Jalmood xx

athena

Trådstartare
Någon som kan berätta lite för mig om denna hingst? Har han förärvt sig väl?

Vad hade han för avelsvärderingsutlåtande? I min hingstkalender från -97 står inget pga inlämnad besvärsskrivelse, suck.

Vet ingen statisktik, men har erfarenheter från avkommor. Trevliga ridhästtyper som går dåligt i löp...

Låter ju bra om man ska ha till halvblodsavel alltså :D.

Men om man tittar på statistik, galoppdito alltså, så har Jalmood siffrorna:

Segerprocent: 10% Platsprocent: 29% Kr/Avk: 50 811 kr

En kändis som Diaglyphard har:

Segerprocent: 13% Platsprocent: 36% Kr/Avk: 119 672 kr

Jag är inte så duktig på just galoppsport så jag måste säga att jag har svårt att värdera siffrona.

Men har han (Jalmood alltså) lämnat nåt vidare till vanliga ridhästar?

Kan alltså bara kommentera de hästar jag stött på, vet ngn som gett mkt fina ponnyföl tex.De avkommor jag sett har tyvär ganska trist trav, men rund trevlig galopp. Trevliga ridhästtyper, lite kraftigare, välmusklade, medelstora 162-165. De Jalmoodhästar jag vet används alla numer som rid eller avelshäst(ej fullblodsavel).

Messa Cissiny så får du nog bra svar. Gissar att hon har bra koll på stammen. :)
Jag känner inte igen honom tyvärr...

Bara undrade, men då har nog cissiny fått sitt också!

Vet inte om det är nåt att satsa på, men blir jag av med 4-åringen nu... Då måste det ju bli en ny fölmärr! Håll gärna ögona öppna (fast jag slipper helst att åka till Skåne :))

Har fått pm men inte hunnit svara - lite i korthet:
Vet att han lämnat en och annan trevlig ridhäst, nåt sto i halvblodsavel.

Hittills har alla avkommor jag kommit i kontakt med varit krubbitare (oavsett om nån anna häst i stallet varit det tidigare), det är det jag hört mest om just Jalmood, att avkommorna blir krubbitare... Trodde inte att det kunde nedärvas (mer än att föl kan ta efter sin mamma), men i det här fallet verkar det vara extremt...

Ni som sett Jalmoodavkommor, har ni sett någon som inte vart krubbitare?

Mvh Cissi

Hm, typ en och annan trevlig ridhäst - inget att avla på alltså...? Hursomhelst så är det ju så, att ska man sätta fullblod i halvblodsavel så ska det ju vara bra fulllblod - det är tillräckligt svårt att sälja om folk råkar se ett xx slinka in ändå! (alla är LIVrädda för fullblod tror jag...).

Jag har haft ett "gäng" (5-6st) Jalmoodare som löphästar, INGEN har varit krubbitare! Men en vävde redan när hon kom för inridning som åring.
Däremot skulle jag inte sparat någon av dom som ridhäst åt mig själv. Alla har varit små och med URUSEL trav.........
(inte sprang dom fort heller!!!) Fast dom var ganska trevliga att jobba med om man ska säga nått positivt.

Jalmood xx har lämnat en avkomma som gick junior krafft cup i skandinavium i år. den gick även sm med ngt nedslag.. Second Child heter den och tävlas av Jennifer andreasson kungsbacka ridklubb...

Sv: Jalmood xx

Är det någon som har något nytt att delge om denna hingst? Nyfiken. ;)

De Jalmood avkommor jag ridit (i galoppträning) har varit väldigt trevliga individer, vissa framgångsrikare på banan än andra :angel: . Tilläggas kan att jag sett många avkommor med en fantastisk hoppteknik :D

Har en Jalmood avkomma i mitt stall. En liten (157 cm) brun valack. Bra ridhästmodell men lite ojämn i humöret vilket även påverkar ridningen. Över lag en snäll och lite försynt häst som givetvis är krubbitare. Han biter på ALLT! I hagen, i boxen, på vägar, på krubbkanten, på bindpålen utanför stallet och till och med på sin kompis! Rem eller inte spelar ingen roll.

Det står en häst efter Jalmood i stallet..
Han är mest skadad (spatt m.m.)..
Han krubbiter inte även fast han gärna biter på hagstolparna :p.
Han väver dock :crazy:

pocke

här är min jalmoodare...
krubbiter... jaaaa... jag har inte träffat nån jalmoodare som INTE gör det...
annars tycker jag att hon är en klok, orädd häst. snäll som ett lamm... kan blir lite "sprattlig" om det blir bus/läskigt...
annars cool! vildsvin, älgar, rådjur är spännande å söta i hennes ögon...
lite svårfödd, hoppas dock att hon blir bättre som ridhäst... lugnare å äter mer...
väldigt söt får hon höra ;) på ultuna var det en annan besökare som sa "gud va söt häst" :love:

har nån kort på Jalmood? jag googlar men hittar inte :(
skulle bli jätteglad :D

athena, säg till om du vill låna sto :idea: ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka