Hen har på riktigt haft möten där hen varit tvungen att påtala det olämpliga i att rita penisar på väggarna i lägenheterna.
Hen har ingen HUMOR!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hen har på riktigt haft möten där hen varit tvungen att påtala det olämpliga i att rita penisar på väggarna i lägenheterna.
Man hade aldrig pratat så på en arbetsplats på 50-talet. Oavsett attityd i övrigt mot kvinnor. När jag började arbeta i branschen på 80-talet var det ett språkbruk som ingen ens kunde föreställa sig, varken på jobbet eller någon annanstans. Däremot förekom en del annat oönskat mot kvinnor, och det händer tyvärr fortfarande, som TS-beskriver. Men det har också förekommit att unga tjejer blev mer lyssnade på än lika gamla killar. Lite en blandning av förvåning och "om hon vågar öppna munnen och såga något så vet hon nog något"*, men akta den tjej/kvinna som gjorde något fel! Detta förkommer tyvärr fortfarande lite, men nu är det så många unga tjejer som är duktiga, tar plats och "inte tar skit", att jag tycker att attityden har minskat radikalt, även om det fortfarande är problem framförallt för yrkesarbetarna.så kan jag bara beklaga att du jobbar i en sån 50-tals miljö.
Tycker du att det är mer ok för att det är på kontoret???Jag märker aldrig av den jargongen ute på våra byggen, bara på kontoret där det sker inför en liten grupp med kollegor som har väldigt roligt tillsammans. Den jargongen stör mig inte ett dugg.
Det är sorgligt att det förekommer fortfarande. Hur agerar din chef då?Det jag däremot tycker kan vara lite väl tufft är när jag är ute på byggplatserna och sitter i möten/genomgångar med äldre chefer (från andra företag) som gör sitt bästa för att sätta mig som (relativt) ung kvinna på plats, "bara för att". Mina manliga kollegor får sällan samma bemötande.
Nej nej, absolut inte! Det är lika värdelöst. Jag menade mer att den jargong som @Zinfernia kallar ”grabbig” inte går att avfärda med det och liksom mena på är normal bland tuffa grabbar. Det är den inte. Om man inte är beredd på konsekvenserna.
"När du ser en tom, ren, vit nybyggd vägg, vad är då din första tankeSer framför mig nya rekryterings/personlighets/lämplighetstest utformas.
"När du ser en tom, ren, vit nybyggd vägg, vad är då din första tanke
att akta så jag inte råkar smutsa ner den
att rita en stor kuk på den?"
Toppen. Bra urskiljning där. Och vad sägs om:"När du ser en tom, ren, vit nybyggd vägg, vad är då din första tanke
att akta så jag inte råkar smutsa ner den
att rita en stor kuk på den?"
Tycker du att det är mer ok för att det är på kontoret???
Det är sorgligt att det förekommer fortfarande. Hur agerar din chef då?
Om någon på min arbetsplats upplever sig illa bemött (oavsett anledning) av någon på ett annat företag eller hos en kund, så räknas det som ett arbetsmiljöproblem och lyfts till ombuds-/chefsnivå.
Försöker du säga att kvinnor inte har humor?
Ja, självklart. Det är klart att det är mer okej att det händer i en miljö med människor som man känner väl och där ingen tar illa upp än att det sker på platser där man inte har en aning om hur det tas emot. Ingen på mitt jobb hade sagt något olämpligt till mig om de inte hade varit säkra på att jag tyckte det var okej.
Jag ser det mest som en tråkig del av jobbet men det är inte så att jag behöver dra igång något med chefen bara för att någon äldre man vill sätta mig på pottkanten. Jag löser det genom att göra jobbet grundligt, se till att vara ordentligt påläst om projektet och göra mer än vad som egentligen förväntas, då brukar man få respekt ändå i slutändan. Det är dessutom bara de äldre männen som beter sig så och det är ett utdöende släkte.
Ja, självklart. Det är klart att det är mer okej att det händer i en miljö med människor som man känner väl och där ingen tar illa upp än att det sker på platser där man inte har en aning om hur det tas emot. Ingen på mitt jobb hade sagt något olämpligt till mig om de inte hade varit säkra på att jag tyckte det var okej.
Jag ser det mest som en tråkig del av jobbet men det är inte så att jag behöver dra igång något med chefen bara för att någon äldre man vill sätta mig på pottkanten. Jag löser det genom att göra jobbet grundligt, se till att vara ordentligt påläst om projektet och göra mer än vad som egentligen förväntas, då brukar man få respekt ändå i slutändan. Det är dessutom bara de äldre männen som beter sig så och det är ett utdöende släkte.
Jag tror inte alls att de är ett utdöende släkte. Så länge yngre skrattar med så kommer nya "stofiler" att ta vid.
(Och @Zinfernia och alla andra som tycker det är lite fräckt att vara en av grabbarna. )
Precis! Det är just det här som gör det så fel att på något vis uppmuntra liknande jargong. Vi har ju flera i tråden som pratar om unga människor som mer eller mindre tvingas med i ett sätt att vara som inte är bekvämt - vuxna också för all del. Det är verkligen inte lätt att vara den som ensam sätter ned foten, så ju fler desto bättre!
Nej, det är varken tur eller skicklighet att alla killar/män inte har en IQ amöba utan är fullt normala och civiliserade.Humm....tänkte på uttrycket "vara en av grabbarna".
Jag var typisk sk pojkflicka som liten. Alltid hängt mer med pojkar/killar och har idag mer manliga än kvinnliga vänner. Jobbat inom industrin osv. Jag har alltid känt mig som en i gänget och ändå inte stött på den här jargongen mer än hos nått enstaka pucko.
Jag har kanske haft tur?
Humm....tänkte på uttrycket "vara en av grabbarna".
Jag var typisk sk pojkflicka som liten. Alltid hängt mer med pojkar/killar och har idag mer manliga än kvinnliga vänner. Jobbat inom industrin osv. Jag har alltid känt mig som en i gänget och ändå inte stött på den här jargongen mer än hos nått enstaka pucko.
Jag har kanske haft tur?
Jag löser det genom att göra jobbet grundligt, se till att vara ordentligt påläst om projektet och göra mer än vad som egentligen förväntas, då brukar man få respekt ändå i slutändan
Jag har en släkting som jobbar som chef för ett större byggprojekt. Hen har på riktigt haft möten där hen varit tvungen att påtala det olämpliga i att rita penisar på väggarna i lägenheterna. Det händer ju att kunder vill komma ut innan allt är färdigt och det ger verkligen inget bra intryck. Mycket oproffsigt.
Även jag jobbar i en mansdominerad bransch och jag hade haft svårt att se mina kollegor som kompetenta medarbetare om de använder sådan jargong. En chef som betett sig så hade jag aldrig kunnat ha respekt för. Det vittnar om ett oförsvarligt dåligt omdöme.