ekedal

Trådstartare
Vårdar ni era hästar på något speciellt sätt i jul? Får de några julklappar?

Min toto får inga julklappar, men väl några morötter och äpplen på julafton. Jag brukar aldrig rida på julafton, men på när juldagsmorgon glimmar då vill jag gärna till stallet gå.

Sv: Jul

Mina hästar brukar få semester på julafton, men i år får vi se, kanske bäst att passa på så länge det är milt, och en tur i skogen tror jag uppskattas.
Vi brukar pynta stallet med lite granris och så, och så får hästarna alltid pepparkakor till jul, vilket alla har uppskattat mycket utom min senaste otacksamma pålle.. Lite äpplen o morötter blir det också, ibland knäckebröd, o banan till gamlingen. Julklapparna i form av nya grimmor t ex brukar inte uppskattas lika mycket som maten konstigt nog.. ;)

Min pålla får lite semester på julafton i år, det har hon förtjänat. Äpple och morötter blir det såklart i frukosten, julklapp blir det ingen i år, eller jo nya skor i kväll, tidig julklapp :idea:

Nä... här ändras inte rutiner eller utfodring. Allt går sin gilla gång som vilken dag som helst.
Jag går till stallet på juldagsmorgonen... precis som jag gör alla andra mornar.. :smirk:

De går i hagen precis som alla andra dagar... Om det är dåligt väder kommer de in tidigare dock... Eftersom jag är borta till sent på julaftonskväll.. så tar jag in dem när jag kommer från jobbet innan jag åker för att fira jul. Är det bra väder så får de gå kvar ute men får lite extra hö i stället som kompensation för att de då får gå kvar ute några timmar längre än normalt.

Nej det är som vanligt, äplle och morötter får min häst alltid nästan. Enda som skiljer är att hästarna kommer in 1 timme tidigare för alla ska bort eller ha gäster vid 17tiden så då får hästarna åka in vid 16.
Brukar iheller inte rida på julafton men denna hade jag tänkt göra det. Ska fodra frukost i stallet så efter det hade jag tänkt rida ut en liten mysig tur. Synd att det inte är snö bara..

Blir nog lite extra äpplen o morötter (dom får fodermorötter annars med). Rider inte på julafton för jag o sambon flänger mellan olika släktingar hela dan, men kör nog vagn till julottan!:)

Det blir kanske nåt extra gott i krubban och lite myspys!
Annars är rutinerna som vanligt, oftast. Brukar ta en lugn o mysig ridtur på julafton med en kompis, blir nog likadant i år oxå! Några härliga galopper i nysnön och så! :D
På juldagen brukar det bli till att kliva upp i gryningen och åka släde till kyrkan på julotta. Finns det nåt mysigare än att sitta under en varm fäll, se hur facklorna kastar skuggor i mörkret och höra bjällerkransens ständiga plingande?! NEJ! :bump:

Får väl se hur det blir med det i år bara, trots att jag bor på rätt breddgrader så har ju inte snön infunnit sig än så det känns lite tveksamt med slädföret så att säga....

Jag brukar ge dem fruktsallad med mkt clementiner-favvisgodis:d

Brukar bara ta en liten tur med den ena som handhäst ut i skogen o sjunga julsånger för dem.
Det är bara de som uppskattar min skönsång:angel:

*KL*

Jag har i många år haft som tradition (utom när jag jobbat julafton) att ta en 'julaftonsmorgonritt'. ENDA dagen på året då Alex trotsar alla väder, inkl snöstorm, och rider ändå.

I år blir det ingen, skulle ha jobbat julafton men är istället sjukskriven med en väääldigt ond nacke, efter att efter mindre än ett dygn kraschat den nya bil jag fick i julklapp i förtid =/

I övrigt är det inget speciellt med julafton matmässigt eller så, däremot har jag lyset tänt julaftonsnatten (dvs mot juldagen), en sån där 'gammal grej' som hängt med sen jag var liten. 'Sen gammalt' anses det att alla djur oavsett rastillhörighet kan tala med varandra på julafton, och därför ska man lämna tänt i ladugården/stallet.

Normalt brukar jag ta in lite tidigare, vid sjutiden. Dock inte sen Fröken Kele föddes, Fröken är nämligen inte ALLS förtjust i att stå inne längre än nödvändigt på nätterna.. (De andra två bryr sig inte)

Mysig att köra vagn till julottan! Min toto är inkörd, men gillar inte mina vagnar eller sele. Jag har så dåliga körvägar att jag inte investerar i ny körutrusning.

Och du åker släder, vad mysigt, avundsjuk! Hoppas nu bara du får tillräcklig med snö, håller tummarna.

Och du åker släder, vad mysigt, avundsjuk! Hoppas nu bara du får tillräcklig med snö, håller tummarna.

Ja det är helt underbart! Brukar bli hur många turer som helst nu i ledigheterna. Men jag måste ju få SNÖÖÖ! Bra att du håller tummarna med mig! :bow:

Vi brukar alltid pynta stallet, med granris och så sätter vi in en julgran med en ljusslinga i. :D (utom räckhåll för hästarna förstås). Glitter och julgransbollar hängs också upp här och var och förstås julstädning av stallet! Lite extra bröd och morötter brukar dom också få och en och annan pepparkaka. :angel:
På julen brukar vi också fara ut och rida, med glitter och julgrejer på hästarna, såsom tomteluva och annat smått och gott. :D Folk som ser oss brukar titta en extra gång.

Vi har som tradition att pynta den 23:e och rida en liten utesväng hela gänget den 24:e:) Sen hänger det julklappar till alla ägare på boxdörrarna när vi kommer på julafton, vet inte hur dom hamnar där:crazy: :rofl: Vi har sagt åt hästarna att dom inte får åka in till stan utan oss ägare! (Underbara stallägare!!)
//C

Dom brukar inte få vila på julafton, jag brukar alltid åka till stallet tidigt på morgonen då, det är så mysigt.
I år ska jag ta med båda två på en körtur i skogen. :love:
Sen får dom tårta med knäckebröd, morötter, äpplen och betfor.

Jag får se om jag rider på julafton. Vi firar nästan mer den 23:e på kvällen en på själva julafton, eftersom släkten blir uppdelad på julafton oftast.

Min brukar få extra godis på julafton det brukar vara uppskattat. Annars är det väll inget speciellt, bortskämd är hon ju annars också ;)

Japp, jag brukar fira med en vaccination eller en avmaskning så att jag får några hästlediga dagar :D Skönt när det är jul att bara vara hästledig när man har hästarna som jobb.
Och hästarna klagar inte över att bara behöva gå ute i hagen hela dagarna ;)

Jag har som tradition att fara ut å rida i snön... men i år finns d dock ingen snö:mad: men ut en sväng ska vi.. med tomteluva både på matte å häst;) sen ger jag henne alltid en jultårta... den innerhåller samma sak som hon annars får i vanliga fall... men lite lyxigare;)

Ett stort runt knäckebröd med hål i... sen korn blandat med betfot, rivna morötter, äppelbitar(små) i hopblandat sen på med ett nytt knäckebröd... sen en morot genom hålet på brödet;) brukar alltid vara uppskattat :P

Jag brukar ge dem fruktsallad med mkt clementiner-favvisgodis:d

Brukar bara ta en liten tur med den ena som handhäst ut i skogen o sjunga julsånger för dem.
Det är bara de som uppskattar min skönsång:angel:

Vad gullig du är mot dina hästar!! :love:
Jag ska också sjunga julsånger....men med min sångröst så blir jag väl avslängd!!! :eek: :eek:

Än en gång: God Jul allesammans!!! :love: :love: :love:

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 148
Senast: Mirre
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 393
Senast: Fiorano
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 580
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka