Jogmark blev utsatt för telefonhot

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Ja att pojk försöker utnyttja detta för att göra en polisanmälan, for slakt av annans egendom, vad nu det kan betyda, sänker hennes moral helt i mina ögon. Att slakta en häst utan giltigt pass är väldigt illa i mina ögon men här finns fortvarande bara pojks påståenden, jag har fortvarande inte fått ngn entydig förklaring om var passet funnits o vad som stått i det.
PL

Ja att pojk försöker utnyttja detta för att göra en polisanmälan, for slakt av annans egendom, vad nu det kan betyda, sänker hennes moral helt i mina ögon. Att slakta en häst utan giltigt pass är väldigt illa i mina ögon men här finns fortvarande bara pojks påståenden, jag har fortvarande inte fått ngn entydig förklaring om var passet funnits o vad som stått i det.
PL
Om det men om det är så, som har hänt, så är det väl inte mer än rätt att man försöker utnyttja alla möjligheter för att få henne fälld på någon punkt. Om nu inga avtal som man skrivit kan hålla i en rättegång, utan oärliga människor kan bedra andra människor och utnyttja deras godtrogenhet, ljuga folk rätt upp i ansiktet helt utan nån påföljd, så om man nu råkar ha missat nåt och det kan vändas till ens fördel så är det väl en självklarhet att man använder sig av det. Och ja det är Pjoks påståenden, vi har bara den informationen och vi måste utgå ifrån de fakta som framkommit. Och tvivla kan man ju alltid göra, det har säkert inte ens funnits nån häst som heter Ametist...

Nog kan hästen blivit behandlad trots pass? Då utan anmärkning där?

Passet i sig kan ju vara rent även för att behandling skedde före passtvånget...

Jag tycker hela denna historia är väldigt märklig.. :confused:

AM

Då skulle jag lugnt vilja påstå att de som utfärdade passet har gjort fel, å andra sidan skulle någon protestera så måste du styrka detta med kontrakt eller kvitto. Det är ALLTID enligt alla juridiska regler, kontrakt/köpehandling och/eller kvitto som styrker beviset för att man är ägare.

Så kanske det är, men oavsett så hade jag ju kunnat ordna med ett gåvobrev eller vad som helst om det hade behövts, ponnyn är ju min tills sista andetaget i alla fall.

Men man undrar ju ändå, om jag så lätt kan skaffa mig äganderätten till en ponny, då borde ju flera kunna göra det.

Om vi ska utgå från specifikt fall, och nu aktuell anmälan. Halar denna VL upp ett gåvobrev/kontrakt som klart anger att hästen är överförd i dennes ägo, så är det denna dokumentation som gäller trots att gamla ägaren har passet kvar. Skulle kvitto finnas, så styrker det bara kontraktet ännu mer.

Om en rasförening utfärdar en ägarändring utan att ta redan på om den har skett, med kopior av kontrakt och/eller kvitto. Då begår de ett fel, den person som sitter på det sista kontraktet/kvittot är den som får anses den rättmätiga ägaren ur juridiskt perspektiv.
Om ett sådant fel görs, kan den som begär ägarändringen bli anmäld för lite olika saker faktiskt beroende på vad avsikten är för denna ändring.
Stöld, egenmäktigt förfarande, bedrägeri för att nämna några.

Innehavaren av passet kan göra ägarbyte på enklare sätt, men oftast vill man ändå ha någon dokumentation som styrker att ägarbyte sker genom tex ett kontrakt.

Nog kan hästen blivit behandlad trots pass? Då utan anmärkning där?

Men jag uppfattade det som Pjok menade att det stod i passet att hästen var behandlad? och därför inte kunde gå till livsmedel, alltså slaktas öht? Utan enbart destrueras, och då försvann ju den möjligheten att tjäna några tusingar på en gratishäst, om man nu följde passreglerna.

Och ja det är Pjoks påståenden, vi har bara den informationen och vi måste utgå ifrån de fakta som framkommit. Och tvivla kan man ju alltid göra, det har säkert inte ens funnits nån häst som heter Ametist...

Man är rätt dum om man försöker sätta dit gåvotagaren med samma sorts lögner som man uppfattar att man själv råkat ut för.

Och den enda helt klara fakta som uppkommit, förutom att gett är gett, är väl att det funnits en häst som hetta Ametist?

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080717/NYHETER/199751676

Ametist pass som lämnades ut till Veronica den 19 maj, där står att det är medicinerat och att det är livstidskarens. Ägarbyte pappret fylldes aldrig i. Det skall vara undertecknat av bägge parter.

Det handlar inte i första hand om avtal eller ej utan brott mot livsmedelslagen. Ofredande/hot kommer med största sannolikhet att läggas ned (men har inte desto mindre ägt rum för det).

Det handlar inte heller bara om Ametist utan även Theres häst och Kristinas häst som också är "försvunna". Kristinas häst fick Veronica i mars 08. Ametist fick Veronica i maj 08. Theres häst köpte VL nov 07. Alla skulle användas som sällskapshäst till VL:s egna häst. I samtliga fall finns undertecknade gåvobrev alternativt köpebrev som är daterade.

Fundering..

Läste artikeln du länkat och undrar hur man kommer fram till "misstanke om stöld" ??

AM

Hur man kommit fram till misstanke om stöld - ingen aning :confused:

Reportern kanske vet.

Jo, men om det finns gåvo eller köpebrev då äger ju ingen av er hästarna längre?

Sedan kan man undra hur stor vinsten blir om man skickar en häst man köpt till slakt, lägger till, vad får ett slakteri per kg?

Var även de andras kontrakt villkorerat med krav på att hästarna inte fick slaktas, säljas vidare osv.?

Vi har alla tre ingått avtal med VL där VL anger oriktiga adresser. Adresser som inte finns. Vet inte om det har betydelse eller ej - vet inte heller vad som står i de andras avtal bara att adresserna vi alla har är medvetet angedda oriktigt av VL. Vi har alla samma kontant mobil nr till VL - som hon inte svarar på. Ingen av oss har lyckats få tag i VL.

VL kan ha tjänat uppsakttningsvis:
Ametist var gratis men utläggen var för 2 besök med bil ca 25 mil enkel väg varav en resa t.o.r med trailer = 13 kr/l x 100 mil x 1 liter per mil = ca 1 300 kr kostnad + eventuell hyra för trailer. Ametist var 163 mkh. Gissar han vägde ca 400 kg och att ca 200 kg inte var kött som gick att använda. 200 kg x ett försäljningspris av kött som jag inte vet = ?

Riktigt - jag klev alltså inte in på polisstationen och berättade för polisen hur de skulle rubricera mitt ärende. De kan nog polisen klara av bättre själva. Varför det står som det gör i tidningen vet jag inte heller - det vet nog reportern.

Jag vet bara att "min anmälan" är på juridisk remiss i Alingsås och att polisen där begärt hjälp från smålandpolisen med ett förhör av VL. Precis som det stod i Kristianstads bladet.

Tro nu inte att jag går in på en polisstation och "häver ur mig lögner". Jag kan verifiera varenda påstående jag gjort och har till det även vittnen som styrker det jag sagt.

Man är rätt dum om man försöker sätta dit gåvotagaren med samma sorts lögner som man uppfattar att man själv råkat ut för.

Och den enda helt klara fakta som uppkommit, förutom att gett är gett, är väl att det funnits en häst som hetta Ametist?

samma sorts lögner?????? Hur kan du öht skriva detta??? Du förutsätter att P ljuger???
Utgår man från att allt är lögner så behöver man ju övht inte diskutera här anser jag...Vi har än så länge bara sett det här från den ena sidan... och OM, det skulle visa sig till slut att VL talat sanning och hästen faktiskt går på en äng och betar, men att hon inte gått att nå pga att hon kanske har varit på "utlandssemester" eller nåt liknande, då skulle väl ingen vara gladare än Pjok??? Och då hade hon fel, men att anklaga nån för att medvetet ljuga är riktigt dåligt!!!!!

Men då är de precis lika oärliga bägge två!
PL

Har du hört talas om ordet EMPATI??? Uppenbarligen inte!
Försök, om en så bara för ett ögonblick sätta dig in i hennes situation!!! Att bli utsatt för bedrägeri, och speciellt när det handlar om ens kanske käraste familjemdlem, som man bli AVLURAD måste ju vara nåt av det värsta man kan vara med om.... Att det ska vara så ofantligt svårt för vissa att se vad som är RÄTT och FEL handlande, är ganska skrämmande anser jag....Det är ALDRIG rätt att LURA TILL SIG EN HÄST!!! även om du kan få rätt i en domstol är det ju ett oacceptabelt beteende ...för som du förstår så hade hon ju behållt hästen om VL varit ärlig och kört med öppna kort....
Och att försöka sätta dit någon som satt denna onda verksamhet i system, skulle vara oärligt.... ja kalla det vad du vill!!

Riktigt - jag klev alltså inte in på polisstationen och berättade för polisen hur de skulle rubricera mitt ärende. De kan nog polisen klara av bättre själva.

Men man måste väl själv kunna styra vad man anmäler?

Har du hört talas om ordet EMPATI??? Uppenbarligen inte!
Försök, om en så bara för ett ögonblick sätta dig in i hennes situation!!! Att bli utsatt för bedrägeri, och speciellt när det handlar om ens kanske käraste familjemdlem, som man bli AVLURAD måste ju vara nåt av det värsta man kan vara med om....

En fråga Lillfi... Skulle du tänka dig att ge bort din käraste familjemedlem?

Ingen har fortfarande tyckt att det är OK att slakta en häst, om det är gjort, och samtidigt säga att man inte ska göra det.

Men man måste väl själv kunna styra vad man anmäler?

Nej det har ju du som privat person ingen aning om vilka olika rubriceringar som finns... man uppger sin berättelse och sen avgör ju polisen om det faller under brottsbalken eller ej...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (KB) I april dömdes ett stall som tillhör Knorrevången AB:s slakteri ut. En tid senare polisanmäler en förbipasserande att det står...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 555
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (KB) Veronica Larsson och Knorrevångens slakteri AB är polisanmälda. Rubriceringen är dock oklar beroende på om Veronica Larsson kan...
Svar
0
· Visningar
4 437
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (KB) Det är inte bara hästen Ametist som försvunnit efter det att Veronica Larsson tagit över äganderätten. När en debatt drog igång på...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 864
Senast: Immer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (KB) På Fjärens Ridcenter utanför Hjärsås har man sedan i våras uthyrning av hästar. Ett framgångsrikt koncept och redan nu står folk i...
Svar
0
· Visningar
1 272
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter