Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

För nästan 40 år sedan var jag på en byggarbetsplats för första gången. På den tiden var det lättklädda "damer" på almanackorna, vi var tre tjejer (praktikanter) på en arbetsplats med 250 "gubbar". Trots att en del annat som man inte skulle acceptera idag så skulle aldrig något som det @Zinfernia nämnt ha passerat. Det var lättare att avskeda folk då, och många hade kontrakt per bygge (vilket det ju i praktiken är även idag). Det var en allmänt hyfsad "ton". Visst vi tjejer fick kanske inte höra allt, men ledningens attityd har betydelse för hela arbetsmiljön, och de som jobbade ute var vanliga hyggliga killar/män som var hövliga mot varandra.

Jag har också varit helt ensam tjej inom maskin/bygg. Också en väldigt trevlig arbetsplats där alla var hövliga mot och måna om varandra. Varför skulle inte män vara det?
Jag märker aldrig av den jargongen ute på våra byggen, bara på kontoret där det sker inför en liten grupp med kollegor som har väldigt roligt tillsammans. Den jargongen stör mig inte ett dugg.
Det jag däremot tycker kan vara lite väl tufft är när jag är ute på byggplatserna och sitter i möten/genomgångar med äldre chefer (från andra företag) som gör sitt bästa för att sätta mig som (relativt) ung kvinna på plats, "bara för att". Mina manliga kollegor får sällan samma bemötande.

Haha, sunkjobb? Vi arbetar dagligen med mångmiljon, eller rentav miljardprojekt. Jag tjänar bra, får köra en schysst bil och företaget jag jobbar för expanderar hela tiden till nya länder. Det finns bra mycket sunkigare jobb än det här.
Miljardprojekt? De företag som är GE/TE för sådana projekt är lätträknade. Jag har arbetat med några av dem (i miljardprojekten bl a). Den jargong som du beskriver skulle inte uppskattas och strider mot deras uppförandekoder. Som direkt UE så förbinder man sig att följa de stora företagens uppförandekod. Tyvärr är branschen ökänd för att engagera i flera led, och då blir det svårare att ha koll.
Åtminstone ett av de stora företagen har som policy att rotera personalen mellan olika projekt, så gissningsvis inte det.

Nu blir det mycket fokus på byggbranchen men min erfarenhet är att det finns skadliga jargonger även i kvinnodominerade branscher, men att de tar sig uttryck på andra sätt. Jag har svårt att tro att den interna jargongen inte visar sig även ut mot kunden/brukaren/beställaren och på många arbetsplatser riskerar man ju inte bara att utsättas själv för trakasserier utan är även i en position där man kan utsätta kunden/brukaren för diskriminering i laglig mening. ”Språket är bäraren av kulturen” läste jag i någon bok om organisationsteori, det tycker jag är klokt och sant.

Jag upplever det inte som en dålig miljö på arbetet. Återigen, det är enstaka kommentarer/händelser men det är inte något vi får höra hela dagarna :)
Folk här verkar tro att det är den grövsta jargongen som gäller från morgon till kväll men så är det ju långtifrån. Vi snackar om allt möjligt, mycket som rör jobbet men också massor av annat.
Men snälla du. Du är ju inte jordens mittpunkt. Vad just du tycker är helt oväsentligt i såna här frågor. Problemet är så enormt mycket större.
Sättet du uttrycker dig på får dig att framstå som väldigt omogen och egoistisk.

Men hjälp.

Jag har gjort det. En gång och aldrig mer. En arbetsplats där man skämtade elakt och insinuant med varandra. Tonen var rå och höhö-ig.
Resultatet - jag blev utsatt för systematisk förföljelse av arbetskamrater och av chefen och fick på otaliga samtal veta att jag var ett problem. Klockren mobbing.

Jag gör aldrig om det.

Jag gör det, men jag skulle inte stanna.
Jag mår än sämre av att hålla tyst har jag lärt mig.

Nu blir det mycket fokus på byggbranchen men min erfarenhet är att det finns skadliga jargonger även i kvinnodominerade branscher, men att de tar sig uttryck på andra sätt. Jag har svårt att tro att den interna jargongen inte visar sig även ut mot kunden/brukaren/beställaren och på många arbetsplatser riskerar man ju inte bara att utsättas själv för trakasserier utan är även i en position där man kan utsätta kunden/brukaren för diskriminering i laglig mening. ”Språket är bäraren av kulturen” läste jag i någon bok om organisationsteori, det tycker jag är klokt och sant.

Sant, men bygg och transport är extra gräsliga är min erfarenhet, när det kommer till kvinnoförnedrande attityd och råa sexuella anspelningar.
Jag vet 2 arbetsplatser på mitt gamla jobb där man hade enorma problem med detta och inte kunde anställa kvinnor, ingen stannade nämligen. Allt grundat i ledningsproblem men svårt att komma åt av anledningar jag inte kan outa. Hur man kan sitta och försvara det övergår mitt förstånd, det landar-igen-i att alla andra är trista torrbollar som borde fatta ett skämt.

Det jag däremot tycker kan vara lite väl tufft är när jag är ute på byggplatserna och sitter i möten/genomgångar med äldre chefer (från andra företag) som gör sitt bästa för att sätta mig som (relativt) ung kvinna på plats, "bara för att". Mina manliga kollegor får sällan samma bemötande.

Det där hänger ihop med den där sexfixerade jargongen du beskriver. Chefen ger sina bästa runktips, ni blir kallade horungar, du blir kallad korvgumma efter att de sett den där bilden som är så jävla pinsam att jag inte orkar beskriva den igen - allt det där bidrar till en miljö som är totalt könad, kön blir viktigare än profession och kompetens. Det är i en sådan miljö kvinnor ska sättas på plats.

Jag har också gjort det och efteråt blev det tyst när jag var med, och ingen aktiv mobbning. Men eftersom det bara minskade och chefen aldrig tog det på allvar trots regelbundna påtalanden gick det inte att jobba kvar. Men det här var för sådär 15 år sedan. Världen var lite annorlunda då. Det är trist att höra att det fortfarande hyllas. Att det förekommer vet jag, men att det hyllas som bra med mer än några sekunders eftertanke om konsekvenserna trodde jag var ett minne blott.

Men jag skulle göra det igen - varje gång. Jag har också full förståelse att man inte vill göra det när man varit med om det du beskriver.
Män kommer i allmänhet lättare undan med att vara den som säger ifrån om sådant, sa de på en arbetsmiljöutbildning.

@Zinfernia , du kan inte se att alla har ett ansvar att förbättra jargongen i sådana här yrken? Tycker du inte att det är ett problem när branscher är ökända för att vara sexistiska och använder kvinnoförnedrande uttryck i sitt vardagliga snack och skoj?
Jag har tex en 18 årig son som gör sitt sista år på gymnasiet på Bygg. Han har en praktikplats och får jobba där alla lediga dagar från skolan och det går toppenbra.
Men! Jargongen är som på många ställen i bygg tyvärr! Mitt barn är lite omogen men en arbetsmyra och vill ju passa in så han faller ju in i deras skämt och jargong. Det här är ju killar/män som han ser upp till.
så där är exempel på en kille som verkligen’tål’ jargongen men är det sunt? Nej jag hade verkligen verkligen önskat att de kunde föregå med gott exempel. De tänker ju inte på hur ung han är, han kan verka äldre för sin ålder och killarna på arbetsplatsen är mellan 23-60 typ.

Jag märker aldrig av den jargongen ute på våra byggen, bara på kontoret där det sker inför en liten grupp med kollegor som har väldigt roligt tillsammans. Den jargongen stör mig inte ett dugg.
Är du förvånad över att en jargong som den du beskriver sammanfaller med bristande respekt för kvinnors kompetens?

Men snälla du. Du är ju inte jordens mittpunkt. Vad just du tycker är helt oväsentligt i såna här frågor. Problemet är så enormt mycket större.
Sättet du uttrycker dig på får dig att framstå som väldigt omogen och egoistisk.
Jag har inga problem med att framstå så här om det är vad som krävs för att jag ska få säga vad jag tycker och känner.

Precis det här hände hos oss. Personer inom företaget men utanför avdelningen undvek vår avdelning och uttryckte obehag för att besöka den pga jargongen som var där. De inblandade förstod ingenting, "de hade ju det bara trevligt på jobbet". Detta blev ju självklart ett problem när man jobbar med internbeställning av arbeten och avdelningar drar sig för att kontakta varandra.

Jag har inga problem med att framstå så här om det är vad som krävs för att jag ska få säga vad jag tycker och känner.
Men det går inte att inte bli förvånad. Har debatten om sexistisk jargong på arbetsplatser helt undgått dig? Att sådan jargong ofta är grunden för sexuella trakasserier, som det finns en lagstiftning mot? Att fack och arbetsgivare i branscher som din försökt åtgärda sådan arbetsmiljö sedan flera år? Metoo, är det ett okänt begrepp?

Jag fattar bara inte vilken sten du måste ha levt under när du glatt beskriver hur du själv till och med driver på den jargongen.

Det gör ju tyvärr också att du framstår som mycket okunnig om samhället, arbetsmarknaden och lagar och regler.

Du glorifierar en arbetsplats som är så djävla sunkig att chefen sätter nivån på jargongen med ord som horungar. Och du tror att bra betalt är måttet på att ditt jobb inte är sunkigt.

Det där hänger ihop med den där sexfixerade jargongen du beskriver. Chefen ger sina bästa runktips, ni blir kallade horungar, du blir kallad korvgumma efter att de sett den där bilden som är så jävla pinsam att jag inte orkar beskriva den igen - allt det där bidrar till en miljö som är totalt könad, kön blir viktigare än profession och kompetens. Det är i en sådan miljö kvinnor ska sättas på plats.
Ja exakt. Man kan
Fortfarande mållös.

Men det går inte att inte bli förvånad. Har debatten om sexistisk jargong på arbetsplatser helt undgått dig? Att sådan jargong ofta är grunden för sexuella trakasserier, som det finns en lagstiftning mot? Att fack och arbetsgivare i branscher som din försökt åtgärda sådan arbetsmiljö sedan flera år? Metoo, är det ett okänt begrepp?

Jag fattar bara inte vilken sten du måste ha levt under när du glatt beskriver hur du själv till och med driver på den jargongen.
Och chefen?

Har han inte heller hört talas om de saker du nämner. Tydligen.

Jag vet inte varför, men jag har hela tiden en gubbe som äger en porrklubb på näthinnan. Jag ser honom stå och jäsa utanför sin porrklubb när jag passerar ibland. Sättet han tittar på alla som passerar.

Och chefen?

Har han inte heller hört talas om de saker du nämner. Tydligen.

Jag vet inte varför, men jag har hela tiden en gubbe som äger en porrklubb på näthinnan. Jag ser honom stå och jäsa utanför sin porrklubb när jag passerar ibland. Sättet han tittar på alla som passerar.
Arbetsplatsen beskrivs som ett kontor, det tyder väl på en koncern. Alltså har chefen sannolikt också chefer. De skulle antagligen peta honom om de kände till det som beskrivits.

Det gör ju tyvärr också att du framstår som mycket okunnig om samhället, arbetsmarknaden och lagar och regler.

Du glorifierar en arbetsplats som är så djävla sunkig att chefen sätter nivån på jargongen med ord som horungar. Och du tror att bra betalt är måttet på att ditt jobb inte är sunkigt.
Precis!! 🙈 Kom precis in för att skriva samma sak.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 763
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 814
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 917
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 350
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Ögonbryns-serum??
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur