Ja, ganska precis så tänker jag. Det finns ingen annanstans än i mitt förvärvsarbete som jag kan bidra till mänskligheten med så mycket balla och intressanta grejor som i det yrke man valt och blivit riktigt duktig på. Dessutom vill man gärna hjälpa yngre yrkesintresserade att hitta de förmågorna och den passionen, vilket är något äldre yrkesutövare är väldigt lämpade för om de vill bidra med det. Den förmågan går förhoppningsvis inte från 100 till 0 vid specifik dag, utan det vill man fortsätta göra - även om man behöver mer återhämtning, lite annat urval av arbetsuppgifter, kanske mindre direkt ansvar och inte kan göra det på samma sätt som tidigare.
Samtidigt kan jag också förstå att om man inte alls känner så inför sitt yrke, eller har ett yrke som faktiskt tär rejält på hälsan, att man önskar att helt dra sig ur abrupt.
Det här med att man den dag man inte längre måste arbeta för inkomsten, absolut vill göra något helt annat än man ägnat största delen av sitt friska liv åt - har en ganska tragisk klang tycker jag. Men visst, bättre sent än aldrig, och det är såklart också privilegierat att få jobba med något man tycker är roligt och intressant nästan varje dag i sitt liv.