett helt ark för en femma:D, såg på netto igår att de har andra produkter i samma tomte-sortiment så de kanske har såna med? inte just dessa fönsternissar i våran butik men de finns säkert i någon annan:)

Köpte fyra små glittriga bjällror med rosetter på idag. I silver för att hänga i granen. Har bestämt att mini-granen i min lägenhet ska gå i vitt och silver i år. Kanske med lite röda inslag, funderade på rosetter i sidenband att fästa längst ut på grenarna.
Planer för stora granen hemma hos mamma (där julen sedan firas) har vi inte gjort än så länge. Förra året var den nästan helt i guld, får se vad det blir i år :)

Brukar ni klä granen likadant varje år eller variera som jag?

jag hittade dem på G-kås, ett helt ark för en femma:D, såg på netto igår att de har andra produkter i samma tomte-sortiment så de kanske har såna med? inte just dessa fönsternissar i våran butik men de finns säkert i någon annan:)

*delvis kl*

vilse: jag är inte hemma förrän precis innan jul så du kan inte lämna beställning :p

Och jag gillade verkligen dina andra gardiner, de med änglarna på! :D Vart har du köpt dem? (Jag har så himla svårt för att hitta gardiner jag gillar, så nu hoppas jag på att dessa går att hitta fortfarande... :p )

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 529
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V