Jämställdhet, feminism och maskulinism

@Ploki
Men tycker du verkligen att du på något sätt utmanar vad som är norm?
Av det jag läst som du skrivit tycker jag snarare att du verkar tillhöra någon slags majoritet, eller norm, av (medelålders?) män som ser sig som guds gåva till kvinnor, som tycker "feminismen gått för långt", som inte vill kalla sig feminist, som gärna trycker till kvinnor (helst pga deras utseende) och som menar att kvinnor är irrationella och måste bemötas på ett annat sätt än andra män (alltså med "känsloargument"). Vart tänker du att du utmanar någon slags normativitet?

Jag tycker du liknar de flesta gubbar på krogen...?

@Ploki
Men tycker du verkligen att du på något sätt utmanar vad som är norm?
Av det jag läst som du skrivit tycker jag snarare att du verkar tillhöra någon slags majoritet, eller norm, av (medelålders?) män som ser sig som guds gåva till kvinnor, som tycker "feminismen gått för långt", som inte vill kalla sig feminist, som gärna trycker till kvinnor (helst pga deras utseende) och som menar att kvinnor är irrationella och måste bemötas på ett annat sätt än andra män (alltså med "känsloargument"). Vart tänker du att du utmanar någon slags normativitet?

Jag tycker du liknar de flesta gubbar på krogen...?

Ja, på krogen är det standard att män säger kommentarer som många här skulle uppfattas som sexistiska. Men det är ju på krogen. Samma män inkl mig själv för ett annat samtal i andra situationer. Det komiska är att så många kvinnor är så övertygade att just deras man är ett helgon.

Mitt sätt att uttrycka mig är inte norm här. Så jag utmanar normen här samtidigt som jag i andra sammanhang är norm. Det gör också att jag har större förståelse för andras reaktioner då jag är så van att befinna mig i normläge och attackera normbrytarna.

Ja, på krogen är det standard att män säger kommentarer som många här skulle uppfattas som sexistiska. Men det är ju på krogen. Samma män inkl mig själv för ett annat samtal i andra situationer. Det komiska är att så många kvinnor är så övertygade att just deras man är ett helgon.

Mitt sätt att uttrycka mig är inte norm här. Så jag utmanar normen här samtidigt som jag i andra sammanhang är norm. Det gör också att jag har större förståelse för andras reaktioner då jag är så van att befinna mig i normläge och attackera normbrytarna.
En ska prata med bönder på bönders vis, och bildade män på bildade mäns vis...
Så hur vill du att man ska tala med dig. Som med en full o störig grabb på krogen?

Tja jag vet inte med på krogen riskerar den störige få gå hem med en eller annan blåklocka ;)

Krogen, baracken, ute i någon grop man grävt, hemmafester, i diskussioner i skrift, osv osv. Ser fortfarande inte hur du direkt skulle skilja dig från många andra män.

En poäng har du förvisso; sådana som du dyker kanske sällan upp här, tack gode gud för det, men att du överlag skulle vara någon normbrytare har jag väldigt svårt att se. Du sitter inne med en del läskiga åsikter som du gärna vädrar t ex på nätet där du inte behöver stå för det du säger - i andra situationer "för du ett annat samtal". Som så många andra!

Krogen, baracken, ute i någon grop man grävt, hemmafester, i diskussioner i skrift, osv osv. Ser fortfarande inte hur du direkt skulle skilja dig från många andra män.

En poäng har du förvisso; sådana som du dyker kanske sällan upp här, tack gode gud för det, men att du överlag skulle vara någon normbrytare har jag väldigt svårt att se. Du sitter inne med en del läskiga åsikter som du gärna vädrar t ex på nätet där du inte behöver stå för det du säger - i andra situationer "för du ett annat samtal". Som så många andra!

Jag förstår inte vad som skulle vara läskigt med mina åsikter? I den här tråden fortsätter jag att hävda att Sverige ska drivas utifrån att alla människor oberoende av kön ska ha samma rättigheter. Att inte någon hänsyn ska tas till om de drabbade är män eller kvinnor.

Jag förstår inte vad som skulle vara läskigt med mina åsikter? I den här tråden fortsätter jag att hävda att Sverige ska drivas utifrån att alla människor oberoende av kön ska ha samma rättigheter. Att inte någon hänsyn ska tas till om de drabbade är män eller kvinnor.
Nej det tycker du inte.
I en annan tråd tyckte du att TS skulle sluta bry sig om en EU-migrant. Och nu vill du sätta upp skyltar att den som tar sig över Sveriges gräns ska skjutas.
Sluta framställa dig själv som någon med fina åsikter! Vi ser genom det!

Normbrytare på Bukefalos? Ja.

Men att kalla sig Normbrytare när man med näbbar och klor vill konservera ett patriarkat, med alla dess konsekvenser, som gällt i tusen år? Det är magstarkt.

Nej det tycker du inte.
I en annan tråd tyckte du att TS skulle sluta bry sig om en EU-migrant. Och nu vill du sätta upp skyltar att den som tar sig över Sveriges gräns ska skjutas.
Sluta framställa dig själv som någon med fina åsikter! Vi ser genom det!

Nu var det inte det jag sa.

Ja, jag har fina åsikter och det är därför de i min omgivning mår bra.

Det är givetvis mindre frihet att inte familjerna får bestämma över föräldrarförsäkringen. Det är löjeväckande att påstå något annat.

Nej, det är ganska löjeväckande att påstå att friheten i generell mening minskar om varje individ får bestämma och vi bryter normen kring att mammor ska vara hemma mer.

Det är bara att titta på uttaget idag. Det är långtifrån liknande och skapar enorma orättvisor genom hela livet. Det är inte frihet. Det är påtvingad norm. Vi ser att det uppenbarligen inte fungerar att låta familjen bestämma, normen är för stark. Då måste lagstiftaren skapa mer frihet för alla och bryta upp destruktiva normer.

Individuell föräldraförsäkring kommer att vara ett faktum om 10 år. Det gör mig glad att mina barn kommet att omfattas av det.

Men det är ju fortfarande ingen i den här tråden som säger att män ska utrotas och att kvinnor ska ta över världen. Tvärt om, att det ska bli ett rättvist samhälle för invånarna, oberoende av vad de har för kön.

Det som är fel är att om Kalle och Kajsa båda söker jobb som de har samma utbildning och likvärdiga erfarenheter från, så ska inte Kajsa nekas jobbet bara för att hon är kvinna. Hon ska inte heller FÅ jobbet för att hon är kvinna. Om arbetsgivaren finner en av dem mer kvalificerad ska hen ha jobbet, men kvalifikationen ska inte sitta i vilket kön vederbörande har.

Om Kalle och Kajsa hamnar i en vårdnadstvist ska inte vårdnaden automatiskt tillfalla Kajsa för att hon är kvinna, utan den förälder som är bäst lämpad att ta hand om barnet. Såvida de nu då inte kan komma överens om gemensam vårdnad. Mamma och pappa är två ord som barnet använder istället för namnet. Men de är FÖRÄLDRAR båda två.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 390
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt