jobbigt att lasta...slut på ideer

E

EmelieLundgren

jag har ett problem och det är ett problem.
det är och lasta.
jag har luva på han med bomull då jag lastar för han är känslig för ljud då det är transport och saker.

jag lastar han med ett stigbett för då jag ska lasta så tvärvägrar han.
han går upp för halva rampen och sen sticker han, utan stigbettet är det helt omöjligt att hålla han.

då han står stilla på rampen så kollar han åt höger och vänster han konsentrerar sig inte alls på själva transporten.
så jag vet inte om man kan ta sånna här öronskydd (som ryttaren har på vintern) och sätta fast på sidorna så han inte kan kolla till höger eller vänster.

men då jag väl får in han (efter 20-30 min) så står han lugnt och riktigt snällt heela resan.

och att han ska åka brett att han tycker att det är läskigt att det är för smalt är ingen idé för om han står brett så försöker han vända på sig i transporten under resan.

jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre :(
så snälla kom på olika ideer som jag kan prova under lastningen, han bryr sig inte om jag lockar han med mat eller nånting heller. jag har ingen anning längre..... :(

tacksam för svar :)

11538169.jpg

han har riktigt brottom ut med.
12686554.jpg

Sv: jobbigt att lasta...slut på ideer

om de enda problemet med att åka brett är att han försöker vända sej om..han åker väl inte lös?

nej, men hans förra skötare då hon åkte ut hade dom prova åka brett med han och det funkade inte, känns inte så kul att åka i 2-3 timmar och veta att han försöker vända på sig.

På din beskrivning låter det som hästen är helt orädd för själva transporten men inte riktigt går att kontrollera när du leder (följer inte med resp slänger sig). Det är nog bristande ledarskap som är boven i dramat. Monty Roberts metoder brukar kunna fungera bra i sådana här fall.

Jag tycker att det är helt rätt att du har öronskydd om ponnyn är ljudkänslig och stigbett för att kontrollera den. Vill du begränsa sikten bakåt så kan du sätta tjocka nosludd på sidostyckena/grimman.

att han slänger sig bakåt kan ha en del med att han har varit med om en olycka förut. fast jag vet inte för han står ju så lugnt och fint då han är i transporten han kan stå själv och är helt lugn.
men då vi öppnar transporten börjar han backa bakåt.
ibland mer ibland mindre.

för förra gången gick det inte så bra å lasta för ungefär 3 veckor sedan, så min ridlärare kom och fick hjälpa till och då förklara hon att han inte konsentrerar sig frammåt. han kollar åt olika andra håll.
men då hon fick han att kolla frammåt och konsentrera sig så gick han ju in.
så jag tänkte om man kunde lägga nånting vid ögonen så han bara ser frammåt eller nått :)

Det låter som om du har tre alternativ:

* Vänta ut hästen. Den tittar på annat, vad händer om du LÅTER den titta på annat och bara ber den att gå ett steg i taget, inte stressar den, tar god tid på dig? Bara ber den att gå fram när den är avslappnad?

* Jobba med ledarskapet så att hästen följer dig. Punkt slut.

* Ta hjälp av någon som är bra på att lastträna hästar. Men då ska du höra dig för noga först.

Det låter som om du har tre alternativ:

* Vänta ut hästen. Den tittar på annat, vad händer om du LÅTER den titta på annat och bara ber den att gå ett steg i taget, inte stressar den, tar god tid på dig? Bara ber den att gå fram när den är avslappnad?

* Jobba med ledarskapet så att hästen följer dig. Punkt slut.

* Ta hjälp av någon som är bra på att lastträna hästar. Men då ska du höra dig för noga först.

att låta han titta åt ett annat hålla det är då han blir okonsentrerad.
har provat det men då han tar ett steg i taget då ser han chansen att sticka iväg.

men ska prova att han ska kolla rakt fram och inte åt något annat håll. sen får han ta ett steg i taget då.
för det gjorde min ridlärare då hon hjälpte mig och då gick han in. efter ungefär 5 minuter kanske.

Läste om ditt problem å har ett förslag på hur du kan lasta honom men vet ej om de hjälper.I stallet ja jobbade förut så *självlastade* vi hästarna,vi stod bredvid lemmen och dom skulle gå på själva.med lite träning så gick det efter ett tag.blir lite svårt å förklara så här när man skriver men ska försöka ändå.Man står bredvid lemmen,har en repgrimma på hästen med ett långt grimskaft och en morotspinne som vi sa,morotpinne=lång piska.man håller bara i piskan och ger hästen lite tid att tänka men inte mycke och sen så,petar man lite i bak på tom,upe vid korset på bakdelen så att säga,går dom fram så slutar man sen fortsätter man.du kan ju höra dig för om de e nån som *självlastar*sin sina hästar.lite lättare att förstå om man ser de

Fokusera inte på att ni SKA in i transporten, utan på HUR ni ska in i transporten. Ta bort fokus helt från transporten, led hästen framåt, bakåt, framåt, bakåt och gör inte allt till en så stor grej, då gör även hästen det. Slappna av, bli inte arg. Hästen ska inte springa före dig, eller bort från dig. Den ska följa dig, och flytta bakåt när du går mot honom. Använd ingen konstig, onödig utrustning.

bestäm en dag när du har hela dagen på dig att köra fram transporten till ett bra ställe på gården och gör den klar för att åka. Lägg i hö och sånt.
Så hämtar du din häst, och gå fram mot transporten och precis innan du känner att han tänker stanna och tveka så backar du tillbaka honom. och gör om samma sak några gånger. det kan behövas många gånger. Min första ponny jag hade var jätterädd för transporter. Hon tyckte rampen var det läskigaste som fanns och när man stängde bakom henne. men jag gjorde så att jag drog fram henne till transporten och sen backade undan henne, efter några eller ja, många gånger så var hon ju så trött på att backa och jag gav henne inget val. det var till att backa eller gå in, tillslut gick hon in, och när hon gjorde det så backade jag ut henne och gick in igen. Gjorde så kanske 10 gånger, sen ställde jag mig där inne med henne och bara stog en stund, och började hon trampa runt så backade jag ur henne igen och gjorde om samma sak. sen när hon stod klockrent där inne så stod vi bara och myste.
Det ska ju vara mysigt att åka transport. det har många glömt bort, har dom en svårlastad häst så tvingar dom in den och sen klappar dom igen tranporten och åker så fort hästen är inne.
dom ska ju känna sig trygg och att det ska vara roligt att stå där.
när hon stog jätte fint så fyllde jag på hö och stängde igen hela tranporten och lät henne stå där i kanske 2 timmar.
Efter den dagen hade jag absolut inga problem alls med att lasta henne.
du borde prova det, men beröm honom jätte jätte mycket när hon väl står riktigt fint. så hon förstår att det är mysigt och bra att stå där. då vill han ju åka sen, för han får ju beröm :)

jaa precis, har faktist backat tillbaka honom då han har tvekat fast det har bara hänt liksom nån gång.
men jag får prova göra det fler gånger och kolla om det funkar.
jaa mycket beröm får han då han kommer in då får han morötter å gott :)
för han är rätts så stressig av sig egentligen men då han står i transporten är han så lugn å fin och är taggad för att åka på tävling :D

men jag får prova det där :D
tack så mkt :D

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 920
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 844
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar