Jämställdhetsbonus

keilir

Trådstartare
Ja, jag har försökt läsa mig till info på FK men funderar på lite fler saker. Och tänkte att nån här på buke lär ha utnyttjat möjligheten till denna bonus!

Hur blir det om jag (som tjänar mindre än pappan) går tillbaka till studier och arbete och pappan är hemma men inte tar ut alla dagar liksom tills dom är slut? Säg att man sparar 60-70 dagar men att dom är pappans. Kan man fortfarande få ut bonus då? Eller måste alla dagar vara uttnyttjade? 60 dagar är väl märkta till pappan så dom 60 måste man väl kunna spara och fortfarande få bonus?

Kan ju tillägga att det i vårt fall troligtvis kommer vara så att vi när dottern börjar på dagis har tagit ut lika många dagar, men eftersom jag tar ut färre dagar/vecka än vad sambon kommer att få lov att göra för att vi ska klara oss ås har ju jag varit hemma mycket längre i tid. Spelar det någon roll eller är det bara beräknat i tid som man tar ut föräldrapenning?

Senast ändrad:
Sv: Jämställdhetsbonus

Jämställdhetsbonusen beräknas på uttagna föräldrapenningdagar, det spelar alltså ingen roll hur länge var och en varit hemma utan det beror på hur många dagar var och en tagit ut. Man kan inta få bonus förrän båda har tagit ut minst 60 dagar var.

Tar mig själv som exempel, jag tog ut föräldrapenning jan-okt 2009, min man nov 2009 -feb 2010, han tog inte ut 60 fp-dagar 2009 därför fick vi ingen jämställdhetsbonus för 2009 men däremot så nu för 2010 fick vi för då hade han tagit ut 60 dagar. Det kom en lapp hem från försäkringskassan i februari i år som jag skulle fylla i och skicka in tillsammans med uppgift om inkomst. Man måste nämligen tjäna minst 100 kr per dag för att få bonusen (om jag minns rätt).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar