Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Så jäkla sorgligt :down: Är så bekymrad över min son som är 18 och inne i branschen. Han vill ju så himla gärna göra bra intryck och ser upp till de andra killarna. Blä!!
Tyvärr mycket machokultur och tuff stämning, framförallt på de stora arbetsplatserna. Kanske annorlunda om man jobbar mer enskilt som egen på mindre arbetsplatser

Det visar vilken grogrund den där jargongen är för mobbing. Naturligtvis framstår den kille som inte hänger med i snacket som avvikande.
Så är det säkert, men samtidigt så är man kanske den personen som hellre står utanför än hänger på något man inte står för

Jag skulle önska en mer lättsam, rolig jargong på mitt jobb. Kvinnordominerat yrke och humorn på jobbet är lika med noll.
Men att kalla vara dra fnask eller horunge är ju fruktansvärt osmakligt!
Så hade vi det när jag jobbade inom ett kvinnodominerat jobb (typ 100% kvinnor) och vi hade ofta kul ihop och alltifrån intressanta samtal till lättsamt snack :)

Vi har högt i tak och skämtar mycket. Det kan ibland vara en jargong som jag skulle beskriva som hjärtligt rå. Varje gång den används säkerställer dock den som använt den att det inte fallit fel. Varje gång - även om alla de andra gångerna varit okej.

Ett tillfälle för några veckor sedan skämtades det om en potentiell situation. En relativt ny anställd drog i samband med det en anspelning som var rätt förtäckt och "mild" men ändå klart anspelade på sex. Hela gruppen tystnade och sen "hur tänkte du nu?" Personen försökte bortförklara och samtalet fortsatte. Fem minuter senare gör samma person en liknande anspelning. Varvid flera kollegor direkt tyckte "nu får du faktiskt förklara dig, det där var den andra, tycker du det är passande att dra sådana skämt? Är du helt omedveten om x och y" osv. Samt "så du menar/tror på allvar att någon i den situationen skulle....".

Sjukt effektivt sätt att få personen att faktiskt stanna upp och tvingas tänka efter och inte bara höhö menade inget illa.

Jag älskar mina kollegor och var så stolt över dem i den stunden.

Viktigast av allt är att trots att ingen tog illa upp av skämtet etc så direkt slog flera på bromsen och "inte okej!". Och jag vet det beror på att det finns en utbredd vetskap om att det en vacker dag kan vara nån som inte är okej med något men inte vågar säga till. Samt att det finns ett kollektivt ansvar för att vi ska ha ett inbjudande inkluderande klimat med plats för alla alltid.

Och då är det som sagt högt i tak, vi skämtar både hjärtlig och rått även med chefen etc. Men det finns otroligt tydliga gränser och ffa så man har roligt MED varandra, inte ÅT varandra. Och definitionen med eller åt har INGET att göra med vad de inblandade tycker utan utifrån en objektiv, generell bedömning.

Jag har en släkting som jobbar som chef för ett större byggprojekt. Hen har på riktigt haft möten där hen varit tvungen att påtala det olämpliga i att rita penisar på väggarna i lägenheterna. Det händer ju att kunder vill komma ut innan allt är färdigt och det ger verkligen inget bra intryck. Mycket oproffsigt.

Även jag jobbar i en mansdominerad bransch och jag hade haft svårt att se mina kollegor som kompetenta medarbetare om de använder sådan jargong. En chef som betett sig så hade jag aldrig kunnat ha respekt för. Det vittnar om ett oförsvarligt dåligt omdöme.

Jag har en släkting som jobbar som chef för ett större byggprojekt. Hen har på riktigt haft möten där hen varit tvungen att påtala det olämpliga i att rita penisar på väggarna i lägenheterna. Det händer ju att kunder vill komma ut innan allt är färdigt och det ger verkligen inget bra intryck. Mycket oproffsigt.

Även jag jobbar i en mansdominerad bransch och jag hade haft svårt att se mina kollegor som kompetenta medarbetare om de använder sådan jargong. En chef som betett sig så hade jag aldrig kunnat ha respekt för. Det vittnar om ett oförsvarligt dåligt omdöme.
Tänk att det ens ska behövas ett möte om att inte rita sådant på väggarna :crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 763
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 814
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 917
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 350
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka