"Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

K

Kristofer

Så brukar min ridlärare säga. Hästen stannar ju gärna upp när den ska bajsa, av förståeliga skäl. Men då säger hon att jag ska fortsätta driva på i traven eftersom den ju kan bajsa samtidigt som den travar. Och det tror jag också att den kan, men är det verkligen rätt att göra så? Antar att det handlar om vikten av att Jag ska bestämma och att hästen inte ska få köra med mig.
Men är det inte bättre då att kommendera en halt och sedan fortsätta när hästen bajsat färdigt? Jag menar då får man ju ändå bestämma men det känns då också lite trevligare mot hästen.
Vad säger ni?

PS. Min ridlärare är jättebra, jag tvivlar inte på hennes kunskap. Ville bara skriva detta ifall hon skulle läsa här och förstå att det är jag. :D DS.

Sv: "Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Jag brukar stanna då det blir lättare att plocka upp efter sig, istället för att sprida ut det över ridhuset.
Är man mitt i en rörelse så kan det kanske vara svårt att stanna,
man kanske inte vill eller kan avbryta just då, ja då får det väl vara så, men annars så stannar jag.

Om du tycker att det känns snällare mot pållen din att kommendera halt när du känner att pålle är bajsnödig så tycker jag nog att du kan göra det, men det beror ju lite på omständigheterna. Lallar du runt i skogen är det en sak, men det är inte så jäkla kul med en häst som tvärnitar och ska skita när du rider tex dressyrprogram. Då tycker jag personligen att hästen ska vara så pass koncentrerad på sin uppgift att den inte ens har "stanna" i huvudet...

Om du tycker att det känns snällare mot pållen din att kommendera halt när du känner att pålle är bajsnödig så tycker jag nog att du kan göra det, men det beror ju lite på omständigheterna. Lallar du runt i skogen är det en sak, men det är inte så jäkla kul med en häst som tvärnitar och ska skita när du rider tex dressyrprogram. Då tycker jag personligen att hästen ska vara så pass koncentrerad på sin uppgift att den inte ens har "stanna" i huvudet...

Jo, men när jag rider (började i september) så är det inga dressyrprogram med publik direkt. :D
Känns inte så snällt mot hästen att driva på när den ska bajsa men samtidigt vill man ju inte sätta sig upp mot sin ridlärare, fast de finns ju såklart gränser! (Har bl.a. läst här att det finns ridlärare som lär ut hur man sågar ner hästen i form. :cry: )

Det är ju det där med betingning. Om man vänjer hästen vid att stanna när den ska bajsa kommer den snart att göra det även när den absolut inte ska stanna, t.ex. mitt i ett dressyrprogram.

/Kimz0r, psykologiskadad

Fast å andra sidan, hur ofta bajsar hästen just mitt i dressyrprogrammet?

Nä, låt du hästen stanna, de brukar känna när det är "allvar" på tex en tävling. Se det så här: En bajsnödig häst kan inte prestera sitt bästa :smirk:

Enda gången man ser hästar bajsa i farten är ju när de flyr. Vi vill väl inte att de ska använda flyktbeteende när vi rider?

Jag låter alltid min häst stanna när hon ska bajsa, jag hade då rakt inte velat springa och skita samtidigt :angel:
Det betyder inte att hon blir skänkeldöv och vägrar gå fram när jag kräver det, t.ex. om vi ska över en väg eller så.

Det var som sagt ett exempel. Och det händer ju. Det bästa är ju att låta bli att lära in beteenden som inte är önskvärda. Jag bestämmer när hästen ska stanna och när den ska gå, alltså lär jag den inte att det är OK att stanna när man är bajsnödig.

Hej!

Eller så stannar den mitt på trafikerad väg och bajsar- inte heller en höjdare... "Den brukar ju få stanna och bajsa"...

/ Lavinia

Jag låter inte hästen stanna och bajsa, eventuellt om man känner det på sig att man gör halt själv så hästen får bajsa. Som andra sagt, kul om den stannar och bajsar på tävling :crazy:

Ja, t.ex. :) Vissa hästar går att "banka fram" i en sådan situation, andra tvärstannar tills de är färdiga. Det enklaste och säkraste för att undvika sådana situationer är därför att inte lära in beteendet. Med tanke på hur många gånger per dag en häst bajsar - de flesta gångerna i box/spilta/hage - så lider den knappast helvetets alla kval för att den måste gå och bajsa samtidigt någon/några av gångerna.

Hade inte hästarna kunnat springa o skita samtidigt hade det inte funnits hästar idag!

Ooops! Det kommer ett lejon o tar mig! Ursäkta jag måste skita först!
Det är flykt djur. De ska kunna springa o skita samtidigt.

Det skulle juh va livsfarligt o hoppa om hästarna skulle stanna o skita.

De KAN. Men det gör de bara i en flyktsituation. Hästen ska väl inte använda flyktinstinker när vi rider?

Jag har alltid låtit mina hästar stanna och bajsa. Men vi har aldrig haft några som helst problem med att de stannar på tävlingar eller mitt på stora vägar för att göra sina behov. Tro det eller ej, hästen kan hålla sig. de känner om det är en "allvarlig" situation.

Nej, det här med att springa och bajsa.. Det verkar vara ett hästägarsyndrom, och (ursäkta, ta det inte personligt) framförallt de hästägare som tror de är något på tävlingsbanan. De som spänner sig mest men egentligen knappt känner sin häst, mer än vilken färg den har och dess stamtavla..

M.a.o. borde de ö.h.t. inte bajsa när man rider. Ja, hästar kan hålla sig, så även om jag tycker att den inte behöver stanna för att bajsa.

Ang. hästägarsyndromet: Jag äger ingen häst. :smirk:

Har också alltid fått lära mig att hästen ska kunna gå även om den bajsar. Med min nya medryttarehäst har jag däremot fått tänka om med. Han stannar alltid för att bajsa, men om man då driver på honom så går han genast fram, dock bajsar han inte då, verkar nästan som att han inte kan gå och bajsa samtidigt.

Vad tror ni, kan vissa hästar ha en sådan "defekt" eller kan det helt enkelt vara så att de tycker att de är så pass obekvämt/obehagligt att de helt enkelt väljer att hålla sig tills de kan få stå still?

Om hästen själv väljer att stanna låter jag faktiskt den göra det... jag tror att om man då tvingar fram den så kommer inte allt ut som det ska. Bland annat en häst jag rider har för vana att alltid stanna och backa upp med rumpan mot väggen när hon ska bajsa. Det tycker jag är ett föredömligt beteende eftersom vi mockar i ridhuset när vi ridit ;)

Säger som många redan sagt, hästen kan inte avgöra om det är lämpligt att stanna och skita, har man lärt den att den får det, då kommer den att göra det.

Och de hästar jag träffat som fått stanna och skita har INTE kunnat avgöra när det är "allvar" som ngn skrev.
I bästa fall har de hästarna "bara" sabbat en tävling genom att ta skitpaus. En mitt i en mellantrav i ett dressyrprogram, en annan mitt i en hoppbana.

Jag har också varit med om en lektionshäst som skitit var 5:e minut med nybörjare, bara för att få stanna, och nybörjaren har inte kunnat få hästen att gå. Med mer erfaren ryttare har hästen inte skitit en gång på lektionen. Att då lära den hästen att den får stå stilla och skita, det skulle ju leda till att nybörjaren på den hästen skulle få tillbringa 75% av sin lektion i halt.
Dessutom är ju seriekrock med lektionshästarna ett faktum när en mitt i ledet slår på en tvärnit och går på toa.
Lektionshästar är ofta MKT intelligenta kombinerat med bekväma (gör inte mer än de behöver), får de ett tips om hur man kan sno till sig lite extra vila, då kommer de ta chansen!

Jag gav efter ett par ggr med min ena häst, tänkte att det är väl inte så farligt om han får stå still och skita när jag är ute och går med honom. Han höll på att rycka armen ur led på mig! :crazy:
Jag har alltså hästen placerad strax bakom eller på sidan och går i rask takt, helt plötsligt är det tvärnit, jag höll på att flyga omkull baklänges och det gjorde mer än lovligt ont i högerarmen.
Hästen tittade oförstående på mig, vaddå jag har ju fått stanna och skita de sista gångerna vi gått på promenad?! :smirk:

vilket skit snack...:rofl:

klart hästarna kan gå o skita samtidigt, det är juh jag som ryttare o hästens flockledare som bestämmer..

o jag vill inte att min häst ska stanna som en utställningspudel mitt i ett dressyr program... men d betyder inte att jag e en stropp eller att jag inte känner min häst!!:mad:

*kl*

min häst brukar få göra de när vi skrittar fram, då stannar han gärna, men vill ja ha fram han så går han ju..motvilligt men han går..utan att man behöver liksom sparka på honom.

däremot när ja håller på med en övning eller när hästen helt enkelt är igång o jobbar då brukar de inte finnas en enda tendens till att stanna och oftast märker ja de inte ens, så dom har nog igentligen inga problem med att gå o skita samtidigt.

Finally. :bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 550
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar