Julafton!!

Sv: Julafton!!

jag vill inte fara runt på massa ställen på julafton när man har barn.

Nej det vägrar jag också göra...

Jag vill bestämma innan vart vi ska fira och sedan firar man med dom hela julafton och tar den andra familjen dagen efter eller något.

Jag vägrar flänga och fara till olika familjer på självaste julafton, det blir ju bara en massa stress känner jag :)

Nästa år kanske vi bor i hus och då kommer vi fira jul hemma och så får bådas familjer komma om dom vill :)

usch idag har det varit ännu mer livlig disskusion om julafton. jag orkar inte.. börjar ju lipa hela tiden.. hahha han tycker absolut inte det är någon fara för barnet att få fara fram och tillbaka på julafton. han känner såååå många som har gjort eller gör det, och det är inget fel på deras barn.. jag har ju inte sagt att det kommer bli fel på barnet bara för att man gör det. men jag tycker inte det är rätt för barnen att åka hit och dit.. som det ser ut nu så kommer vårat barn få fira varannat år med med mig och varannar år med honom.. annars får jag ju aldrig träffa min familj och släkt.. fan vad trött jag blir på detta..
:cry:

Hur gammal är han? Tolv?
Man bör kunna kompromissa när man uppnått vuxen ålder. Varför vill man utsätta sig för att vara ute och åka onödigt mycket när det är så många rattfyllor ute?

Kan ni inte vara hos er och så får era familjer komma till er? Eller att din eller hans familj åker till den ni firar hos? (Ex din familj kommer till hans familj?) Är väl roligt för barn att fira med både farmor/farfar och mormor/morfar? :)

ja ibland undrar jag hur gammal han är...visst det kan ju ändra sig när väl barnet kommer.. men som det ser ut nu så vägrar han vara borta en hel jul från sin släkt.. att respektive släkt skulle åka till varandra tror jag är näst intill omöjligt.. det en bit och köra. plus att vi skulle bli väääääldigt många då...visst det skulle ju vara kul men platsen finns tyvärr inte...jag skulle jätte gärna vilja fira jul i vårat hus, problemet är bara att vi inte har plats för så många. det är lite dumt planerat, så vi har ingen plats för något större matsalsbord.
så vet i fan hur vi ska löse det

Men är det långt mellan era föräldrar eller är det praktiskt genomförbart att fira halva julafton hos dina föräldrar och en andra halvan hos hans? Det kanske inte känns som den ultimata lösningen, men det går ju att prova. Ni är en egen liten familj och din sambo måste börja prioritera er. Han måste inse att jularna i framtiden inte kommer bli som de varit. Ni kommer vara tvugna att prova er fram.

Vi brukar känna efter hur vi vill fira och så tar vi dagen som den kommer. I fjol var svärföräldrarna här hos oss för att svärmor var så dålig och jag ville underlätta för mig själv att arbeta i mitt eget kök.

I år ska vi till min svåger och hans tjej på julafton.

Men framförallt så pratar vi om hur vi vill göra tillsammans. Kommunikation i familjen är Aoch O

Ja alltså det var inget illa menat med min frågeställning :)

För mig spelar det roll, men om ni inte firar så speciellt i din familj så är det kanske annorlunda och då spelar ju dagen D mindre roll kanske ...

Haha tur för dig, det "lät" illa ;)

Firar speciellt hurdå? Vi har haft stora julaftonar varje år fram tills nytillskotten i familjen, min o syrrans sambos. Nu får man dela upp dagarna. Mysigt ändå! :D

Huvudsaken att man träffas öht sen om man gör det dagen innan, på julafton eller dagen efter är lite skit samma :)

Hur långt har ni mellan era julfiranden då? Ligger det nära är det väl ett bra alternativ att dela upp julafton i två delar när väl bebin har kommit.

Haha det var du som tolkade det illa i sådantfall :p

Jag menar som så att i vår familj så firar hela släkten ibland tillsammans på julafton ( brukar bli vartannat år ).
Då vill jag gärna fira med min familj och min släkt på samma dag som alla andra firar och träffas ..

Så vi kör på vartannat år jag och min sambo och det fungerar bra.

Att ge upp julafton med min familj jämt känns inte som ett alternativ för oss iaf :)

Nästa år bor vi förhoppningsvis i hus och då kanske man kan bjuda hem våra familjer så att vi firar alla tillsammans, det vore supermysigt.

Ja alltså det var inget illa menat med min frågeställning :)

För mig spelar det roll, men om ni inte firar så speciellt i din familj så är det kanske annorlunda och då spelar ju dagen D mindre roll kanske ...

Hejsan antar att detta är min Flickvän som postade denna tråden
och sen länkade den till mig men vill bara säga att det är alltid lätt att
skriva på det sättet man vill att folk ska se och sen får dom svar man vill har men. så därför vill jag lyftar fram vad jag tycker.

** jag har sackt och gått med på att jag fira halva dagen hos hennes släckt,
och sen senare till min och om hon inte vill följa med så kan hon stanna upp till henne men för mig är jul välldgt stort och vicktigt och helt klart så är julen mkt vicktigare och kännsligare i min familj som jag fattat det.

och eftersom vi inte kommer överäns om hur vi ska göra borde man delar dagen? eller få välja själv. och kommer det sen ett barn ja givetvis vill man ju försöka dra ihopp båda familjerna.

ps det var sackt att vi skulle vara hos min släckt på kvällen denna julen men sen plötsligt ändrade hon sig nu och sa att hon ville vara där för hennes släckt skulle komma.. så vem har rätt eller fel? .... ingen om ni fråga mig

julen är olika i olika familjer hur man ser den thats it!

Nu innan ni fått barn är det väl inget problem att ni firar på varsitt håll?

När ni väl fått barn har ni alternativet att köra hemma hos er med både din och hennes släkt, att dela på dagen så att ni kör första delen hos hennes familj och den andra delen hos din familj och köra tvärtom nästa år eller att helt enkelt köra varannan.

Men i år (utan barn) så finns det absolut inget som hindrar att ni firar med respektive familjer.

Det citatet som du lånade nu var inte skrivit till din flickvän :)

Som jag skrev i början av tråden.

I år när det inte finns en bebis utanför magen så fungerar det ju fint att ni firar på varsitt håll om det är så ni vill ha det.

Men nästa år så måste ni tänka på barnet ( detta gäller båda två ), då får barnet komma i främsta rum och så kommer det alltid att vara.

I min lilla familj betyder det lika mycket att fira med mormor/morfar som med farmor/farfar och då får vi helt enkelt köra vartannat år.

Det är väl inte så mycket begärt av din flickvän, att ni ska köra vartannat år sedan när bebisen är född ?

Här delar vi inget! Vi spenderar alltid jul med min familj. Har firat julafton en gång med makens släkt och den julen bestod av 3 timmars intensivt ätande och juklappsutdelande sen gick alla hem till sitt igen.
Min familj har jul hela långa dagen och kvällen och i dagarna efter också. Maken tar med sig barnen till farfar och hälsar på antingen på annandagen eller dagarna efter.

Så så ser det ut hos oss.

Nu innan ni fått barn är det väl inget problem att ni firar på varsitt håll?

När ni väl fått barn har ni alternativet att köra hemma hos er med både din och hennes släkt, att dela på dagen så att ni kör första delen hos hennes familj och den andra delen hos din familj och köra tvärtom nästa år eller att helt enkelt köra varannan.

Men i år (utan barn) så finns det absolut inget som hindrar att ni firar med respektive familjer.

för mig tycker jag inte att barn ska fara och slänga på julafton, det blir så stressigt. kanske när dom är äldre.. men inte än på många år iaf..
men men vi får la se hur det blir!

Så här ego är jag: Jag tar ungen och sticker till Sverige i två veckor!

Min sambo jobbar nonstop nu fram till januari.... Och hans familj träffar jag ju resten av året. Vi får fira Sams födelsedag här istället. De har dessutom inte alls samma traditioner som vi så jag har inte ens dåligt samvete :D

Sambon är såklart med på det hela och tycker nog det är ganska skönt att bara kunna jobba, äta och sova utan att ha dåligt samvete över att han inte hinner vara med oss. Det viktigaste är ju att man är överens!

Väl i Sverige kommer jag fira lillejulafton med pappa och hans sambo, min farmor och farfar, farbror och familj och min bror och bonussyster. På julafton kommer jag vara med mamma och hennes man, hans två barn med sina barn och hans ex med man. Och min bror såklart. Haha vilka konstellationer det kan bli!

Saffran och antichrist ni får komma överens till nästa år. Ingen ska behöva vara ledsen. Ni får kompromissa båda två!

Någon mer som har problem med julfirandet? Min sambo vägrar att dela upp så man firar varannat åt med hans släkt och varannat år med min! Jag vill ju lixom fira jul med min släkt också. man ska ju inte behöva dela på sig, så man firar på varsit håll! hur brukar ni göra? tycker jag helt fel som tycker det är det mest "normala" att man delar upp det så med varannat år?:confused:

Känner igen det sambo vill inte dela upp det alls, utan han vill göra som han alltid gjort så alla tre åren har vi tråkigt nog fira ju utan varandr, för jag vill ju inte direkt va hos hans familj varje år det kan vara kul att vara med sin egen släkt. men tråkigt ändå att man inte kan vara tillsammans med sambon sin.

för mig tycker jag inte att barn ska fara och slänga på julafton, det blir så stressigt. kanske när dom är äldre.. men inte än på många år iaf..

Men det beror väl helt på hur långt man har mellan ställena? Julafron är ju en lika lång dag som alla andra. I samma stad är det nemas problemas, ex.vis fira med en familj til kl 16 och sedan fira med nästa. En bebis är faktiskt rätt lätt att packa med sig.

Men, nu är ju inte jag någon som egentligen kan uttala mig i ämnet eftersom jag själv blåvägrar att fira på annat sätt än jag alltid har gjort.:o Till skillnad från dig har jag dock en sambo som är med på banan och tycker det är roligt att fira julen med min familj (men i år, och förhoppningsvis under fler år så kommer hans föräldrar med oss).

Vi har bara vart tillsammans i 1½år ca men förra året var vi hos mina föräldrar på julafton och sedan hon hans föräldrar på juldagen. I år gör vi tvärtom, åker till hans föräldrar på julafton och sedan till mina på juldagen/annandagen.
Det är smidigast så, eg hade jag velat vara hemma men sedan kände jag att vi nog måste få mer ordning hemma först (inte bott här så länge) så vi blir hemma i nyår istället.

Vi åker dessutom till hans föräldrar och blir kvar ett par-tre dagar så det blir inget flängande hit och dit.
Mina föräldrar bor dessutom på gångavstånd från oss så när vi är där kan vi bara gå hem sedan

Så nästa år blir vi antingen hemma eller så firar vi julafton hos mina föräldrar

Senast ändrad:

Och jag säger tvärtom! Passa på att flänga medan barnet är litet, då hänger det bara med och tycker det mesta är roligt och spännande.

Det viktiga för att det inte ska bli stressigt är att ni kommit fram till hur och var ni ska fira. Det är er stress som förs vidare på barnet.

Jag är sååå glad att vi har kommit fram till en lösning. Och lösningen för oss var att släppa det här med själva julafton och istället inse att det går att fira jul på andra juldagar också. Min julafton är den dagen vi firar med mina föräldrar oavsett om det är på julafton eller någon annan juldag! :)

/Timsetim

*KL*

Jag är så förvånad när jag läser om vuxna människor med barn som fortfarande vill fira jularna hemma hos sina respektive föräldrar...?

JA - jularna hemma var MAGISKA, underbara, mysiga.
Jättefina barndomsminnen.
Starka traditioner som man vill ha kvar i det längsta.
Kanske man vill ge "samma" jular till SINA barn???

Men. När ni har barn så är NI en ny familj, ni ska hitta era egna traditioner. Gärna en mix av det bästa från båda föräldrarnas jular.

För annars får ju inte ERA barn dessa magiska barndomsjular HEMMA som är så underbara (och som ni fått som barn) - med mamma och pappa, ev syskon och kanske annan släkt också.

Så mitt tips är, släpp "julnavelsträngen" till era föräldrar ;), sätt er ned och fundera ut vilka jultraditioner ni vill föra vidare och skapa fantastiska, magiska jular hemma för era barn. Och det behöver inte vara superambitiöst - julen upplevs nog rätt fantastisk ändå av barnen.

Bjud gärna mormor mfl om ni vill, men jula i er egen familj!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 914
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna