Jag ser inte att någon i tråden har brist på förståelse för att någon vill gå i pension, däremot ser jag brist på förståelse för andra sidan, det är ju där man uttrycker ganska tråkiga saker om andra personer? Mentalt fattigt, inget liv, inget sammanhang, inga intressen eller hobbyer, sätter jobbet först, försummar familjen- barn och barnbarn, slutar som alkoholist osv.Ja alla har vi olika förutsättningar, liv och erfarenheter. Det är bristen på förståelse för att man inte vill jobba in i döden jag finner rätt märklig. Jag vet inte om den är sann, men känslan jag får när jag läser tråden är att det är lite "fult" att vilja ha en vettig pension, och att inte jobba med sin stora passion i livet.
Jag kommer ivarjefall gladeligen lämna över mitt jobb till den yngre generationen när den dagen kommer, man har ju i sin ungdom svurit mer än en gång över alla gamlingar som envisas med att jobba istället för att låta ynglingarna få en chans
Jag har full förståelse för att andra går i pension, tänker ofta att det beror lite grann mer på yrke och hälsa också. Kanske är man mer färdig när man har haft ett tungt arbetsliv och har en påverkad hälsa i pensionsåldern.