Jävig domare??

F

foraenirotippex

Idag besökte jag en tävling.
En av domarna var mycket nära släkt med tre av tävlingsekipagen.

Hur är det möjligt? Blir inte det en jävsituation?

Iofs tyckte jag inte att någon av familjemedlemmarna erhöll några fördelar, men ändå. Det kändes lite avigt.

Brukar det vara så?

Sv: Jävig domare??

Har också varit med om att domare har varit nära släkt med några av de tävlande. Jag tycker dock att det snarare har varit till dessa ryttares nackdel. Jag tror många domare är rädda för att dömma nära och kära högt!

jag var på en tävling för ett tag sen, an av domarna är tränare, kompis och har verksamhet och hästar ihop med ryttaren, ryttaren fick 5.8 av den domaren ( i femgång, vilket är A klass poäng så det är väldigt högt, dessutom är domaren väldigt snål i vanliga fall och ger alltid mycket sämre än de andra domarna) och 4,4 4,4 4,3 och 4,1 av de andra domarna. lite märkligt tycker jag att hon ger så mkt högfre till sin kompis. Som tur är så räknas ju den högsta och den lägsta poängen bort så att domarna inte kan sätta för olika poäng så detta påverkade ju inte totalpoängen.

Jag har suttit domarsekreterare en gång. Skriver så pennan glöder när domaren säger: Äh, höj 1p. för ****, h*n tränar för mig.... :confused:

Ja, det är väl inget konstigt egentligen.. Klubbarna brukar fixa sina dommare så snabbt dem kan, och man brukar ju ringa in dommarna ifrån närmsta området, samtidigt så brukar lokalklubbstävlanderna komma ifrån området runt omkring.. är inte speciellt konstigt alls.

Min tränare har dömt sin dotter flera gånger och hennes dotter har varken fått snällare eller mindre bra poäng för det.

Vår lilla värld är så liten och det är i princip alltid domarbrist. Det är praktiskt omöjligt att genomföra att man inte någonsin skulle döma sina elever, egna uppfödningar, barn, syskon el. dyl.
Detta har varit uppe för diskussion i såväl SIF som FEIF och det går inte att undvika. Domarna uppmanas att hålla sig objektiva.
Som domare vet jag att jag personligen tenderar att bli strängare, av rädsla för jäv, då jag dömer någon jag känner väl/elev/kompis.
Försöker ta på mig "det är bara ett ekipage - en häst och en ryttare"-glasögonen då det är så.

Att däremot, som sickrberget skrev, höja 1 p för att det är en elev är oetiskt och verkligen fel!

/Malin

måste vara jättesvårt, men man får anta att dom i klubben pratat igenom det och bestämt sig för att lita på att domaren är professionell (hur fan stavas det), vilket jag tror den domaren är... känns som vi var på samma tävling nämligen:D Såg du oss? Två glada amatörer, det var vår första tävling - och verkligen min första nånsin - ingen som tvivlade på det när jag red in INNAN jag skulle...:rofl:

knapplån.

Jag tycker iaf att det är bra att de tar bort den högsta och den lägsta poängen när det är 5 domare för då påverkar det inte så mkt och ibland dömmer de väldigt ojämnt jag fick en gång 5 för pass av alla domare utom en som gav 0, tycker det är väldigt märkligt att det kan skilja så mkt.

Dock är det väl oftast bara 3 domare på lättklass tävlingarna? och då räknas ju alla domare.

Jag har bara åkt på en tävling där det varit bara lätta klasser, sen har jag åkt på öppna och regionala och där har det nästan altid varit 5 domare.

Att det blir ojämna siffror ibland är inte ett dugg konstigt. Passen är svårbedömd. Jag brukar fotografera en del på tävlingar och i passen vill jag fånga svävmomentet. Ibland är det omöjligt, när passen är väldigt fyrtaktig och i princip saknar sväv. Det syns ofta tydligt på stillbilderna att det i själva verket är passtaktig ökad tölt och borde ha gett noll poäng, men domarna ger ändå ok poäng. Ibland uppfattar någon enstaka domare detta och ger helt korrekt en nolla.

Någon enstaka gång har jag även sett motsatsen, dvs bilderna visar tydligt sväv, men någon domare ger en nolla. Poängen med mitt inlägg är att det är svårt att gör en korrekt bedömning i pass.

I övriga gångarter, när man rider flera på banan, är det lätt hänt att bara någon enstaka domare ser när hästen slår upp i en annan gångart. Ryttaren hinner korrigera innan nåon annan upptäcker misstaget och poängen blir mycket ojämna.

Sånt som händer i en bedömningssport, men ibland känns det orättvist. Håller med om att det är bra att högsta och lägsta poängen stryks.

Ursprungsämnet i tråden upplever inte jag som ett stort problem. Som Freyr säger är det omöjligt att undvika jävsituationer i våran lilla sport, men jag upplever att det brukar hanteras proffsigt.

Senast ändrad:

Dock är det väl oftast bara 3 domare på lättklass tävlingarna? och då räknas ju alla domare.

Och det är väl tur det att det är vanligast med 3-domarsystem på lätt klass tävlingar, där betyder ju poängen trots allt inte så mycket som på tävlingar där man kan kvala..

Jag har tittat lite på de poäng som min instruktör sätter på sina elever på tävlingar och insett att hon oftast ligger lägre än de andra domarna. En gång fick jag kommentaren "jag vet ju att du kan bättre", så min erfarenhet är att det inte alltid behöver vara en fördel att känna domaren.

Hur mycket poängen betyder är väl ändå i betraktarens ögon? Det finns inget objektivt i det. Det kan vara lika betydelsefullt att vinna sin första lättklasstävling som att kvala till SM.

Hur mycket poängen betyder är väl ändå i betraktarens ögon? Det finns inget objektivt i det. Det kan vara lika betydelsefullt att vinna sin första lättklasstävling som att kvala till SM.

Ja naturligtvis. Men jag tycker ändå det spelar större roll på det stora hela om någon missar ett sm-kval än om någon får ojämna poäng på en lättklasstävling! på många lättklasstävlingar är många med och tävlar för skojs skull helt enkelt medan på regionala tävlingar kan det ligga en stor satsning bakom hela tävlandet.

Du håller med men....

Nåja, vi har olika åsikter, jag tycker det är lika viktigt med rättvis bedömning oavsett nivå.

Jag håller med om att det kan betyda mycket för folk hur det går på en lättklass tävling, men på det stora hela betyder det nog oftast inte lika mycket som ett missat sm-kval till exempel.

Självklart ska bedömningen vara rättvis oavsett nivå, det har jag inte sagt något om. Däremot tycker jag att det skulle ge större konsekvenser med en OJÄMN bedömning och tredomarssystem på en regional tävling, än på en lättklasstävling.

Och vi har fortfarande olika åsikter, konsekvensen för individen kan vara lika stor oavsett nivå, allt är i betraktarens ögon.

Jag var också med på denna tävling men upplevde inte att det delades ut högre poäng på grund av nära släktsskap utan tyckte att denna domare låg lite över de andra på väldigt många ekipage (bland annat mig själv).

Dock tyckte jag att domarna överlag var väldigt orättvisa vid utrustningskontrollerna i finalerna. En blev diskad på grund av för breda skor, men de mätte inte ens allas skor. De hade inte heller någon våg för att kunna väga boots och mätte inte heller några spön vad jag kunde se.

I tävling dömer ju dom endå men tex. på avelsbedömningar (iaf här på Island, har så sjukt ltie erfarenhte av Sverige...) går domaren ut under tiden hästar som domaren anser sig sjålv kunna bli jäviga mot - eller som han har personlig vinning av att döma högt. Tex. avkommor till sin egna hingst. osv.

Men att ha de så funkar ju inte på tävling då alla domare dömer själva - och där är de ju perfekt att den lägsta och översta siffran räknas bort. Funkar ju inte när det är tre domare - men som några andra sagt - när de inte handlar om kvalpoäng får det helt enkelt gå ändå...

//Petronella

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka