jobba med hundar

Sv: jobba med hundar

Ja och att man gillar köra bil :) Det blir en hel del tid där. Sen är det väl personligheten som avgör. Hon var dit och de ville ha henne direkt. Hon har ingen utbildning (förutom ingenjör) och ingen erfarenhet (förutom av programeirng) ;)

nähä nä. då finns bara problem nr 2. att jag inte har något körkort. får försöka jobba lite extra kanske. behöver man egen bil också?

Du har rätt - har stämt av lite och tydligen finns det hundar inom polisen som enbart är till för sök. Jag säger som tidigare, kolla av med polisen där du bor vad som gäller och hur de arbetar..

Jag ska inte hålla en lång föreläggning om polisyrket, men om du tror att du kommer att hjälpa människor tror du fel. Jobbet innebär att lagföra brott, att tro att man kan komma in och frälsa världen (jag tänkte så i början) försvinner ganska fort när man inser hur jobbet verkligen är... Tyvärr. Det är inte så romantiskt som det verkar.

Jag vill också hjälpa människor, men så som kriminalvården och det sociala ser ut idag så hjälper varken de eller polisen människor. ...så jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Bli psykolog?? Något jag funderat mycket på att att jobba med sexuellt utsatta barn och ha hästar och hundar som en del i behandlingen.

Om du vill jobba med hundar kanske du ska jobba med handikappade, utbilda hundar för det ändamålet. Snacka om att göra en insats i samhället.

Uuu.. nu fick jag ännu mer ångest över min karriär.... jag vill inte sitta vid ett skrivbord (vilket en polis på utryckningen gör ca 50% av tiden)...

jag har jobbat med handikappade tidigare, men tror inte att jag vill göra det igen. det är fruktansvärt slitsamt, psykiskt. jag engagerade mig alldeles för mycket och jag tycker att man ska göra det för att göra ett bra jobb. de som jobbat länge var ganska avtrubbade och sån vill jag inte bli.

jag hade inte tänkt frälsa världen som polis, men i alla fall försöka göra det bättre för andra. då ingår det att bötfälla fortkörare t ex. jag har inget direkt intresse av att engagera mig i enskilda människors problem dock.

Ledsen att behöva "plocka ner dej", men...

Tullverket nyanställer visserligen inte just nu, men om de gjorde det: I första hand hade du då fått utbilda dig till tulltjänsteman (grundutbildningen tar ett år) och sedan söka lediga hundförartjänster.
Jag vet tulltjänstemän i Skåne som varit anställda i 25 år innan de blivit hundförare, trots att de visat intresse varje gång en tjänst blivit ledig. Konkurrensen är mördande...
Dessutom är lönen fruktansvärt dålig. :(

Immer

ojdå, då stryks tulltjänsteman. polis är fortfarande intressant, men så var det det här med ögonen... kanske skulle man jobba lite som väktare och spara ihop till en operation? gillar att jobba nattetid.

Låter bra. Då kanske det kan ge ett plus också att du redan jobbat som väktare? Vet inte. Men hoppas det så klart ;)

jo, det måste nästan vara ett plus. pratade med pojken igår och han ska köpa en ny bil när han kommer hem = övningskörning för mig. jag blir faktiskt mer och mer sugen... ska ringa runt till de olika väktarbolagen här i kalmar och höra vad som gäller. man får ju en chans att prova på yrket med, utan hund. och så måste jag lära mig mer om hur det verkligen funkar med väktarhundar och skydd.

bara för att jag gillar att drömma; vilka raser är det egentligen som används till väktarhundar? var inne på en sida om IPO, och där fanns raserna schäfer, rottweiler, dobermann, malinois, riesen schanuzer och holländsk herdehund (kan inte den riktiga stavningen). är det samma? vad är typiskt för respektive ras? schäfer kan jag, men de andra? hur är de att träna med?

Utan att fundera så tycker jag att du ska börja med en bra Schäfer :) Ju mindre ras, ju mindre chans att få tag på en bra hund. Själv är jag svag för Malle och herdehund, men jag vet inte hur lätt det är atfå tag på en bra hund som håller hela vägen, jag har träffat en del MYCKET bra, fast ännu fler Schäfrar!

jo, fast drömmen hade varit en brukshund med lite mer humor. schäfrar är lite halvtradiga tycker jag. men det finns kanske roliga schäfrar med lite mer sprutt i? som kan busa och lattja på fritiden?

Vet inte... De känns rätt så allvarliga på nått vis. Jag skulle iofs önska att mina var lite mindre humoristiska :D Men sådär spontant så upplever jag de flesta bruksraser som passar för skydd inte som några lustigkullar *he he*

Vet du hur bra syn man måste ha för att öht bli påtänkt som polis?

ja, det står på deras hemsida. 0,1 okorrigerat och 0,8 korrigerat. lägre siffror = sämre syn. nu vet jag inte exakt vad det motsvarar i linsstyrka där jag har -4,5 och -4,0.

jag tror att labbar har väldigt svårt för att ta någonting alls på allvar. det är lattjolajban som gäller. riktigt så kan det ju inte vara, men det hade varit lite roligare med en hund som inte är så gravallvarlig hela tiden som en del schäfrar verkar vara.

Okej, då har jag alldeles för dålig syn.
4,5 resp. 4 ,25 :crazy: Halvblind alltså.

det är därför jag tänkt fixa ögonen med laser. men sist jag kollade så kostade det runt 25 000 per öga...

Jag känner också att jag skulle vilja jobba med hundar. Att bli väktare har jag också haft i tankarna. Det är mest skyddsarbete hundarna behöver kunna. En polishund har man större krav på eftersom de måste kunna så mkt mer.

Utbildning av hunden får jag ju iaf gratis :D

Det är mest löst tänkande än...men jag skulle absolut välja Schäfer i så fall.
Är inte jätte insatt, men av det jag hört från Stefan samt sett på hans träningar så är det Schäfern som faller mig bäst i smak. Om man hittar en ur rätt avel.
Mallarna gillar jag rent utseendemässigt, men de är så nerviga...
Rottisen är iofs trevlig, men kan vara lite "sega" eller snarare så att de inte har samma potential till uthållighet som schäfern.
Schäfern är en trevlig arbetsvillig hund med förhoppningsvis stor kamplust och allvar.

Vi får förresten hem en schäfer bäbis den 19 dec. Ska bli skoj att vara med från början och träna upp en hund i skyddsarbete.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 614
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 435
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Sitter här och funderar på nattkröken vad hundägare här inne jobbar med? Hur har ni löst det praktiskt med jobb och hundägande? Själv...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 568
Senast: Wittman
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar