Jordgubbsrester efter saftmaja...

Kratus

Trådstartare
Håller på att kokar jordgubbsaft och funderar på om det går att "återanvända" jordgubbsmoset som blir kvar i saftmajan när saften är klar?

Kan jag göra sylt på det? och kan jag vänta till imorgon i så fall, för jag måste köpa natriumbensoat. (det är väl sånt man brukar ha i sylt?)

Haha, känner mig lite snål. :p
 
Sv: Jordgubbsrester efter saftmaja...

Hej, ursäkta för lite sent svar...

Visst kan du göra sylt på resterna! Tänk på att skumma ordentligt, det är framförallt skummet som kan försämra hållbarheten på den "omkokade" sylten. Den "omkokade" sylten blir hursomhelst inte lika hållbar som "vanlig" sylt, så använd den först.

Vet dock inte hur det är att spara resterna och koka dagen efter, själv har jag kört direkt, men det borde väl fungera..? Prova och kom med rapport! :)

Mums, jordgubbssaft är gott!:d
 
Sv: Jordgubbsrester efter saftmaja...

Tack för svar! Nu var jag tyvärr en zombie imorse så jag hann slänga allt innan jag vaknade. :o Fick lite sömndrucken panik på morgonen då vi skulle få gäster och jag ville få undanstökat innan jag åkte till jobbet.. :p

Men jag gjorde sylt på 5L fina gubbar ikväll. :d
 
Sv: Jordgubbsrester efter saftmaja...

Jo, det blir ju gärna lite stökigt vid ett saftkok...:p

Bra jobbat med gubbarna iaf!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 851
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp