Fast det tycker jag är taskigt. Du har helt rätt i det du säger att en f.d. ägare enligt lag inte längre har någonting att säga till om gällande hästen (och jag har också full förståelse för att man som ny ägare inte vill ha den gamla ägaren hängande efter sig i den mening att han/hon försöker bestämma - det hade inte jag heller velat) men att inte ens låta ägaren hälsa på om han eller hon vill (och inte redan har missbrukat den rätten genom att t.ex. vara ett riktigt 'pain in the ass' och bara lägga sig i för mycket) tycker jag känns, tja, riktigt taskigt!
Det här handlar ju dock inte alls om att jag tycker/kräver att de nya ägarna ska lämna rapporter om hästarna till mig varje dag eller att jag noggrant förhör mig om hur hästarna sköts (vad de äter, hur ofta hovslagaren kommer, vad de rids på för bett etc.) utan helt enkelt bara om att jag såklart saknar hästarna, bryr mig om dem och mår bra av att veta att de har det bra. Och jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå att man som f.d. ägare inte bara plötsligt skiter i/glömmer bort hästen den dag man enligt pappret inte längre har något mer med den att göra. Därför hade det också varit en självklarhet för min del att hålla sporadisk kontakt med min nyinköpta hästs f.d. ägare om han eller hon hade velat.
Och det här handlar ju inte ett skit om vad lagen säger (vem som äger hästen) utan bara om ren godhet/moral/hyfs/whatever, så jag kan verkligen inte annat än tycka att det är rent elakt att vägra all kontakt med den förra ägaren 'bara för att' (och alltså inte just för att den f.d. ägaren visat att han/hon faktiskt är riktigt jobbig att ha att göra med - då är det förstås en annan sak). Så ja, jag måste säga att jag verkligen hoppas att jag aldrig kommer att råka sälja en häst till dig om du alltid tänker och agerar som enligt ovan...