Jävig domare??

Sv: Jävig domare??

Jag har tittat lite på de poäng som min instruktör sätter på sina elever på tävlingar och insett att hon oftast ligger lägre än de andra domarna. En gång fick jag kommentaren "jag vet ju att du kan bättre", så min erfarenhet är att det inte alltid behöver vara en fördel att känna domaren.

Nej, det kan definitivt vara en nackdel också! En bekant som har en mamma som är domare sa: "Mamma vet ju EXAKT vilka mina svagheter är... Även om jag lyckas dölja dem för de andra domarna så lurar jag aldrig henne!"

Hon brukar få lägre poäng av sin mamma än av övriga domare.

Det finns en domare som dömt mig på en tävling och hon dömer inte familjemedlemmar.
Det tycker jag de flesta domare bör göra.

Idag besökte jag en tävling. En av domarna var mycket nära släkt med tre av tävlingsekipagen. Hur är det möjligt? Blir inte det en jävsituation?
Joviss blir det en jävsituation ! :crazy: Det är inte bra ! Men:
Vår lilla värld är så liten och det är i princip alltid domarbrist. Det är praktiskt omöjligt att genomföra att man inte någonsin skulle döma sina elever, egna uppfödningar, barn, syskon el. dyl.
/.../
Att däremot, som sickrberget skrev, höja 1 p för att det är en elev är oetiskt och verkligen fel!
:mad:

Har också varit med om att domare har varit nära släkt med några av de tävlande. Jag tycker dock att det snarare har varit till dessa ryttares nackdel. Jag tror många domare är rädda för att dömma nära och kära högt!
Ja, men det är ju inte heller rätt... :(

, konsekvensen för individen kan vara lika stor oavsett nivå, allt är i betraktarens ögon.
:bow:

Att det blir ojämna siffror ibland är inte ett dugg konstigt. Passen är svårbedömd. /.../ Det syns ofta tydligt på stillbilderna att det i själva verket är passtaktig ökad tölt och borde ha gett noll poäng, men domarna ger ändå ok poäng. Ibland uppfattar någon enstaka domare detta och ger helt korrekt en nolla. Sånt som händer i en bedömningssport, men ibland känns det orättvist. Håller med om att det är bra att högsta och lägsta poängen stryks.
Bra exempel och förhoppningsvis oftare orsaken till varierande poängsättning än jäv. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur