JOFA-hjälm

bettysmatte

Trådstartare
Förutom att den kanske inte är den vackraste hjälmen i världen, vad är det för fel på JOFA-hjälmen? Jag hade en sådan när jag var ung, och har precis skaffat mig en ny sådan. Den är lätt, behaglig (tycker jag) och billig. Men är den på något vis inte så säker som andra hjälmar? Med tanke på att de flesta andra som folk köper kostar mycket mer? Är det bara att den räknas som "ful", eller vad är det egentligen?

Sv: JOFA-hjälm

Jag tror bara att det är det som gör det. Att den inte är speciellt vacker :smirk: Men sedan beror det nog på vad man föredrar, jag har aldrig ägt en "plasthjälm", har alltid gillat sammetshjälmar och har en gammal wembley som har ett par år på nacken samt en charles owen showhat :love:

Sedan när GPA hjälmarna blev populära så har folk börjat köpa dom i stället, kanske inte originalet då men kopior :smirk: , alltså de som tidigare kanske hade plasthjälmar och tycker de är mer praktiska tror jag har börjat köpa gpa-kopior i stället alt. lättviktshjälmar ála cykelhjälmsmodellen i stället (troxel eller horka).

Jag tror i alla fall inte att den ena är mer säker än den andra.
Utan det är nog bara utseendet som styr det hela, många av landets ridskolor har väll jofa-hjälmarna av vad jag har sett.
Bl.a. min egen ridskola, även turridningar och ridläger jag varit på har haft det.

Den JOFA-hjälm jag hade i min ungdom VAR en sammetshjälm. Då fanns de som både sammet och plast, men nu finns den bara som plasthjälm, va?

Okej, trodde du syftade på plasthjälmarna eftersom dom flesta joforna jag ser till (när man väl ser dom) är i plast, och oftast är det på ridskolor. Men vet en som hade en sådan i sammet. Vet inte, men det finns ju så många hjälmar numera och det är ju mycket mer mode och trender numera än vad det har varit. Champion Showring, Wembley och CO är jättevanliga och stöta på i mina trakter när det gäller sammetshjälmar. Tycker inte att jag ser dom i så många ridsportbutiker heller numera, så det handlar väll om tillgång och efterfrågan också...

bettysmatte skrev:
Den JOFA-hjälm jag hade i min ungdom VAR en sammetshjälm. Då fanns de som både sammet och plast, men nu finns den bara som plasthjälm, va?
Morsan hade en Jofa sammets hjälm i många år...sammeten hann flagna ordentligt...:angel: Men som tur va så hittade hon en Jacson sammetshjälm:love: i höstas...mkt snyggare:devil:
Tyvärr finns den bara som plast nu...annars hade nog morsan köpt en Jofa sammetshjälm istället för en Jacson...;)

Jag har den inte längre. Den såldes till en kompis för miljoner år sedan, men hon har tydligen den fortfarande...

Det är absolut inget fel på jofa hjämarna.
alla hjämar har ju en säkerhetsklass att gå efter.

en GPA hjälm har ju andra funktioner, med ventilation och så, men den är inte ett dugg säkrare....
åker man i backen med den så skall den i papperskorgen också och man får lov att skaffa en ny, även om den kostar 4000 mot jofans 400.

sedan är det ju mer passform man skall gå efter. snygghet är en annan sak, men inte fullt så viktig.... för de flesta....

Jag har 2 Jofa hjälmar
En på jobbet å en hemma.
Bryr mig inte om hur jag ser ut bara den skyddar skallen.

MVH/
Stefan

själva plasthjälmar är det inget fel på jag vill ha en kruka :D ska ja inhandla de e såå sköna :love:
ja har aldrig ägt en jofa hjälm och de passar inte min huvudform, de är inte så vackra men säkert väldigt praktiska!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 287
Senast: __sofia__
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2
Svar
38
· Visningar
1 080
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 476
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka