Jämställdhet, feminism och maskulinism

+ att jargongen i grabbgäng kanske är bättre lämpad för vuxenlivets konflikter.
Vuxenlivets konflikter såsom:

Vem som ska stanna hemma från jobbet och passa sjuka barn? - Tveksamt
Vem som har längst snopp? Absolut
Vem vilken sångare som är snyggast? Absolut inte.

Vuxenlivets konflikter är mycket diversifierade mellan olika konstellationer, ibland bara kvinnor. Och jargongen i olika gäng varierar också mycket. Är det grabbgänget som spelar fotboll eller de som går i Adolf Fredriks musikklasser du syftar på? Eller rollspelarna, eller mopedgänget?

Men exakt, @Lobelia! Man kan ju inte jämföra normala vuxna män med ett gäng bröliga moppekillar i fjortonårsåldern. Lika lite som man kan jämföra en grupp med vuxna kvinnor med ett gäng fnissiga tjejer i tidiga tonåren. De där åren är ju ökända för att vara jobbiga, även om inte alla drabbas lika hårt. Som tur var växer de flesta förbi det.

Det är klart att det säkert är en viss jargong i ett herrlag i hockey/fotboll/valfri lagsport, men de går ju hem efteråt och beter sig helt normalt. En person är ju inte exakt samma person i alla gruppkonstellationer han/hon/hen ingår i.

Men exakt, @Lobelia! Man kan ju inte jämföra normala vuxna män med ett gäng bröliga moppekillar i fjortonårsåldern. Lika lite som man kan jämföra en grupp med vuxna kvinnor med ett gäng fnissiga tjejer i tidiga tonåren. De där åren är ju ökända för att vara jobbiga, även om inte alla drabbas lika hårt. Som tur var växer de flesta förbi det.

Det är klart att det säkert är en viss jargong i ett herrlag i hockey/fotboll/valfri lagsport, men de går ju hem efteråt och beter sig helt normalt. En person är ju inte exakt samma person i alla gruppkonstellationer han/hon/hen ingår i.
Vaddå klart?! det är helt bisarrt och helt vidrigt hur vissa män beter sig i grupp. Och faktiskt ett av de mer hemska uttrycken för manssamhället. Att de sen går hem till lilla fru och försöker bete sig som en normalanpassad individ är för mig helt irrelevant. Jag tycker det är synnerligen vidrigt med vissa grupper av män och hur de tar sig rätten och friheten att bete sig som veritabla svin.

Vaddå klart?! det är helt bisarrt och helt vidrigt hur vissa män beter sig i grupp. Och faktiskt ett av de mer hemska uttrycken för manssamhället. Att de sen går hem till lilla fru och försöker bete sig som en normalanpassad individ är för mig helt irrelevant. Jag tycker det är synnerligen vidrigt med vissa grupper av män och hur de tar sig rätten och friheten att bete sig som veritabla svin.
Jag håller med! Och kommer att tänka på den här krönikan som jag nyss läste. Triggervarning utfärdad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/matildaandersson/article21777460.ab

Självklart. Det jag menade var att bara för att vissa män beter sig som as så gör inte alla det. Bara för att det är en grupp män behöver de inte ha en vidrig jargong.

Jag har aldrig påstått att den typen av jargong är okej. Det jag ställde mig bakom var att inte dra alla av ett visst kön över samma kam.

Fast alltså nej. Det spelar ingen roll hur trevliga folk är när de går hem, är de bröliga machosvin i grupp så är det ett problem. Man ska inte ursäkta trist machobeteende med "jargong", det blir bara helt fel.

Självklart. Det jag menade var att bara för att vissa män beter sig som as så gör inte alla det. Bara för att det är en grupp män behöver de inte ha en vidrig jargong.

Jag har aldrig påstått att den typen av jargong är okej. Det jag ställde mig bakom var att inte dra alla av ett visst kön över samma kam.
Problemet är bara att män i grupp random sådär ofta upplevs som hotande av kvinnor, så ja, jag drar nog alla över en kam där. Män i grupp en lördagkväll bör alltid undvikas av kvinnor så vi måste hela tiden förhålla oss till det. Oavsett om de är schyssta eller inte. Det var det jag menade. Hur man än vrider och vänder på saken är män potentiellt farliga för kvinnor. Och det suger för jäkla mycket.

Kvinnor är mer sjukskrivna för att deras lata karlar inte tar halva ansvaret hemma.
Med dubbelarbete så blir påfrestningen för stor.
Delat ansvar och 50/50 på föräldraförsäkringen är botemedlet mot den sjukan.

Jovisst. Det låter ju logiskt. Faktum är att kvinnor var betydligt mindre sjukskrivna när de tog all föräldrarledighet. Så du får tänka om.

Kvinnor är mer sjukskrivna för att deras lata karlar inte tar halva ansvaret hemma.
Med dubbelarbete så blir påfrestningen för stor.
Delat ansvar och 50/50 på föräldraförsäkringen är botemedlet mot den sjukan.
Jovisst. Det låter ju logiskt. Faktum är att kvinnor var betydligt mindre sjukskrivna när de tog all föräldrarledighet. Så du får tänka om.
Så eftersom kvinnor (om siffrorna stämmer) är mindre sjuka om de slipper dubbelarbete så de bör ta hela föräldraledigheten så de slipper förvärvsarbete och kan ägna sig 100% åt hemmet?

Ja det är ju humant att de kvinnor som tar ansvar för barn och hem sen inte får en pension de kan leva på eller dåligt läge vid en skilsmässa.
Humant.

Och du tror de får det enklare vid skilsmässan om de är sjukskrivna?

Men jag instämmer i att det inte är tillräckligt fördelaktigt att vara hemma med barnen. Fast det kan ju ordnas på betydligt smididigare sätt än att tvinga ut kvinnor i arbetslivet och sjukskrivningar.

Ha automatiskt delad pensionspoäng mellan makar. Ge kvinnorna själva pengarna för dagis om de är hemma. Givetvis ska kvinnor ha betalt om de arbetar hemma. Alla dessa förslag är dock feministerna emot då de har någon manisk önskan att kvinnor ska ta över den manliga könsrollen. Det gör att vi får se det ena tokiga förslaget efter det andra från feministerna.

Men jag instämmer i att det inte är tillräckligt fördelaktigt att vara hemma med barnen. Fast det kan ju ordnas på betydligt smididigare sätt än att tvinga ut kvinnor i arbetslivet och sjukskrivningar.

Ha automatiskt delad pensionspoäng mellan makar. Ge kvinnorna själva pengarna för dagis om de är hemma. Givetvis ska kvinnor ha betalt om de arbetar hemma. Alla dessa förslag är dock feministerna emot då de har någon manisk önskan att kvinnor ska ta över den manliga könsrollen. Det gör att vi får se det ena tokiga förslaget efter det andra från feministerna.
Eller så kan männen ta lika stort ansvar hemma så kommer många kvinnor inte behöva bli sjukskrivna.

Tvinga ut kvinnor i arbetslivet?
Varför tycker du det är så hårt att jobba? Det är ju roligt och utvecklande i många fall..,

Eller så kan männen ta lika stort ansvar hemma så kommer många kvinnor inte behöva bli sjukskrivna.

Tvinga ut kvinnor i arbetslivet?
Varför tycker du det är så hårt att jobba? Det är ju roligt och utvecklande i många fall..,

Kanske är det så, kanske inte. Hur som helst är det som det är och det är inte rimligt att lägga sig i hur familjer spenderar sin fritid.

Varför inte ge männen samma möjlighet? Varför sån diskriminering.

Är det inte lika humant att mannen står för markservicen och kvinnorna för inkomsten?

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama