Julklappar från arbetsgivare

Jobbar på kommun, och här är regeln julbord eller julklapp och cheferna väljer samma för respektive enhet/förvaltning.
Vi trodde vi skulle fått julbord iår, men det blev samma som förra året, presentkort på lokala shoppingcentret. Inga obscena mängder, men det tycker att det är rätt rimligt iom att jag faktiskt är på kommun 😅

De senaste två åren har vi fått presentkort på 1000 kr som gått att använda på massa bra ställen, tex mataffär, granngården etc. Har varit oerhört uppskattat. Innan dess fick vi presentkort på nån sån sida där man kunde välja sin julklapp själv, också trevligt.
I år... Med skenande inflation och elpriser, fick vi en bok. En bok om myndigheten, med 90% bilder från Stockholm (myndigheten finns över hela landet). Från min enhet finns två bilder, på personer som jobbar på en helt annan enhet. Som för övrigt knappt nämns. Boken känns som en representationsgåva som hade passat ypperligt att dela ut till besökande politiker eller så. Men jag hade gärna sett att de skänkt de pengar boken kostade att trycka till Ukraina eller annan välgörenhet istället.

Däremot fick vi julbord, och jag som var på tjänsteresa då fick motsvarande summa är gå ur och äta julbord för själv. Det var mycket uppskattat!

Halsduk och mössa av bra kvalitet.
Diverse grejer från Maria Åkerberg (en del bra grejer som används och en del som tyvärr bara blivit liggande)
En weekendväska från baoobaoo.
Presentkort på lokala shoppingcentret (500 och 700)

Min nuvarande arbetsgivare ger oss ingen julklapp utan pengarna går till välgörenhet. I år bl a till Blågula Bilen :love:
Första pandemijulen var ett undantag, då fick vi presentkort för att stötta lokala handlare.

Den märkligaste julgåvan var arbetsgivaren som gav oss delikatesskorgar med ost som stank. Alltså STANK. Och när kontoret är fullt av ca 100 stinkande delikatesskorgar så är det en dålig dag på jobbet om man som jag är känslig för lukt.

Förlåt att jag skrattar men vilken vansinnigt dålig idé! :rofl:

På mitt förra jobb fick vi under pandemin presentkort knutna till staden, superbra och förra året superlyxigt julbord. De som inte av någon anledning tackade nej till julbordet fick presentkort.

Mitt nuvarande jobb, känns snålt, koncernen skänker pengar till välgörenhet vilket jag tycker är bra. Men att vår enhet inte kunde kosta på mer än ett fat kallskuret och sitta i våra rätt sunkiga lokaler kändes snålt, speciellt när vi har slitit extremt hårt under terminen. 🙄
Till och med eleverna kostades på mer till. 🙄 Nåja nu är det ledigt ett tag.

Vi blev meddelade att det är inköpsstop så vi skulle bli utan julbord och julklapp. En annan region kunde inte ens ha en personalkonferens (alltså endagsmöte med lunch + fika). Veckan efter kom inlägget att ledningen haft möte på Rivieran...

Samma här visserligen statlig myndighet men vi hade en heldag utvecklingsdag i våra kurslokaler. Vi fick betala vår egen lunch och fick inte ens frukt utan behövde man något mellanmål fick man ta med det själv. Fanns ingen möjlighet att ta med matlåda heller då det inte finns kök där. Det fanns inga pengar sa cheferna för lunch eller fika. . Veckan efter kom det reportage på intranätet om chefsdagarna i Stockholm två dagar med hotell, middag och underhållning på kvällen som cheferna fick som tack för bra jobb under pandemin. Det var väl dit pengarna gick antar vi....

Förövrigt inga julklappar eller julbord för oss alls.

Jag jobbar kommunalt så presenter är sällan vi får. Vi brukar få hämtad julmat istället. I år fick vi dock ett sådant ”beställvadduvill”-presentkort. Det och pandemijulklappen på kommunpresentkort var toppen. Jobbar i en riktigt sommarstad, så vi nyttjade det med familjen på semestern.

Sämsta är inte av arbetsgivaren men av facket. Ett år fick vi EN biobiljett som endast fungerade på den lokala lilla bion på orten. Jag som bor 40 min bort gav bort biljetten till en kollega som hade barn och själv hade fått en biobiljett. Numera får vi julbord av facket istället 👍

Jag är på min nuvarande arbetsplats för tredje julen. De två tidigare fick vi 1000kr att spendera på ett valfritt företag inom kommunen, superbra!! Nu fick jag reda på att det var pga covid och iår var julklappen julbordet, som jag inte gick på pga sociala fobi, så det bidde……. ingenting :down:

På en tidigare arbetsplats fick vi en katalog där vi kunde beställa vad vi ville ha för en viss summa. Den, eh, mest ogenomtänkta stod ett tolkföretag för som vi brukade anlita. De gav alla en ask med plockepinn som var sylvassa och kunde klassas som ett dödligt vapen nästan. Jamen, det är väl en fantastiskt bra idé när man möter förtvivlade, desperata människor med små barn som ska kravla runt på golvet och leka med plockepinn medan föräldrarna är stressade och pressade av frågorna man måste ställa, och ibland blir ifrågasatta som en del av utredningen.

Vi får ett lokalt kopplat presentkort på 500 kr. Under värsta pandemin fick vi dessutom ett till sånt mitt i sommaren, för att vi slet på, gick kort osv. Trevlig gest.

Brukar dock ge mitt vidare till dottern/kompis pga handlar själv extremt sällan i den kommunen där jag jobbar 🤷‍♀️

Dom absoluta lågvatten presenterna. 1. Min mamma fick julkort från kommunen när hon var kommunal dagmamma. Det kortet skulle delas med grannen som även hon var dagmamma. Vet inte om dom har det vartannat år 😁. 2. En säljare fick från en tysk leverantör, cd med jaktsignaler inspelade på valthorn.

När vi fortfarande fick julklappar tror jag det sämsta var ett överdrag till en cykelsadel, i rött långhårig fleece. :down:

Vi ska inte ha några förmåner på jobbet, och det är tydligt, nu får vi inte ens en bulle längre på kanelbullensdag, inga lussebullar eller semlor som förr. :meh:

I år fick vi ett julbord.

Hos tidigare arbetsgivare har jag fått lite olika olika år (hade samma arbetsgivare länge) bla en skål, sånt kort där man får välja en valfri grej, julklappsspelet på jobbet (han köpte alla paket, men det blev ju väldigt orättvist, endel vann inget) osv.
Presentkort och ett sånt kort där man får välja en sak är ju bra, men jag glömmer lösa in det och går bet…

Det absolut sämsta jag fått var från min dåvarande arbetsgivare länsstyrelsen, tror det var 2013. Julklappen var en CD-skiva. Redan 2013 var det ganska ute med cd-skivor. Det var dessutom en acapella-skiva av dåvarande landshövdingens sons band. Ridå.

När vi fortfarande fick julklappar tror jag det sämsta var ett överdrag till en cykelsadel, i rött långhårig fleece. :down:

Vi ska inte ha några förmåner på jobbet, och det är tydligt, nu får vi inte ens en bulle längre på kanelbullensdag, inga lussebullar eller semlor som förr. :meh:
Visst är det ett bra sätt att bli av med personal, när man verkligen visar att man hatar att ha anställda

I år fick han en "klippan pläd", jättefin!
Vi fick också en Klippan-pläd i år.

Kl
På senare år har det varit ganska vettiga presenter. Vi har fått delikatesslådor, ugnsformar, handdukar, glaskaraffer, ljusstakar osv.

Det sämsta vi fått för många många år sedan var en USB-sticka med amatörfotograferade bilder från de olika arbetsområdena. Typ någon som hade varit ute med sin dåliga mobilkamera och fotograferat lite random bilder, slängt in på en USB och sen skickat ut.

Jobbar på en stor koncern och då på koncernnivå. Vi har inga julklappar på koncernnivå i alla fall, tror aldrig dom har haft det. Moderbolaget ger pengar till välgörenhet varje jul dock. Möjligt att anställda på dotterbolagen/avdelningarna får julklapp, det kan skilja sig en del. Vi är en rätt stor koncern med 20 000 anställda

På koncernnivå brukar vi ha julfest. I år blev den dock inställd då personen som ansvarade för festen slutade och bolaget valde att inte anställa någon ny (personen hade såklart massa andra arbetsuppgifter också). Men min chef (eller ja hennes assistent) arrangerande julfirande för min grupp. Vi var på grönan och hade 5 kamp följt av julbord på Tyrolen. Var ritkigt kul.

Men inga julklappar.

Förra arbetsplatsen var en advokatbyrån och där fick vi ofta något från någon inredningsaffär. Ett år fick vi en ritkigt fin kruka från Svensk ten. Ett annat år var det stora salt och pepparkvarn. Ljushållare/stake från skulptuna var ett annat år.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
497
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 055
Senast: Squie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Hård nacke
  • Dressyrsnack nummer 18