Är det verkligen mentalt fattigt att inte ha hittat något annat innehåll i tillvaron än att jobba eller är det mentalt fattigt att inte hittat ett jobb som man känner att man verkligen trivs med och vill ägna sitt liv till att göra? Jag skulle vilja säga det senare. Tänk att jobba så många år som man är yrkesverksam- och längta till pensionen, det känns främmande för mig, ett trist yrkesliv så att säga. Eller precis som du själv uttryckte det så väl, mentalt fattigt, faktiskt. Kan tycka det är intressant hur olika man känner!
Inte jag heller klankar ner på någon annans syn.
Tänker ofta bara att det måste vara jobbigt att jobba för jobbandet skull och inte för att man tycker om att göra det man gör. Och sorgligt, om det är så att man inte hittat rätt i sitt yrkesliv till något man verkligen trivs med så väl. Fast det kanske man har, men man ser det bara annorlunda än vad jag gör.
(Rent krasst är jag glad över att jag faktiskt tycker så mycket om att jobba som jag gör. När livet krymper pga syn och hörsel och det blir fler och fler saker jag inte "kan" göra längre, så håller jag stenhårt fast vid det jag fortfarande kan och älskar- jobba
)