Julafton!!

Sv: Julafton!!

Fast varför är det konstigt att vuxna vill fira jul med sina föräldrar (och med annan släkt)? Jag och min man bor 100 mil från våra föräldrar och det finns flera barn på båda sidor. Lättast och smidigast för alla är att samlas och fira jul hos föräldrarna. Jag har 3 syskon och det är betydligt smidigare att alla vi barn samlas hos mamma än att mamma ska åka runt till oss barn. Samma sak på makens sida, det är lättast att samla alla hemma hos hans föräldrar än att de ska hatta runt.

För min del handlar det inte om att återuppleva barndomsminnen (när jag var liten firade vi jul hos min farmor med hela tjocka släkten) utan det handlar om att samla familjen och ha det trevligt. Vi träffas så sällan och julen passar väldigt bra att träffas på.

Håller med !

Min son har skrivit på sin önskelista -
Jul Hemma !

Och det får han, iår.

Fast bor man i en 2:a och inte alls uppskattar att sitta ensamma( jag, sambon och en bebis ) utan släktingar på julen så blir det svårt att få ihop det..

Vi bor inte stort alls just nu.

Jag tror inte våra barn kommer uppskatta det mer än att få fira med våra föräldrar/syskon och barnens kusiner..

Vi firarde på samma sätt när jag var liten, antingen hemma ( då bodde vi i hus ) och ett annat år firade vi hos släkten ...

Handlar inte alls om julnavelsträng till föräldrar, utan att jag tycker julen är underbar eftersom man träffar hela släkten samtidigt under samma tak..

*kl*

Jag ska tillägga att jag fördrar själva julafton hos svärmor :rofl: där är det mest JUL. Mest stämning. Mest SNÖ osv. Men vi firar i regel flera dar i rad... eftersom vi båda har separerade föräldrar och vissa inte går ihop med varandra :angel: (svärmor och svärfar, mina päron funkar med både varan och makens päron, var för sig då :devil: )

I år blir det hemma för att slippa åka 18 mil i minusgrader med 2 hundar, fulla bilen i julklappar osv. Så vi firar söndagen innan jul genom att svärmor & c:o kommer ner.... sen firar vi med de som kan och vill 24, 25, 26 :) Svärmor & c.o kommer tyvärr inte då makens mormor inte vill sova borta. Fullt förståerligt.... för jobbigt köra 18 mil enkel väg på själva julafton.

Nåja, man får kompromissa och hitta sitt sätt, det viktigaste för mig är att jag, maken och dottern är på samma ställe... och att dottern får ha kul och vi får njuta av go mat :love:

vi åker runt väldigt mycket på julafton, för att hinna träffa alla.

först julfrukost hos svärmor och svärfar. bor på samma ort
sedan dopp i grytan hos min mormor och morfar 2mil därifrån
sedan kalle anka hos sambos moster. där det är många barn:)samma ort som m&m
sedan blir det hos mamma och pappa på kvällen. där mina kusiner också är.

sedan träffar vi sambos farmor och farfar på juldagen, där hans faster m familj är med.

så vi hinner träffa alla:)

nu har vi ju inga barn ännu, men det passar oss och kommer säkert gör då med. det är ju inte så långt emellan ställerna:)

Ja, så länge barnet bara är bebis så är det ju inga problem att fira nån annastans, såvida bebisen inte är käsnlig för nya ställen.

Jag menade mera när barnen är så pass stora att de börjar vara mer medvetna.

Varför skulle det vara så hemskt för större barn att fira hemma hos mormor och morfar tillsammans med kusiner i samma ålder ?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar och är ute efter ? :)

*KL*

Jag är så förvånad när jag läser om vuxna människor med barn som fortfarande vill fira jularna hemma hos sina respektive föräldrar...?

Och varför skulle det vara så förvånande? För mig är det en självklarhet om man trivs med sitt julfirande att man vill fortsätta?
Det är underbart roligt att verkligen ha tid att sätta sig ner med sina släktingar och dela en gemensam tradition.
Men det spelar säkert roll hur "tight" man är, vad man har haft för uppväxt etc.

*
JA - jularna hemma var MAGISKA, underbara, mysiga.
Jättefina barndomsminnen.
Starka traditioner som man vill ha kvar i det längsta.
Kanske man vill ge "samma" jular till SINA barn???

Det är nog rätt vanligt.

*
Men. När ni har barn så är NI en ny familj, ni ska hitta era egna traditioner. Gärna en mix av det bästa från båda föräldrarnas jular.

För annars får ju inte ERA barn dessa magiska barndomsjular HEMMA som är så underbara (och som ni fått som barn) - med mamma och pappa, ev syskon och kanske annan släkt också.

Så mitt tips är, släpp "julnavelsträngen" till era föräldrar ;), sätt er ned och fundera ut vilka jultraditioner ni vill föra vidare och skapa fantastiska, magiska jular hemma för era barn. Och det behöver inte vara superambitiöst - julen upplevs nog rätt fantastisk ändå av barnen.

Bjud gärna mormor mfl om ni vill, men jula i er egen familj!

Äh, varför ändra ett vinnande koncept om det inte behövs?

Den dagen det behövs en förändring så får man beslutet på vad man vill göra istället men så länge det fungerar och alla är överens är det väl toppen att ha det som det är?! Om alla resonerade så att de prompt skulle vara hemma så lär det bli en jul utan speciellt mycket släktinggemenskap.

Ja, så länge barnet bara är bebis så är det ju inga problem att fira nån annastans, såvida bebisen inte är käsnlig för nya ställen.

Jag menade mera när barnen är så pass stora att de börjar vara mer medvetna.

Varför skulle det vara ett problem att fira jul på bortaplan när barnen blivit större och mer medvetna? Jag firade inte jul hemma förrän jag var tonåring. Fram tills dess var det alltid julafton hos farmor med faster, farbror, alla kusiner och kusinbarn. Det var hur bra som helst.

Varför skulle jul hemma med bara mamma och pappa (vilket iaf för oss är ett väldigt troligt scenario) vara bättre än att fira hos mor- och/eller farföräldrar?

*KL*

Jag är så förvånad när jag läser om vuxna människor med barn som fortfarande vill fira jularna hemma hos sina respektive föräldrar...?

JA - jularna hemma var MAGISKA, underbara, mysiga.
Jättefina barndomsminnen.
Starka traditioner som man vill ha kvar i det längsta.
Kanske man vill ge "samma" jular till SINA barn???

Men. När ni har barn så är NI en ny familj, ni ska hitta era egna traditioner. Gärna en mix av det bästa från båda föräldrarnas jular.

För annars får ju inte ERA barn dessa magiska barndomsjular HEMMA som är så underbara (och som ni fått som barn) - med mamma och pappa, ev syskon och kanske annan släkt också.

Så mitt tips är, släpp "julnavelsträngen" till era föräldrar ;), sätt er ned och fundera ut vilka jultraditioner ni vill föra vidare och skapa fantastiska, magiska jular hemma för era barn. Och det behöver inte vara superambitiöst - julen upplevs nog rätt fantastisk ändå av barnen.

Bjud gärna mormor mfl om ni vill, men jula i er egen familj!

:eek: Det där var ord och inga visor :rofl:

jag tycker inte alls att det är lustigt att även vuxna människor vill fira med respektive familj och släkt.. dessutom har vi inga barn än..
det handlar ju inte om att klippa navelsträngen, utan att komma på ett bra sätt, och där är jag och sambon inte överrens.. i hand familj, har dom alltid varit hemma hos hans mamma. hans föräldrar, syskon, faster, mormor o morfar..

det är likadant i min släkt.. fast i min släkt så har man gjort så att dom som har respektive, firar varannat år. just för att man ska få njuta av själa julafton. och inte känna sig stressade.. jag tycker det blir lite stessigt om man ska tänka på vad klockan blir hela tiden...

i vår släkt brukar vi träffar strax innan kl 15, så tar vi något litet fika och lite julgodis till kalle anka. sen vid 16.30 tiden äter vi.. och det tar ju ett tag..
sen när vi har plockat iordning efter maten och så..då brukar vi gå och sätta oss där granen finns... sen kommer jultomten...

och min sambos släkt firar istor sätt så också..
så hur ska man kunna dela upp julafton då?

Går det inte att införa "julfrukost" eller liknande? Julafton börjar ju inte när Kalle Anka sätter igång, man kan ju umgås på förmiddagen också.

Vi kommer vara hos mina svärföräldrar från morgonen till kanske 14-15 och sedan åker vi till min mamma. Hos svärföräldrarna blir det julfrukost och vi hinner sannolikt med en del fika också.

Sedan blir det julmiddag hemma hos mamma. Ingen av oss har firat på det här sättet förut så vi vet ju inte om det är något vi kommer fortsätta med, men vi provar oss fram och ser vad som funkar.

Då kan man inte dela upp julafton utan för helt enkelt finna sig i att fira vartannat år eller bjuda hem alla till sig :)

Jag vill inte dela upp julafton heller, jag vill fira julafton utan stress och tidpassning och för oss passar det bäst med att fira vartannat år..

Då kan man inte dela upp julafton utan för helt enkelt finna sig i att fira vartannat år eller bjuda hem alla till sig :)

Jag vill inte dela upp julafton heller, jag vill fira julafton utan stress och tidpassning och för oss passar det bäst med att fira vartannat år..

haha ska ju lyckas få sambon att vilja fira varannat år.. visst vi kan ju bjuda hit folk. men då blir det bara pappa, mamma och hennes sambo, faster med familj och farmor/farfar kommer nog inte ner då. och jag vill ju träffa mina släktingar.. så det är ju lite knepig situation..

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan vara så tjurskallig som vuxen att man vägrar mötas på halva vägen om båda två vill fira jul med sina familjer ..

Hälsa honom det från mig ;)

haha ska ju lyckas få sambon att vilja fira varannat år.. visst vi kan ju bjuda hit folk. men då blir det bara pappa, mamma och hennes sambo, faster med familj och farmor/farfar kommer nog inte ner då. och jag vill ju träffa mina släktingar.. så det är ju lite knepig situation..

Vi får hoppas att din sambo växer upp då och inser att man måste kompromissa ibland. I synnerhet den dag barn finns.

vi tog upp detta ämnet för en stund sen igen.. och då blev det liv direkt.. jag såg att han hade skrivit att det är mer viktigare och känsligare med julfirandet i hand släkt.. så jag frågade varför det va det.. för att dom firar hela dagen..jasså sa jag, lustigt då att vi inte va där förens strax innan 14 eller 15 förra året. minns inte riktigt.. alltså börjar dom fira jul lite innan oss, någon timme..
han sa att jag va egotrippad bara för JAG tycker att det mest normala är att fira varannat år..pga alla graviditetshormoner så börjar jag ju gråta hela jäkla tiden.. hur ska man få honom att ändra sig? detta gör mig tokig...

Ja du, man kan ju inte ändra på andra människor. Jag missbrukade "mammamakten" och sa helt sonika att barnet firar jul där jag firar jul (pga. amning). Min kära make insåg ju att det var rimligt eftersom barnet bara skulle vara 6 veckor vid tidpunkten och då bestämde vi oss för att försöka vara hos båda sidor på julafton.

Hade han inte funnit sig i att fira jul även hos min mamma hade han helt enkelt fått fira jul utan sin son och det var inte ett tänkbart alternativ för honom.

Din sambo behöver växa upp. När ni har ett barn kan han inte längre sätta sig själv främst. Han kommer vara tvungen att lära sig kompromissa, förr eller senare och om betydligt fler saker än bara julafton.

Ja du, man kan ju inte ändra på andra människor. Jag missbrukade "mammamakten" och sa helt sonika att barnet firar jul där jag firar jul (pga. amning). Min kära make insåg ju att det var rimligt eftersom barnet bara skulle vara 6 veckor vid tidpunkten och då bestämde vi oss för att försöka vara hos båda sidor på julafton.

Hade han inte funnit sig i att fira jul även hos min mamma hade han helt enkelt fått fira jul utan sin son och det var inte ett tänkbart alternativ för honom.

Din sambo behöver växa upp. När ni har ett barn kan han inte längre sätta sig själv främst. Han kommer vara tvungen att lära sig kompromissa, förr eller senare och om betydligt fler saker än bara julafton.

detta året kommer vi inte ha någon bebis, men till nästa jul har vi en liten på 6 månader. jag vill inte åka runt med den lilla då..
då kommer det ju bli att vi firar med hans släkt. eftersom att jag va med hans förra julen och är med min denna julen( med lr utan sambo får vi se) så får ju hans släkt fira första julen med bebisen. vilket min pappa tyckte va lite tråkigt..men som sagt firar man varannat år så blir det ju så.. min släkt får ju fira julen med barnet när hon/han är 1,5 år.. lite mysigare då..

detta året kommer vi inte ha någon bebis, men till nästa jul har vi en liten på 6 månader. jag vill inte åka runt med den lilla då..
då kommer det ju bli att vi firar med hans släkt. eftersom att jag va med hans förra julen och är med min denna julen( med lr utan sambo får vi se) så får ju hans släkt fira första julen med bebisen. vilket min pappa tyckte va lite tråkigt..men som sagt firar man varannat år så blir det ju så.. min släkt får ju fira julen med barnet när hon/han är 1,5 år.. lite mysigare då..

Varför kommer det bli så att ni firar med hans släkt? Som jag har förstått det har han aldrig firat jul med din sida av släkten så varför är det du som ska anpassa dig efter honom?

Min man har aldrig firat jul hos min mamma. Jag har däremot firat jul med honom och hans sida av släkten. Pga. detta använde jag "mammakortet". Jag har varit mer "givmild" än han helt enkelt. Som jag ser det är du i samma situation. Du har firat jul med din sambo och hans släkt, men han har aldrig firat med dig och din släkt. Du har gett mer än han så varför ska du böja dig för honom?

När barnet är 6 månader kan det ju fortfarande vara aktuellt med amning och ammas barnet gör det sig självt att barnet är där du är så du sitter på makten och i din situation skulle jag inte tveka en sekund på att "missbruka" mammamakten.

Om din sambo viker sig och firar jul med dig och din släkt detta år är det dock rimligt att fira nästa jul med hans släkt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 914
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023