Julas gummimatta på rulle till stallgången?

Alexandra_W

Trådstartare
Är det någon som har Julas tunna gummimatta (den på 10 meterrulle för 999 kr) på stallgången eller liknande? Jag måste ha mer halkskydd på stallgången, men är osäker på hållbarheten iom att den är så tunn?

Sv: Julas gummimatta på rulle till stallgången?

Jag tror att vi har den mattan, från Jula, eller så är det någon liknande. Vi har den på den bredaste stallgången i vårat stall. Den har varit med i flera år och är fortfarande i jättebra skick , men jag blir däremot skeptisk till att du ska ha den som halkskydd? Det blir ju inte mindre halkigt med en en slät gummimatta om man säger så..

Jag tror att vi har den mattan, från Jula, eller så är det någon liknande. Vi har den på den bredaste stallgången i vårat stall. Den har varit med i flera år och är fortfarande i jättebra skick , men jag blir däremot skeptisk till att du ska ha den som halkskydd? Det blir ju inte mindre halkigt med en en slät gummimatta om man säger så..

Den jag pratar om är inte slät, den är räfflad.

Sen, slät gummimatta blir faktiskt betydligt mindre halkigt. Tro mig.. Det är någon övernitisk fan som gjutit golvet, det är slätt som en barnruma. Går bra med oskodd häst, är halt för skodd häst och svinhalt för broddad häst.

Jag har slät gummimatta på skötselplatsen (som ligger på stallgången) och förutom när/om de kommer in med höga styltor, så har ingen häst nånsin halkat där ens om de 'levt om'.

Men den på Jula är som sagt räfflad (även om det för mig är sak samma om den är slät eller räfflad), mend et jag är tveksam till är att den baske mig är disktrasetunn.. Frågan är hur bra/inte bra den håller?

Oki , våran matta är i alla fall slät men den måste vara lik Julas matta på rulle, skulle tro att de är ungefär lika breda och långa. Den är väldigt tunn jämförelsevis med t.ex. de gummimattor som finns till boxar , men den har ändå hålt jättebra har inga 'skavanker' ännu i alla fall.

Julas är typ wettextrasetunn.. Om det är ngn hjälp i jmf?

Nja det säger mig inte så mycket dessvärre, men om du vill kan jag försöka ta mig en närmare titt på våran matta i helgen, har inte tid i morgon i alla fall så det kan därför dröja tills helgen ,kan ta lite bilder och sådär om du vill.. ?

Jag har en sån matta, dock inte i stallet utan på lämmen på min transport....

Den funkar utmärkt för en obroddad häst men när jag lastade min madame första gången på min nylagda matta gjorde hennes guldskor fina revor så nu är mattan limmad och åter limmad på sina ställen...

Så den håller sisådär :)

Jag 'fegade ur' tillslut, jag vågade inte chansa. Och efter det du skriver om broddar så var det nog bra..

Men det blir transportband istället, och nästa vecka dyker förhoppningsvis 20 meter sådant upp här.. Dyrare javisst (men inte SÅ mycket faktiskt med tanke på hur mkt tjockare och längre den är!), men det VET jag ju håller.

Tycker jag var helt rätt gjort!

Troligtvis så hade du inte blivit nöjd med julas utan ändå behövt köpa transportbandet...

Dock funkar julas matta alldeles utmärkt på andra ställen där slitaget inte är så högt.. typ en snorhal dödstrappa som går upp till logen :)

Jag 'fegade ur' tillslut, jag vågade inte chansa. Och efter det du skriver om broddar så var det nog bra..

Men det blir transportband istället, och nästa vecka dyker förhoppningsvis 20 meter sådant upp här.. Dyrare javisst (men inte SÅ mycket faktiskt med tanke på hur mkt tjockare och längre den är!), men det VET jag ju håller.

Vad får man tag på transport band, och vad är ca priset?;)

Jag köpte via www.paddex.se (dvs Merox AB). Kontaktuppgifter för olika delar av landet finns på sidan.

Kostade 2125 kr för en rulle med 15 - 20 meter, inkl moms och frakt. Men frakten kanske kan skilja beroende på var man bor.

Plana.

Jag har en likadan på stallgången, som legat i transporten innan. INTE hal annat än om/när de kommer in med styltor, men då är den räfflade lika hal tyvärr.

Plana.

Jag har en likadan på stallgången, som legat i transporten innan. INTE hal annat än om/när de kommer in med styltor, men då är den räfflade lika hal tyvärr.

tanken med att dom skulle vara räflade var att man skulle ha det räfflade neråt så att vatten slabbet som några av dom roar sig med rinner under mattan och bak, dom står i spilta. på så sätt slipper hela spiltan bli blöt.. men tack ändå för ditt svar!:)

Hej!

Ni som känner till Julas gummimatta på rulle: Tror ni den skulle duga på väggen i en spolspilta? Vi tycker att vi inte behöver någon tjockare variant, då väggen under är rejäl, bara något som håller vätan borta.
Vet någon hur bred den är? Det står nämligen inte på Julas sida :smirk:

*putt* *putt*

Senast ändrad av en moderator:

*puttar* så att frågan blir lite synlig igen, och hoppas någon ser den...:p

Ska mäta så jag inte snurrar till det och minns fel, men 1 m brett och 15 mm tjock.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 309
Senast: fixi
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny... 2
Svar
22
· Visningar
4 173
Senast: Milosari
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 018
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V