Julklappar från arbetsgivare

Under pandemiåren fick vi presentkort där vi kunde välja grejer, och en liten julbonus. Innan dess fick vi inte någonting, och det verkar vara tillbaka till det nu.

Förväntar mig iofs ingen julklapp från jobbet.

Minns ett annat år när jag jobbade för konsum och fick ett så fint inslaget, fyrkantigt paket. Var helt säker på att det skulle vara en chokladask, pga storlek och form, och så var det en skärbräda! Min man skrattar fortfarande över hur besviken jag blev när jag öppnade det paketet. Men visst vi har väl använt brädan ibland…

Har för det mesta fått godis i olika mängder från olika arbetsgivare. Perfekt att fylla upp mitt godisförråd med.
Iår har jag fått godis från 2 arbetsgivare + en kund samt en låda med ost och marmelad tror jag det var från en annan arbetsgivare.

Under några år fick vi inte några julklappar alls från ena arbetsgivaren pga "för dyrt". Ena kollegan var väldigt besviken då och han förstod inte alls varför vi inte fick något. Jag försökte förklara för arbetsgivaren att det inte var så noga vad vi fick. Utan mer att vi iallafall fick något.
Tillslut tröttnade en av styrelsemedlemmarna på att vi inte fick något. Så han gick sonika till godisförrådet och hämtade varsin chokladkaka och gav mig och kollegan. Och kollegan blev så glad över sin 100g Marabou chokladkaka. Det var som sagt inte innehållet han brydde sig om utan bara att han fick något som visade uppskattning till jul...
Jag tror att det är många chefer som glömmer hur mycket den där symbolhandlingen kan betyda, det är sällan kostnaden som är det viktiga, utan att man visar uppskattning. I vissa fall skulle ett handskrivet kort räcka långt. Jag tror dock att min chef fick sig en tankeställare i och med att vi på vår enhet hade skramlat till en julklapp åt hen med mycket tanke bakom. Vi är en liten enhet som jobbar nära varandra.

Hihi ja vi sa det.😂
Boken i sig ifrågasätter vi inte men som julklapp är det direkt misslyckat.
Jag hade köpt boken om att bli en bättre chef till chefen, sen den här till resterande kollegor. Hade slagit in allt och därefter kallat både kollegor och chefen till gemensam paketöppning
:devil:

1671869229332.webp

Jag tror att det är många chefer som glömmer hur mycket den där symbolhandlingen kan betyda, det är sällan kostnaden som är det viktiga, utan att man visar uppskattning. I vissa fall skulle ett handskrivet kort räcka långt. Jag tror dock att min chef fick sig en tankeställare i och med att vi på vår enhet hade skramlat till en julklapp åt hen med mycket tanke bakom. Vi är en liten enhet som jobbar nära varandra.
Håller verkligen med! Min förra chef var riktigt duktig på smågrejer som visade uppskattning. På alla hjärtas dag fick vi alltid två små geléhjärtan och en liten hälsning. Under pandemin postades det till och med hem!

Min första arbetsgivare inledde med reklamprylar, det är ju sådär kul och idag hade jag nog ärligt talat avstått min julklapp. Sen spottade de upp sig ordentligt och julklappen blev ett presentkort på Åhléns, riktigt riktigt trevligt! Därefter följde ett par år med olika designerljusstakar, som inte alls passade min smak tyvärr.. En del år fick vi en liten julbonus också, det uppskattas självklart alltid. Biobiljetter emellanåt.
(Tillägger att arbetsgivaren var generös med förmåner och uppskattning året runt, vilket med råge vägde upp för om inte julklappen var så himla kul. Naprapatbesök för en mycket liten summa, där naprapat kom till jobbet regelbundet, bl.a.)

Min nuvarande arbetsgivare har de senaste tre åren gett presentkort på Ica - lite olika belopp, under pandemin fick vi lite mer (pga inget julbord med jobbet, höjd gräns för skattefria julgåvor osv), i år blev det 500:-. Tidigare år har det kompletterats med bland annat choklad, vilket uteblev i år, men jag uppskattar julklappen mycket och tycker att lite extra matpengar är en toppen julklapp från jobbet! Innan fick vi ett paket med olika korv etc etc i julklapp - inte så lyckat för mig som inte äter kött (jag gav bort det, så det kom ändå till "användning"..).

Övriga arbetsgivare jag haft har inte gett någon julklapp, vad jag minns.

Senast ändrad:
Jag hade köpt boken om att bli en bättre chef till chefen, sen den här till resterande kollegor. Hade slagit in allt och därefter kallat både kollegor och chefen till gemensam paketöppning
:devil:

Visa bifogad fil 108836
Ska förtydliga att jag jobbar på skola och det inte är våra närmaste chefer (som är toppen) utan högre upp.
Det blev skriverier på olika ställen efter och många av oss åkte och lämnade tillbaka boken så jag vet att budskapet gick fram.

Angående att ett företag skänker till välgörenhet i stället för att ge en julklapp till sina anställda är det enligt mig förstås jättefint - om det är något som även de anställda är med på och inte bara ett beslut företaget fattar. Att lägga pengarna på välgörenhet är ofta enklare för företaget plus att de kan få goodwill, samtidigt som poängen med julklappen ju faktiskt är att visa uppskattning till de anställda.

Iår fick vi ett presentkort på £50 från den nationella ledningen - och från lokala laget så hade vi en julfest med bowling och mat.

Helt ok, men något snålt jänfört med tidigare år, då det oftast varit flertalet fester, champagne, under pandemin flxl vi en ost och vinlåda hemskickad osv.

Jobbar på stort internetionellt privat bolag med goda vinstmarginaler

Bästa var i år med presentkort.

Sämsta var när ett företag jag jobbade på bestämde att ge gåva till organisation, vi fick rösta på tre som vi tyckte skulle få pengar och företaget surade till när anställda inte gick in på intranätet och röstade. Visst det fanns en dator på kontoret men dom flesta av oss använde oss av mer än att godkänna arbetstimmar varje månad och var ett helvete att hitta rätt.

Nu inget, men från andra år...

Bästa, ett halsband, jag fick välja själv ☺️👌🧑‍🎄

Sämsta, var det året hotell chefen på det hotell jag jobbade på bestämde sig för att ge alla anställda en väckarklocka,.. ingen spännande klocka med någon kul funktion eller så utan bara den billigaste enklaste med hotellets gamla logga på, hela kedjan bytte logo det året. Så tråkigt på så många plan 🤦🤦

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
497
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 055
Senast: Squie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka