Sv: Japansk spets - positivt och negativt?
Jag har en japansk spets, en hane som blir 6 år i mars.
För och nackdelar beror väl lite på vad man är ute efter
Men generellt:
Det är en frisk och sund ras, visst kan de skada sig och bli sjuka som alla andra, men man har en bra grundförutsättning. De har en mycket vacker päls som inte alls behöver så mycket skötsel som det kanske ser ut. Jag kammar igenom min varannan vecka ungefär (tar ca 20 min). Badade gjorde han senast i april innan han fick fästingmedel...
De är ganska små och behändiga, utan att vara sköra på något sätt.
Som spetsar i allmänhet har de nära till skall. Till viss del träningsbart, men tål man inte alls hundar som skäller ska man nog titta på en annan hundtyp. Min t ex skäller inte mycket, förutom när han sitter uppbunden/i bilen när jag tränar med min andra hund. Han kan utan problem sitta och råskälla i 4 timmar under en sökträning, men säger inte ett knyst om jag lämnar dem i bilen för att uträtta något ärende. Han varnar när det kommer någon, men tystnar när man ber honom (eller stoppar en vante i munnen på honom).
De är flockbundna och vill vara med och ha koll på sin flock, men de brukar inte vara så väldigt "gosiga". De kan sitta i knät en stund, och ligger gärna nära ibland, uppskattar kortare stunder med gos/klapp, men kan lika gärna lägga sig i ett annat rum och sova.
Min har ganska ordentligt med jaktlust, inte jättevanligt men förekommer. Han kastrerades tidigt pga översexualitet, inte HELT ovanligt i rasen bland hanar.
De har i regel inte så mycket "will to please", alltså vilja att samarbeta med föraren enbart för att göra denne glad. Man säger inte
"gör så, för jag säger det" till en jappe och förväntar sig att den inte ska ifrågasätta.
Hittar man däremot någon som motiverar den är de himla roliga att träna med, jag har tagit mig till elitlydnad med min, och tävlar även i spår. De vill gärna använda huvudet och nosen en hel del, även om de inte är av brukshundskaliber.
Edit: De ska vara lite reserverade mot främmande, men vissa tenderar till att bli skygga, vilket de INTE ska vara. Där ska man vara noga med föräldrar/släktingar så man köper från öppna och trygga linjer.
Vad jag kom på på rak arm, fråga gärna om det är någon specifikt du undrar över