Sv: Jämthund som familjehund?
Jag har en jämte som sällskapshund. Han skulle egentligen blivit jakthund och var mycket lovande innan sjukdom satte stopp för det. Han är hur mysig som helst inne, i hundgården där han är allt mindre, kan han bli lite skällig. Har gått på lydnadskurs med honom för några år sedan och ledarna där tyckte han kunde bli hur bra som helst, men att det skulle krävas en del då han är väldigt självständig. Vi promenerar en runda om dagen med honom, annars är han inne med mig (föräldraledig) eller hundgården med våra andra hundar. Ibland märker vi att han blir lite understimulerad, men då kör vi lite lydnad och så blir han nöjd. Min veterinär säger att hon har aldrig träffat en jämte med dåligt lynne, men nu ska man också beakta att jag bor i Skåne och jämten är inte så vanlig här nere. Mamma hade också läst att jämten var en av de bättre raserna att ha om man har barn, då de ofta är väldigt tåliga. Barn ska ju lära sig umgås med hundar, men barn är ju barn.
Det enda problem vi haft med honom är att han inte gillar andra hundar, våra egna och vissa andra går bra, men vissa blir han helt galen om han ser. Tycker däremot han blivit bättre med åren och numera är han också kastrerad.