Zinfernia
Trådstartare
Jag märker aldrig av den jargongen ute på våra byggen, bara på kontoret där det sker inför en liten grupp med kollegor som har väldigt roligt tillsammans. Den jargongen stör mig inte ett dugg.För nästan 40 år sedan var jag på en byggarbetsplats för första gången. På den tiden var det lättklädda "damer" på almanackorna, vi var tre tjejer (praktikanter) på en arbetsplats med 250 "gubbar". Trots att en del annat som man inte skulle acceptera idag så skulle aldrig något som det @Zinfernia nämnt ha passerat. Det var lättare att avskeda folk då, och många hade kontrakt per bygge (vilket det ju i praktiken är även idag). Det var en allmänt hyfsad "ton". Visst vi tjejer fick kanske inte höra allt, men ledningens attityd har betydelse för hela arbetsmiljön, och de som jobbade ute var vanliga hyggliga killar/män som var hövliga mot varandra.
Jag har också varit helt ensam tjej inom maskin/bygg. Också en väldigt trevlig arbetsplats där alla var hövliga mot och måna om varandra. Varför skulle inte män vara det?
Det jag däremot tycker kan vara lite väl tufft är när jag är ute på byggplatserna och sitter i möten/genomgångar med äldre chefer (från andra företag) som gör sitt bästa för att sätta mig som (relativt) ung kvinna på plats, "bara för att". Mina manliga kollegor får sällan samma bemötande.