Julklappar till barnen, vilken summa per barn är rimligt?

Casteloro

Trådstartare
Jag och min sambo är mitt uppe i julklappshandlandet, och det är svårt att veta vilken summa som är rimlig att lägga på klappar. Det skiljer sig förstås väldigt från familj till familj, och vi är väl egentligen inte i den sitsen som gör att vi måste snåla in. Men.. Jag tycker ändå att det borde finnas rimliga gränser!

Vad tycker ni? Alla åsikter är välkomna, och som sagt, alla familjer har olika förutsättningar.

Sv: Julklappar till barnen, vilken summa per barn är rimligt?

Till våra egna två barn (1,5 och 2,5 år) kommer det nog sluta på runt tusenlappen. Men då har jag handlat lite ströklappar under sommaren/hösten också, det är inte två tusen på en gång som går. Och runt en fyra - fem klappar var får dom.

Till barnens kusin, de har bara en och honom ska vi fira julafton tillsammans med, kommer det nog landa på mellan 250-350:-, uppdelat på 2-3 klappar. Hade det varit fler barn hade vi nog sänkt pris nivån/klappantalet.

Jag köper gärna för mycket, de senare åren har jag varit mammaledig och inte köpt så mycket, och nu i år jobbar jag visserligen men inte heltid. Så där blir jag begränsad, vilket nog är ganska bra.

Om jag hade små barn så skulle jag förmodligen inte lägga särskilt många kronor på julklappar. De brukar inte vara så kräsna med att saker ska vara sprillans nya och ligga i originalförpackningar, utan man kan slå in grejer hej vilt och leva på överraskningsmomentet, att de inte har sett just den grejen förut. Om jag hade småungar så skulle förmodligen en hel del av julklapparna vara ärvda eller begagnade grunkor, och ytterligare en del nödvändiga klädköp och liknande. Sen skulle jag ju vara beredd att hosta upp en slant om det var något som de väldigt hett önskade sig.

Summan av kardemumman: Huvudsaken är att de får ett gäng paket att riva upp, och att några av grejerna är roliga att leka med. Kan man klara detta och komma undan snorbilligt så är det bra. ;)

Just nu är killarna mina är så små så köper jag en del "nyttosaker" som de ändå behöver. Som äldste sonen, behöver nya tofflor i sommar. Jag köper ett par redan nu, för han älskar sina gamla som han inte kan ha längre. Då är det en perfekt julklapp.

Lilleman är svårast till, för han har liksom "allt" som han kan vara intresserad av då brodern hans bara är året äldre.

Jag och min sambo är mitt uppe i julklappshandlandet, och det är svårt att veta vilken summa som är rimlig att lägga på klappar. Det skiljer sig förstås väldigt från familj till familj, och vi är väl egentligen inte i den sitsen som gör att vi måste snåla in. Men.. Jag tycker ändå att det borde finnas rimliga gränser!

Vad tycker ni? Alla åsikter är välkomna, och som sagt, alla familjer har olika förutsättningar.

För att göra saken enkel så, en tusing per år. 12 år= 12.000kr...

Eftersom vi är fattiga och ändå firara med hela släkten, så får barnen ändå minst 10 paket.Därför får de max 2 paket av oss på 200-300 kr tillsammans.

Eftersom dottern är så liten än (7 månader) så kommer inte vi handla så mycket. En leksak eller två och kläder. Vi ska fira med hennes mormor och farmor så hon kommer få mycket av dem. Även mina kompisar kommer att handla saker så hon kommer få alldelles för mycket saker ändå :p

Hos oss beror det på den aktuella ekonomiska situationen. I bästa fall, med svarta siffror, brukar det ligga mellan en o två tusen per barn. I år hamnar det under femhundringen per barn.

Vår budget är satt till 600 kronor per barn.
Vi har 5 barn i åldrarna 7-17, ett av dom fyller oxå år den 29 dec plus ytterligare ett par födelsedagar i familjen. :crazy:

Fast har man bara ett barn att ge klappar till så varför inte.

Ptja.. Själv har jag ju två riktigt små. Har funderat mkt på det här med julklappar och faktum är att det kommer bli en dyr jul i alla fall.

Båda får kläder & Leksaker för runt 1500 var. Samt 10 000 kr var på varsitt konto, dessa konton är menade att fyllas på under åren och sen vara till hjälp när knottisarna är stora.

Samt 10 000 kr var på varsitt konto, dessa konton är menade att fyllas på under åren och sen vara till hjälp när knottisarna är stora.
Tror du att ni kommer att fylla på med 10 tkr var löpande till myndighetsdagen, eller är det en "grundplåt"?

Det beror ju helt på hur vår ekonomiska situation kommer se ut längre fram. Tanken är att alltid varje jul sätta in ngn summa på detta konto, sen vet jag ju inte om vi har möjlighet till samma summa varje år. Men fortsätter vi ha bra jobb så hoppas jag att kunna fortsätta.

Vi brukar ha 500 kr/person i både present och julklapp oavsett ålder.

Har två barn i min familj. Dem får Julklappar av oss för ca 1000 - 1500 kr var.

Jag tycker att den rimmliga gränsen inte går vid en viss summa pengar. Utan mer att när tacksamheten försvinner och i stället ersättes av otacksamhet och "ta saker för givet tänkande" är den gräns jag har.

Anser att barn skall ha rätt att önska sig saker. Att inte få allt man önskar sig så det fortfarande finns något att önska.

Jag tror aldrig det angetts någon summa i vår familj. Vi köper saker som vi vet är önskade, helt enkelt. Eller, de gör, I don't do Christmas.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka