Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tittat lite på de poäng som min instruktör sätter på sina elever på tävlingar och insett att hon oftast ligger lägre än de andra domarna. En gång fick jag kommentaren "jag vet ju att du kan bättre", så min erfarenhet är att det inte alltid behöver vara en fördel att känna domaren.
Joviss blir det en jävsituation ! Det är inte bra ! Men:Idag besökte jag en tävling. En av domarna var mycket nära släkt med tre av tävlingsekipagen. Hur är det möjligt? Blir inte det en jävsituation?
Vår lilla värld är så liten och det är i princip alltid domarbrist. Det är praktiskt omöjligt att genomföra att man inte någonsin skulle döma sina elever, egna uppfödningar, barn, syskon el. dyl.
/.../
Att däremot, som sickrberget skrev, höja 1 p för att det är en elev är oetiskt och verkligen fel!
Ja, men det är ju inte heller rätt...Har också varit med om att domare har varit nära släkt med några av de tävlande. Jag tycker dock att det snarare har varit till dessa ryttares nackdel. Jag tror många domare är rädda för att dömma nära och kära högt!
, konsekvensen för individen kan vara lika stor oavsett nivå, allt är i betraktarens ögon.
Bra exempel och förhoppningsvis oftare orsaken till varierande poängsättning än jäv.Att det blir ojämna siffror ibland är inte ett dugg konstigt. Passen är svårbedömd. /.../ Det syns ofta tydligt på stillbilderna att det i själva verket är passtaktig ökad tölt och borde ha gett noll poäng, men domarna ger ändå ok poäng. Ibland uppfattar någon enstaka domare detta och ger helt korrekt en nolla. Sånt som händer i en bedömningssport, men ibland känns det orättvist. Håller med om att det är bra att högsta och lägsta poängen stryks.