Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nickan skrev:Det gick tillslut så långt att jag och mina kompisar helt enkelt vart vegetarianer i skolan (våra föräldrar förstod oss och skrev på papper för detta) så mina sista år i skolan fick jag supermat
Sar skrev:Det är helt otroligt att ungarna fixar att prestera när de föds upp på så dålig mat. Det värsta är att många får precis samma mat hemma, vilket även deras föräldrar fick som barn etc.... Nästa gång jag ser en glåmig och anemisk engelsman så ska jag tänka på att det säkert beror på maten.....
Du skulle nog även förvånas över många svenska barns matvanor också.
Vi gjorde en liten ovetenskaplig undersökning i min förra skola och det visade sig att nästan en tredjedel av eleverna inte åt en ordentlig frukost hemma. Antingen inget alls eller bara en kopp te eller ett glas juice utan något att äta till...
Därefter - och det märkliga är att det ofta handlar om samma barn - åt de knappast något alls i skolan heller. De vistas därmed i skolan hela dagen på tom mage, möjligtvis gnager de i sig en knäckemacka till lunch om man som lärare står och vakar över dem.
En del av dessa barn är INTE smala alls, tvärtom, så vad de sedan gluffar i sig när de väl kommer hem vill jag nästan inte ens veta. Men det är väl inte konstigt om de vräker i sig en massa onyttigt när de kommer hem, uthungrade som de lär vara.
Och tänk hur jobbig tillvaron måste vara när man förväntas lyssna, jobba och koncentrera sig utan att ha fått någon energi eller näring i sig under hela dagen.
Jag vet att många har svårt att äta på morgonen även om föräldrarna trugar, men om ni har ett sådant barn, skicka åtminstone med en inplastad macka eller så som de kan äta under förmiddagsrasten. Det spelar ingen roll hur smarta och intelligenta barn ni har, nämligen, om de inte äter något på hela dagen så orkar de inte lära sig något!