Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Min kille jobbar inom bygg och får höra en del tråkig jargong.
Han hatar det och blir antingen förbannad eller så går han bara därifrån.
När jag sa till honom att jag tycker det är så himla bra att han säger ifrån och inte dras med ryckte han bara på axlarna "min mamma har uppfostrat mig bättre än så"

Han ger mig ändå lite hopp om förändring.
Min man är likadan. Jobbar också inom bygg och är duktigt trött på snacket som går, framförallt på raster osv, så han äter hellre sin mat i jobb bilen än sitter i byggbodarna

Det tvivlar jag på :)
Jag säger inte att du ska tala om namnet på ditt företag. Men det faktum att du inte vill tala om det i detta sammanhang - talar det ändå inte för att du faktiskt är medveten om att det är negativt med den jargong ni har?
(Oavsett hur du själv tycker det är, utan det handlar om medvetenhet om det moderna samhället och metoo rörelsen tex, som varje modernt företag bör vara medvetna om.)

Förutom att man troligen vill vara anonym här, om det är bara det och ni kan tala öppet om den jargongen ni har inför möjliga kunder utan att skämmas så kan jag bara beklaga att du jobbar i en sån 50-tals miljö.

Arbetsplatsen beskrivs som ett kontor, det tyder väl på en koncern. Alltså har chefen sannolikt också chefer. De skulle antagligen peta honom om de kände till det som beskrivits.
Ja. Jargongen är ju som ett mindre skrotföretag ocentralt i hamnen. (Jag vet en del om skrotbranschen.) Men miljardprojekten pekar inte i den riktningen.

Om chefens chef fick veta det här, skulle hen nog bli bekymrad.

Jag säger inte att du ska tala om namnet på ditt företag. Men det faktum att du inte vill tala om det i detta sammanhang - talar det ändå inte för att du faktiskt är medveten om att det är negativt med den jargong ni har?

Förutom att man troligen vill vara anonym här, om det är bara det och ni kan tala öppet om den jargongen ni har inför möjliga kunder utan att skämmas så kan jag bara beklaga att du jobbar i en sån 50-tals miljö.
Men det är väl rätt självklart att man inte talar om vilket företag man jobbar på? Vi har anonyma nick här, de flesta vill inte ge så nära uppgifter som namnet på sin arbetsplats. Det gör väl inte du heller?

Men det är väl rätt självklart att man inte talar om vilket företag man jobbar på? Vi har anonyma nick här, de flesta vill inte ge så nära uppgifter som namnet på sin arbetsplats. Det gör väl inte du heller?
Nej därför sa jag att jag inte säger att man ska tala om namnet på företaget här, och skrev i det sista stycket att om det är bara anonymiteten som hindrar en från att tala om namnet på ens företag och inte att man skäms över jargongen/vet att det är egentligen något negativt så beklagade jag.

Det kanske inte var tillräckligt tydligt, sorry!

Nej därför sa jag att jag inte säger att man ska tala om namnet på företaget här, och skrev i det sista stycket att om det är bara anonymiteten som hindrar en från att tala om namnet på ens företag och inte att man skäms över jargongen/vet att det är egentligen något negativt så beklagade jag.

Det kanske inte var tillräckligt tydligt, sorry!
Ja det var ju detta: ”Men det faktum att du inte vill tala om det i detta sammanhang - talar det ändå inte för att du faktiskt är medveten om att det är negativt med den jargong ni har?” - som jag invände mot. Det finns andra anledningar också.

Ja det var ju detta: ”Men det faktum att du inte vill tala om det i detta sammanhang - talar det ändå inte för att du faktiskt är medveten om att det är negativt med den jargong ni har?” - som jag invände mot. Det finns andra anledningar också.
Det var mera teoretiskt än en tillsägelse om att man skulle tala om namnet, punkt. Menade att väcka en fundering och några reflektioner utan att kräva svar.

Återigen, skrev för otydligt så jag ber om ursäkt för den delen.

Det var mera teoretiskt än en tillsägelse om att man skulle tala om namnet, punkt. Menade att väcka en fundering och några reflektioner utan att kräva svar.

Återigen, skrev för otydligt så jag ber om ursäkt för den delen.
Alltså det är ju inget att ursäkta, jag bemötte bara ditt inlägg eftersom jag Inte tror att @Zinfernia låter bli att namnge företaget för att hon är medveten om den dåliga jargongen, utan för att det är så de flesta av oss här gör. Vi namnger inte vår arbetsplats.

Det där hänger ihop med den där sexfixerade jargongen du beskriver. Chefen ger sina bästa runktips, ni blir kallade horungar, du blir kallad korvgumma efter att de sett den där bilden som är så jävla pinsam att jag inte orkar beskriva den igen - allt det där bidrar till en miljö som är totalt könad, kön blir viktigare än profession och kompetens. Det är i en sådan miljö kvinnor ska sättas på plats.
Det där är tre grejer, utspridda på flera månader. Det händer naturligtvis massor av andra saker på kontoret också, vi sitter liksom inte bara och drar grova skämt.

Jag har varit med chefen på ett flertal möten där vi träffat kvinnliga ingenjörer och konstruktörer och han är alltid oerhört professionell och korrekt mot våra samarbetspartners oavsett kön. Han är omtyckt, enkel att samarbeta med och besitter en stor kompetens. Jag har aldrig nånsin varit med om att han har försökt trycka ner någon kvinna i branschen så som vissa chefer från övriga bolag betett sig mot mig.

Jag märker aldrig av den jargongen ute på våra byggen, bara på kontoret där det sker inför en liten grupp med kollegor som har väldigt roligt tillsammans. Den jargongen stör mig inte ett dugg.
Det jag däremot tycker kan vara lite väl tufft är när jag är ute på byggplatserna och sitter i möten/genomgångar med äldre chefer (från andra företag) som gör sitt bästa för att sätta mig som (relativt) ung kvinna på plats, "bara för att". Mina manliga kollegor får sällan samma bemötande.

Och du tror inte att det ena har del i det andra?

Det där är tre grejer, utspridda på flera månader. Det händer naturligtvis massor av andra saker på kontoret också, vi sitter liksom inte bara och drar grova skämt.

Jag har varit med chefen på ett flertal möten där vi träffat kvinnliga ingenjörer och konstruktörer och han är alltid oerhört professionell och korrekt mot våra samarbetspartners oavsett kön. Han är omtyckt, enkel att samarbeta med och besitter en stor kompetens. Jag har aldrig nånsin varit med om att han har försökt trycka ner någon kvinna i branschen så som vissa chefer från övriga bolag betett sig mot mig.
En chef som inte vet att man inte drar sexskämt på arbetsplatsen har dessvärre ändå missat något jävligt väsentligt. En chefs uppgift är att stoppa det om det börjar. Du skrev i tråden alla varit väldigt ”försiktiga” mot dig i början men att jargongen kom när du visade att du var med på den, det låter alltså som att du närmast hejade fram den. Det är redan där han borde ha stoppat det.

För din personliga del riskerar det där slå tillbaka förr eller senare. En tjej som försöker vara en av grabbarna får bara vara med och leka så länge det passar grabbarna.

Alltså det är ju inget att ursäkta, jag bemötte bara ditt inlägg eftersom jag Inte tror att @Zinfernia låter bli att namnge företaget för att hon är medveten om den dåliga jargongen, utan för att det är så de flesta av oss här gör. Vi namnger inte vår arbetsplats.
Okej. Jag hoppades väl lite i att det fanns lite skamkänslor där någonstans, iom man troligen (hoppas jag!) inte skulle tala lätt om den saken inför möjliga kunder. Det funkar inte i dagens samhälle.

Det är lite så det funkar, man kanske inte tycker att något är ett stort problem men accepteras det inte rent allmänt i samhället så får man rätta sig efter det. I vanliga fall alltså, det finns säkert fall där man kanske inte ska rätta sig men just i detta om arbetsmiljöer iallafall.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 763
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 814
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 917
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 350
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10