Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Min 17-åriga son går på el-programmet, andra året. Jisses, säger jag bara. Det är grovt mest hela dagarna, och sonen tycker det är jättejobbigt. Skolan försöker stävja, men mest effektivt har det varit att de största arbetsplatserna tagit tag i det/sig själva. När eleverna haft praktik och försökt med sin jargong har de fått ett rejält motstånd och bums möte med chefen, där de fått veta att den typen av snack inte är ok. Om de fortsätter, får de inte vara där på praktik, utan får åka hem bums. Förra årets tvåor hade kommit tillbaka mkt stukade från praktiken. Inte alla förstås, en del arbetsplatser tycker den jargongen passar utmärkt. En del ungdomar skulle aldrig komma på tanken att prata så. Jargongen är tillbaka, tyvärr, inte i full skala. Hoppas att företagen säger ifrån i år igen.

Vi har elever som berättat att handledare ”skämtat” om att våldta deras lärare när den kommer på besök, och arbetsplatser som inte vill ta emot elever som inte är etniskt svenska, bland annat. Att dom inte tilltalas med namn utan bara ”praktikanten” eller inte bjuds in till samtal eller gemensam lunch är andra jargonger som såklart inte är okej och påverkar arbetsmiljön.
@Gry Skönt att höra din erfarenhet om företagen som skolorna jobbar med har ett strategiskt och genomtänkt arbete mot jargonger!

Jag tror inte alls att de är ett utdöende släkte. Så länge yngre skrattar med så kommer nya "stofiler" att ta vid.
Jag (som flera gånger i veckan sitter i möten med manliga chefer från alla möjliga företag) upplever raka motsatsen. Har aldrig blivit tveksamt bemött av yngre chefer, endast äldre.

(Och @Zinfernia och alla andra som tycker det är lite fräckt att vara en av grabbarna. )

Precis! Det är just det här som gör det så fel att på något vis uppmuntra liknande jargong. Vi har ju flera i tråden som pratar om unga människor som mer eller mindre tvingas med i ett sätt att vara som inte är bekvämt - vuxna också för all del. Det är verkligen inte lätt att vara den som ensam sätter ned foten, så ju fler desto bättre!

Haha, men herregud. Jag har aldrig sagt att jag tycker att det är "fräckt att vara en av grabbarna", jag har sagt att jag är okej med jargongen på min arbetsplats och att jag inte tar illa upp. Jag trivs med stämningen på kontoret och hade jag inte gjort det hade jag naturligtvis sökt mig vidare.

Ja, självklart. Det är klart att det är mer okej att det händer i en miljö med människor som man känner väl och där ingen tar illa upp än att det sker på platser där man inte har en aning om hur det tas emot. Ingen på mitt jobb hade sagt något olämpligt till mig om de inte hade varit säkra på att jag tyckte det var okej.

Jag ser det mest som en tråkig del av jobbet men det är inte så att jag behöver dra igång något med chefen bara för att någon äldre man vill sätta mig på pottkanten. Jag löser det genom att göra jobbet grundligt, se till att vara ordentligt påläst om projektet och göra mer än vad som egentligen förväntas, då brukar man få respekt ändå i slutändan. Det är dessutom bara de äldre männen som beter sig så och det är ett utdöende släkte.
Suck. Så mycket jobb förgäves. Du försöker rädda dig själv men sviker branschen och dina kollegor. Det försvinner inte av sig självt med tiden (det trodde vi för 40 år sedan) utan måste ständigt motarbetas eftersom rötägg finns i alla åldrar.
Sannolikt bryter ditt företag mot kontraktet när sådant språk förekommer och sådana attityder inte rapporteras. Det finns nästan alltid ganska stränga skrivningar om uppförandekoder och handlingsplaner mot kränkande behandling (definitivt i miljardbyggena).
Sedan är det förstås alltid bra att man som ung är ambitiös. Det kan gå rejält på tok om man slarvar. Att fler och fler tjejer tar plats och ledning är förvisso ett resultat av att de gör ett bra jobb och visat sig pålitliga. Men man ska som tjej 2019 inte behöva vara bättre än killarna för att accepteras. Och man ska definitivt inte jamsa med i en jargong och tro att man gör något bra eller försvara felaktigt beteende.

Jag (som flera gånger i veckan sitter i möten med manliga chefer från alla möjliga företag) upplever raka motsatsen. Har aldrig blivit tveksamt bemött av yngre chefer, endast äldre.
Du missar min poäng med flera mil.
Jargongen dör inte ut så länge folk skrattar med. Det är väl inte bara chefers beteende som räknas? Så ni sitter glatt och höhöar med till en yngre får komma och rensa upp och ta er i örat?

Du missar min poäng med flera mil.
Jargongen dör inte ut så länge folk skrattar med. Det är väl inte bara chefers beteende som räknas? Så ni sitter glatt och höhöar med till en yngre får komma och rensa upp och ta er i örat?

Förstår inte hur man frivilligt kan bete sig sådär och vilja vara del av det gamla stofil-gänget. Nu är du om jag minns rätt typ runt 35 @Zinfernia ? Känns det inte väldigt sunkigt att du kommer bli en unken stofiltant som äldre, en sån som de yngre ursäktar med att ”ja men hon är sån, hon går snart i pension”. Jag hade iaf tyckt att det var lite pinsamt.

Jag har jobbat i fm i flera år och visst det har funnits jargong liknande er. Jag har aldrig hakat på, aldrig försökt vare one of the boys etc, har sett kollegor som försökt med det och det har varit kul ända tills boysen inte tycker det längre. Då stod de där ensamma.

Den här tråden gör mig (typ) chockad. Jag jobbar i byggbranschen och visst har jag varit på byggen med sämre jargong (även om jag tycker det blir ovanligare och ovanligare, men då jobbar jag också på ett företag som arbetar massor med frågan. Gissar att man har förstått att man inte kommer få de bästa jobben eller den bästa personalen med sån idioti..). Kan inte förstå hur en person kan tillåtas kalla andra för ”horungar”, särskilt inte om det är personernas chef. Det är så otroligt låg nivå att jag blir helt matt av tanken. Jag tänker mig att det är svårt att rekrytera de allra smartaste medarbetarna till en sån arbetsplats? Och om man mot förmodan lyckas behålla dessa. Rekrytera medarbetare, säkert, stort behov i branschen och det är jag medveten om, de vassaste, knappast troligt...

Förtydligande. Jag förväntar mig inte att någon själv ska stå upp mot ”jargonger”. Men att alla - i synnerhet chefer- ska ha ett vårdat och trevligt språk. Av chefer förväntar jag mig att de uppmärksammar och tar tag i kränkande behandling. För att medarbetarna ska våga rapportera till chefen måste den vara tydlig med vad som är företagets värdegrund och Inge förtroende för att diskriminering eller liknande inte accepteras. En chef som inte föregår med gott exempel är inte trovärdig.

Haha, men herregud. Jag har aldrig sagt att jag tycker att det är "fräckt att vara en av grabbarna", jag har sagt att jag är okej med jargongen på min arbetsplats och att jag inte tar illa upp. Jag trivs med stämningen på kontoret och hade jag inte gjort det hade jag naturligtvis sökt mig vidare.

Men tror du inte stämningen skulle vara lika trevlig utan just så mycket sexuella anspelningar och okvädesord? Om svaret på den frågan är ja, tycker jag att du ska stå upp för det och försöka förändra jargongen på din arbetsplats. Om du nu är så säker på att alla är så trevliga och skulle acceptera att någon säger ifrån utan att det blir dålig stämning mot den personen. Testa!

Problemet ur organisationssynvinkel med en sådan jargong är att det är en massa som inte trivs med det, så du kommer få ett snett urval att rekrytera från, och som vill vara där. Och riskerar missa en massa potentiella medarbetare (och kunder, om man pratar så inför dem, vilket är lätt hänt om man vant sig vid att det är normalt) som backar pga jargongen.

Man kan vänja sig vid det mesta, så jag förstår att du inte tänker på det längre, men saken är ju att många inte VILL vänja sig. Jag vill inte kalla kollegorna ”horungar” och tycka det är normalt. Samma med snoppskämt och annat.

Senast idag så snackade vi om tjejer som tekniker i vår bransch. Vi har endast haft en tjej anställd som tekniker, hon blev så jäkla tråkigt behandlad av kunderna när hon kom ut på uppdrag att hon valde att sluta som tekniker, vi försökte givetvis på alla sätt att det inte skulle vara så men svårt att "uppfostra" våra kunder. Så ofantligt tråkigt. Jag tror att det varit lite hö-höigare stil på vårt företag förut men dels den incidenten och dels att jag + min kvinnliga kollega är astydliga med att sånt är inte okej.

Jag har viss insikt i åkeri branschen och ser en klar förändring från det att jag började, då var det få kvinnliga chaufförer och det snackades mycket om att de var sämre och det tog lång tid för dem att få respekt. Idag är det snarare tvärtom, tjejerna som kör lastbil är många, de uppskattas för att de håller snyggt, är trevliga mot kunder och de som lastar och skriver tydliga följesedlar. De kan be om hjälp utan att de undergräver dem utan det ses som en styrka att veta sina gränser, till skillnad mot flera unga killar som tror att de kan saker och sen sätter sig i skiten.
Almanackor med halvnakna brudar är borta från kupor, det kan visserligen vara en rå jargong men sexistiska skämt är få, det som inte har blivit bättre än homofobin även om det inte pratas lika högt om det längre.

Om man tror att den jargong man använder i sin grupp inte når ut utanför gruppen tror man fel. Vi har delar av organisationen där man har en råjargong och visst märker man av den även när de är på annan plats. Den visar ju även på vilka värderingar man har. Jag vet inte hur många gånger jag klivit in i fikarummet på visa avdelningar och hört skämten som sedan tystnat när det upptäcker att det är någon utifrån på plats. Det är en väldigt märklig känsla.

Jösses vad den här tråden drog iväg, 11 sidor! :rofl:

Jag upprepar mig igen, jag ser inte jargongen på vårt kontor som ett problem. Om andra gör det - fine - jag kan förstå att de flesta inte har en chef som vräker ur sig sådant och att det verkar direkt anstötande men som sagt, det riktades till två personer som han brukar skämta grovt med och som han vet är okej med det.
Det är inte heller den grövsta jargongen som gäller från morgon till kväll på kontoret utan återigen, enstaka händelser utspridda på flera månader. Det är ju inte så att chefen står och gör helikoptern innanför dörren när man börjar på morgonen, att jag måste låsa kontoret för att mina grejer inte ska bli ollade av kollegorna eller att jag får dickpics skickade till jobbtelefonen som man kan tro när man läser en del av svaren här.

Vi har en jättebra stämning med låg personalomsättning. När jag började var det för att verksamheten utökades eftersom det går bra för kontoret och min chef är en stor anledning till att vi lyckas. Han är mån om sin personal, uppmärksammar framgång, stöttar vid motgång och besitter en kompetens som jag själv än så länge bara kan drömma om.
Han är (med all rätt) välkänd och respekterad i branschen och vi arbetar väldigt bra tillsammans. Häromveckan kallade han in mig på kontoret bara för att berätta hur nöjd han är med min insats och att han uppskattar att jag är framåt, orädd och stundtals brutal i det jag säger.

Jag känner inte alls som ni tycks göra men jag vet också med mig att jag brukar vara i stort sett okänslig när det gäller andra människor. En nära vän som är överläkare sa en gång att: "-Hade du valt en karriär inom vården hade det blivit pannkaka. Du är verkligen inte den empatiska och omvårdande typen!" och det stämmer på pricken. Jag vet mina begränsningar på den fronten :D
Det rör mig liksom inte i ryggen att någon här anser att jag sviker hela min bransch eller att jag göder könsdiskriminering bara för att vi någon gång ibland går över gränsen på kontoret, jag personligen tycker att det är rent löjligt att det blåsts upp så mycket här för några få saker som på det stora hela är en väldigt liten del av min vardag.

Jag upprepar mig igen, jag ser inte jargongen på vårt kontor som ett problem. Om andra gör det - fine - jag kan förstå att de flesta inte har en chef som vräker ur sig sådant och att det verkar direkt anstötande men som sagt, det riktades till två personer som han brukar skämta grovt med och som han vet är okej med det.
Det är inte heller den grövsta jargongen som gäller från morgon till kväll på kontoret utan återigen, enstaka händelser utspridda på flera månader. Det är ju inte så att chefen står och gör helikoptern innanför dörren när man börjar på morgonen, att jag måste låsa kontoret för att mina grejer inte ska bli ollade av kollegorna eller att jag får dickpics skickade till jobbtelefonen som man kan tro när man läser en del av svaren här.

Vi har en jättebra stämning med låg personalomsättning. När jag började var det för att verksamheten utökades eftersom det går bra för kontoret och min chef är en stor anledning till att vi lyckas. Han är mån om sin personal, uppmärksammar framgång, stöttar vid motgång och besitter en kompetens som jag själv än så länge bara kan drömma om.
Han är (med all rätt) välkänd och respekterad i branschen och vi arbetar väldigt bra tillsammans. Häromveckan kallade han in mig på kontoret bara för att berätta hur nöjd han är med min insats och att han uppskattar att jag är framåt, orädd och stundtals brutal i det jag säger.

Jag känner inte alls som ni tycks göra men jag vet också med mig att jag brukar vara i stort sett okänslig när det gäller andra människor. En nära vän som är överläkare sa en gång att: "-Hade du valt en karriär inom vården hade det blivit pannkaka. Du är verkligen inte den empatiska och omvårdande typen!" och det stämmer på pricken. Jag vet mina begränsningar på den fronten :D
Det rör mig liksom inte i ryggen att någon här anser att jag sviker hela min bransch eller att jag göder könsdiskriminering bara för att vi någon gång ibland går över gränsen på kontoret, jag personligen tycker att det är rent löjligt att det blåsts upp så mycket här för några få saker som på det stora hela är en väldigt liten del av min vardag.
Ja eller hur. 11 sidor och du fattar inte alls vad vi pratar om. Det spelar fortfarande ringen roll vad du tycker. Vi har liksom fattat att du inte tar illa upp och att du trivs. Du har skrivit det flera gånger.

Att du här på ett diskussionsforum där du vet vad den rådande etiken och kommunikationen har för ramar, går ut med i en snacktråd att ni fnissfniss har den här råa och gränsöverskridande och faktiskt bland vuxna barnsliga jargongen, som du dessutom säger att du gillar, samtidigt som du i annan tråd (incels) talar om hur jobbigt det var att som 18-åring att vara påpassad av 25-åriga män som inte kan ta ett nej.

Jag förstår att du inte har förstått något om du inte ser ett samband här.

Senast ändrad:

Klart att du inte ser det som ett problem då du är en del av problemet genom att du medverkar.
Bara för att samtliga verkar vara ok med jargongen på ditt jobb gör det inte okej.

Fast @Zinfernia den här jargongen eller egentligen sättet att se på/behandla andra människor verkar du ju ha tagit med dig ut från arbetsplatsen med. Det verkar inte som att det är något som stannar på arbetsplatsen/kontoret. Du verkar ju ha den även i tex dejtingtråden. Sen ska jag erkänna att jag inte läser den supernoga, men det lilla jag sett.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 763
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 814
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 917
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 350
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka