Det verkar som om du inte läst mitt inlägg? Jag kan inte se annat än att du ger mig rätt i min kritik.
Fler exempel på dina skrivningar:
# 58
Snälla du, vad flera med mig försöker förklara är. Att inget avtal i världen, hur glasklart det än må vara ger gamla ägaren bestämmanderätt när ägandskapet överlåtits på annan person. Ingenstans finns detta styrkt juridiskt, alltså kort och gått.
# 60
Gåva eller köpt vara, oavsett har ägandeskapet överlåtits till annan person varför är det svårt att förstå? I samma stund som du överlåter varan, övergår ansvar och bestämmanderätt till ägaren.
Jag finner det märkligt att du, samtidigt som du kommer med påståenden om att man inte kan sälja en vara med förbehåll ändå, visserligen motvilligt men ändå, tar upp behovet av vite.
Du gör också misstaget att blanda ihop vad man kan göra (i fråga om brytande av avtal, moraliskt etc) utan att behöva "betala" för det, med att ingågna avtal inte skulle vara juridiskt bindande. Skilj på dessa!
För att försöka klargöra:
Man kan i ett avtal (gåvo eller sälj) ha en klausul som ställer vissa krav på köparen även efter det att köpet fullgjorts. Som exempelvis att en häst inte får slaktas eller säljas vidare innen säljaren blivit meddelad och beretts tillfälla att återfå/återköpa hästen enligt överenskommelse. Till denna klausul kopplar man ett vite, där det bl a framgår summa som ska erläggas om köparen bryter mot klausulen. Säljaren kan sedan vid behov utfå föreläggande om att detta vite ska utbetalas.
Är detta rätt eller fel enligt dig?
LIA