Jobba 6 dagar/v?

MissFideli

Trådstartare
Hur kan det vara lagligt att stall ofta låter sina anställda jobba 6 dagar/v? Alltså inte då och då, utan jämt? Är stalljobb undantagna veckovilan på något vis? Och även jobbas det helger utan OB.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Det är det ju inte, men eftersom det är svart finns det inga avtal att luta sig mot som missnöjd anställd. Dessutom står det ofta en lång kö med unga tjejer som villigt tar över anställningen...
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Fast den lagstadgade veckovilan (36 timmar) får man även om man är ledig en dag i veckan. Säg att man är ledig söndag. Du slutar då exempelvis lördag kl 18, och får börja jobba igen på måndag kl 6.
Sedan är ju majoriteten anställda svart, och då är ju veckovilan den minsta lagen man bryter emot.
De stall som har kollektivavtal är få, men kommunal har väl samma som arbetstidslagen, dvs 36 timmar, vill minnas att det inte är några timmar bortförhandlade.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

När jag jobbade på travet gjorde man som så att man jobbade halv dag lördagar och onsdagar. Synd bara att ingen kunde förklara hur man skulle hinna med samma antal hästar på färre timmar:crazy: Men det såg bra ut på pappret iaf. Summan av kardemumman blev att man stressade som in i dessa halvdagar för att få sin ledighet. Dessutom skiftade man om att ha fodringen på söndagar, detta fick man ingen ledighet för, bara extra betalt.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Däremot får du inte jobba mer än ett genomsnitt än 40 timmar per vecka utslaget på en 4-veckorsperiod, men det är inte tvunget att man är ledig lördag, söndag, dock rekommenderas det om möjlighet finns. Vilket det inte gör när man jobbar med djur.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Självklart måste man inte vara ledig lördag-söndag just, jag jobbar varannan helg själv fast i annat yrke. Men jag tycker det verkar bli så långa veckor? Det är väl inte alltid så att stallen låter en jobba kortare dagar för att jobba igen liksom?
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Nä så är det ju tyvärr, ofta är det ju svart också så då följer man inte precis kollektivavtal. Men på travet gör man ofta så som jag beskrev med halva dagar ledigt och en hel.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

När jag jobbade som stallskötare, vitt, med kollektivavtal, så jobbade jag 8-12 sex dagar i veckan. Tror inte det stred mot nån arbetsrättslig regel.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Ja, men nu gjorde jag inte det. Ville mest ge ett exempel på hur man kan göra för att få ihop sexdagarsvecka med arbetsrätten.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Många stallskötare gör inte det, jag tror det är rätt vanligt att få ihop det genom deltidstjänster, åtminstone i stall där folk jobbar vitt. Och jobbar de svart bryr man sig nog ändå inte så mycket om arbetsrättslagstiftningen.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Men jag menar fortfarande dom som jobbar heltid och 6 dagar/v. Vet flertalet travtränare som har det så.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Ja, så klart. Men menar minst 8 h/dag 6 dagar/v. Och vissa dagar mer än så, vid tävlingar osv.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Det är ju faktiskt arbetstagaren som måste reagera och sätta ner foten, anmäla eller vidta annan åtgärd. Det finns faktiskt de som inte har något emot att jobba några hundår inom en bransch, för att komma vidare. Som egenföretagare t ex.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Är det fast anställda, visstid eller vikarier så skiljer det sig inom ALLA branscher.

När jag knäckte extra inom hemtjänsten t ex (helt klart vitt eftersom det var kommunalt), så fick "vikarier" jobba många fler dagar på rad utan ledighet än "fast" anställda.

Är du säker på att de jobbar 8h om dan? 40/6 blir ju drygt 6,5, så det kan ju verka som om de jobbar mer. Har man en längre "lunch" blir ju dan längre fast man inte jobbar effektivt många timmar.
Jfr med alla dessa "delade" turer som dyker upp i olika yrken...

Arbetstidslagen sätts dessutom ur spel om man förhandlar bort betald övertid, då registreras inte övertiden nånstans. En del inom tjänstesektorn har det så att de har fått extra semesterveckor som kompensation. Den typen av avtal är bland det dummaste man kan gå med på som anställd, för man förlorar alltid själv på det.
 
Sv: Jobba 6 dagar/v?

Det där påstod man på vårt jobb också, men när man verkligen kollade kom man fram till att enligt vårt avtal kunde man förhandla bort ersättningen, men det påverkade inte kravet att registrera övertid (/jourtid/mertid) eller reglerna om t ex hur många timmar man fick jobba över.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 434
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag har insett att varulvens dagar är räknade även om jag inte vet när räkenskapens dag är inne. Jag har hoppats på att kunna ta med...
Svar
19
· Visningar
2 038
Senast: Milene
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 428
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp