Jakthundstråden

Så typiskt med stolpe ut! Men roligt att hundarna sköter sig! :)

Vi har jagat älg i tre dagar nu, inget skjutet men duktiga gråhundar. Idag hade vi uppe en gris på första såten, tyvärr var gråhunden lite nära när det gick förbi en passkytt så han avstod skott. I sista såten fick de tag i något som de stått med i 5 timmar, men nu är de inhämtade. Tur det inte var det första som hände idag på morgonen ;):banghead:

Imorgon ska basset få springa lite, har sett ett helt knippe olika rådjur på marken så det käbns lovande. Blir självklart någon grå som får komma ut också, nån älg ska vi väl få tag i innan veckan är slut :p

Ja, så himla typiskt!
Jag var inte så nöjd i början, men det blev ett bra avslut för Ladda även om det var synd på passkytten som flyttade sig :) Men men, det är ju inte säkert att det gått i pass om han stått kvar.

Kul!! Spännande med basseten i morgon, hoppas ni har mycket vilt på benen :up: Har aldrig jagat med basset, men det verkar vara trevliga hundar!
Har ni gråhundar också? :)

Jag väntar och väntar på att älgjägarna ska bli klara... I år går det segt med bössor som strular och skyttar som inte får bra skjuttillfälle och drevkedja som går vilse :rofl:... Nu är det "bara" tre kalvar kvar så snart kanske jag får släppa min huligan! Älghunden blev halt igår så den kommer inte att jaga mer på ett tag.
Att drevkedjan gick vilse är nog det som har varit bäst hittills, speciellt eftersom den innehöll personer som har tyckt att jag är lite fånig som tycker att det är lätt att tappa bort i den skogen, nu upptäckte de själva hur förvillande det är! :devil:

Ja, så himla typiskt!
Jag var inte så nöjd i början, men det blev ett bra avslut för Ladda även om det var synd på passkytten som flyttade sig :) Men men, det är ju inte säkert att det gått i pass om han stått kvar.

Kul!! Spännande med basseten i morgon, hoppas ni har mycket vilt på benen :up: Har aldrig jagat med basset, men det verkar vara trevliga hundar!
Har ni gråhundar också? :)

Enklare hund än den här basseten får man leta efter ;) å såklart väldigt trevlig att lyssna på i skogen!

Gråhundarna är mina föräldrars! De har tre st, två duktiga och en unghund som börjar lära sig. :p Idag är det nog bara de n äldsta som får gå, de andra två gick ju ihop i gårdagens sista såt och skällde en älg på samma ställe i 5 timmar, dessutom på granens. Så de två får nog vila idag!

Jag väntar och väntar på att älgjägarna ska bli klara... I år går det segt med bössor som strular och skyttar som inte får bra skjuttillfälle och drevkedja som går vilse :rofl:... Nu är det "bara" tre kalvar kvar så snart kanske jag får släppa min huligan! Älghunden blev halt igår så den kommer inte att jaga mer på ett tag.
Att drevkedjan gick vilse är nog det som har varit bäst hittills, speciellt eftersom den inhöll personer som har tyckt att jag är lite fånig som tycker att det är lätt att tappa bort i den skogen, nu upptäckte de själva hur förvillande det är! :devil:

Man ska inte underskatta det där med att gå vilse, är enklare än vad man tror! Hoppas de har lite förståelse för dig nu ;)

Man ska inte underskatta det där med att gå vilse, är enklare än vad man tror! Hoppas de har lite förståelse för dig nu ;)
Om inte annat så har jag något att hugga tillbaka med om det ska retas! ;) Värsta gångerna var i fjol, en gång hade jag gått över hela våran stora mosse, ingen vattenflaska och förkylningen i kroppen och så snöyra, när jag började närma mig kanten så är det ung björkskog, jag kände mig lite yr så jag stannade till och blundande ett par sekunder och när jag öppnade ögonen så hade jag verkligen helt tappat riktningen. Som tur var kunde jag se mina fotspår bakåt så jag visste var jag kom ifrån och på så sätt ta ut ny riktning, men den där känslan av panik de där sekunderna jag verkligen inte hade en aning var jobbig.
Andra gången var i ny skog för mig, då visste jag visserligen var jag kom ifrån men jag skulle försöka ta mig fram till de andra för att slippa gå hela vägen tillbaka men det gick bara inte så jag gick tillbaka i mina fotspår istället... :cautious:

Att drevkedjan gick vilse är nog det som har varit bäst hittills, speciellt eftersom den innehöll personer som har tyckt att jag är lite fånig som tycker att det är lätt att tappa bort i den skogen, nu upptäckte de själva hur förvillande det är! :devil:

Men jagar inte Orvar älg?
Kan ni inte släppa honom som ersättare för den halte nu då? :D

Det är sjukt lätt att gå vilse :angel: Hade inte jag haft min handenhet hade jag nog varit i nån avlägsen skog just nu, oförmögen att hitta hem..

Enklare hund än den här basseten får man leta efter ;) å såklart väldigt trevlig att lyssna på i skogen!

Gråhundarna är mina föräldrars! De har tre st, två duktiga och en unghund som börjar lära sig. :p Idag är det nog bara de n äldsta som får gå, de andra två gick ju ihop i gårdagens sista såt och skällde en älg på samma ställe i 5 timmar, dessutom på granens. Så de två får nog vila idag!

Kul! Jagar den bara rå eller annat också?

Ah, okej. Kan tänka mig att det är lika irriterande när två spetsar går ihop som det är när två wachtlar går ihop.. :p

Men jagar inte Orvar älg?
Kan ni inte släppa honom som ersättare för den halte nu då? :D

Det är sjukt lätt att gå vilse :angel: Hade inte jag haft min handenhet hade jag nog varit i nån avlägsen skog just nu, oförmögen att hitta hem..
Jo får han så jagar han, men jag vill helst att han låter bli, vi har så sjukt mycket älg på våra marker och det skjuts fullt första veckan... Om han fortsätter driva hela säsongen så blir det så mycket tråkig tid att vänta när han går iväg på långa älgdrev... :meh:
De vet var det går fler kor med kalv så de skjuter nog de där kalvarna idag så får vi jaga fritt sen! :D

Jag är inte helt sams med handenheten... :angel: Vi är inte riktigt överens alla gånger. :crazy::D

Jo får han så jagar han, men jag vill helst att han låter bli, vi har så sjukt mycket älg på våra marker och det skjuts fullt första veckan... Om han fortsätter driva hela säsongen så blir det så mycket tråkig tid att vänta när han går iväg på långa älgdrev... :meh:
De vet var det går fler kor med kalv så de skjuter nog de där kalvarna idag så får vi jaga fritt sen! :D

Jag är inte helt sams med handenheten... :angel: Vi är inte riktigt överens alla gånger. :crazy::D

Ah, då förstår jag! :)
Ipod är riktigt glad i älg, lite väl glad... :p Men vi kör ju wachtel all way around, så det skjuts ju en del älg för honom också.
Då håller vi tummarna för det :D

Haha, jag vet hur det är! Förra säsongen kändes det som att jag mest stod och kalibrerade skiten..

Om inte annat så har jag något att hugga tillbaka med om det ska retas! ;) Värsta gångerna var i fjol, en gång hade jag gått över hela våran stora mosse, ingen vattenflaska och förkylningen i kroppen och så snöyra, när jag började närma mig kanten så är det ung björkskog, jag kände mig lite yr så jag stannade till och blundande ett par sekunder och när jag öppnade ögonen så hade jag verkligen helt tappat riktningen. Som tur var kunde jag se mina fotspår bakåt så jag visste var jag kom ifrån och på så sätt ta ut ny riktning, men den där känslan av panik de där sekunderna jag verkligen inte hade en aning var jobbig.
Andra gången var i ny skog för mig, då visste jag visserligen var jag kom ifrån men jag skulle försöka ta mig fram till de andra för att slippa gå hela vägen tillbaka men det gick bara inte så jag gick tillbaka i mina fotspår istället... :cautious:
Känslan där i mosskanten var säkert inget att leka med, tur du hittade hem! Nya ställen och likadan skog kan verkligen ställa till det. Utan gps så hade jag nog med varit vilse ett antal gånger :D

Kul! Jagar den bara rå eller annat också?

Ah, okej. Kan tänka mig att det är lika irriterande när två spetsar går ihop som det är när två wachtlar går ihop.. :p
Det är det säkert! :p

Basset jagar i princip bara rå, här i Småland dör vi jagag är det ju i princip det enda som finns. ;) Hare är lite för kompilcerat, räv har han kört ett par gånger men oftast blir det rå.

Dagens jakt med basset blev lyckad, drev get och kid i dryga timmen. Hos tredje passkytten som det visade sig hos small det, basset fortsatte dock efter geten. Jag stod med ett fånigt leende på läpparna i början för det buktade riktigt tätt och fint! Ibland är det lite dåligt med väckskall i början och då kommer han lite nära. Men idag var det kanon! :) Så nöjd basset! Ni väntar jag på att Gråhundarna ska släppas.

För Stövaren har det redan blivit 3 rävar för på 4 jakter hoppas på flera rävar i år då skabben börjar öka, nu i år har hon även börjat tappa intresse för rådjur ,6 år gammal:banana:.

Spetsen började riktigt bra i början på måndagen med älg för att senare försvinna in i ett grävling gryt och ett slagsmål i grytet:banghead: dock ingen skada på Lisa men grävlingen fick avlivas.

Tisdag vila.

Onsdag gick inget bra då Lisa fortfarande inte återhämta sig och bara att inse att åldern börjar ta ut sin rätt och det blir bara eftersök framöver med henne. :cry:

För Stövaren har det redan blivit 3 rävar för på 4 jakter hoppas på flera rävar i år då skabben börjar öka, nu i år har hon även börjat tappa intresse för rådjur ,6 år gammal:banana:.

Spetsen började riktigt bra i början på måndagen med älg för att senare försvinna in i ett grävling gryt och ett slagsmål i grytet:banghead: dock ingen skada på Lisa men grävlingen fick avlivas.

Tisdag vila och massage för Lisa.

Onsdag gick inget bra då Lisa fortfarande inte återhämta sig och bara att inse att åldern börjar ta ut sin rätt och det blir bara eftersök framöver med henne. :cry:

Det är det säkert! :p

Basset jagar i princip bara rå, här i Småland dör vi jagag är det ju i princip det enda som finns. ;) Hare är lite för kompilcerat, räv har han kört ett par gånger men oftast blir det rå.

Dagens jakt med basset blev lyckad, drev get och kid i dryga timmen. Hos tredje passkytten som det visade sig hos small det, basset fortsatte dock efter geten. Jag stod med ett fånigt leende på läpparna i början för det buktade riktigt tätt och fint! Ibland är det lite dåligt med väckskall i början och då kommer han lite nära. Men idag var det kanon! :) Så nöjd basset! Ni väntar jag på att Gråhundarna ska släppas.

Tänk så olika det kan vara i samma landskap, vi har typ inga rå i vår ände av Småland :D

Vad roligt, grattis!!

Tisdag vila.

Skoj med stövaren! :)

Vad tråkigt att åldern börjar märkas på spetsen :( Hur gammal är hon?

Jobbade i måndags, då sköt de den enda vuxna här hemma. 6 taggar och 220kg i slaktvikt och vi fick köpa halva!

I tisdags försökte vi hitta nån gris eller ko med dubbelkalv. Släppte laikorna som flamsa runt i vassen innan de for iväg till en sjö. Sprang å jaga lite ankor och sen blev det upptag. Var 800m där ifrån men de va bara 50m från en passkytt. De poserades om men kom inte åt. De vart en del stopp men rörde sig och var på grannmarken å tillbaka, efter 16 km delade hundarna på sig och vi fick tag på den ena sen kom den andra på bakspår.

Släppte sen terriern i andra såten. Hon sökte fint kom sen upp mot där laikorna höll på och försvann iväg. Envis som hon är! 600m bort helt omöjligt å ropa av henne. Hämtade henne när hon kom på bakspår sen 1 timme senare. Suck! Vill ju kunna starta jaktprov med henne då kan man inte jaga som en stövare!

Åkte sen in med den grävlingskadade terriern som vart hemma på permis. Och vi valde att avsluta. Känns otroligt tung, våran bästa hund! Är obehagligt tyst å stilla hemma å hon är begravd på sin favoritplats.

Nu är husse iväg på jaktlaget premiär så hoppas de går bättre å han får skjuta för nån av hundarna. Har 2 vuxna och fri kalv.

Ja riktigt roligt med Stövaren och min far har rävjakten som han brinner för.

Spetsen är 12 år (3 månader kvar till 13) och är en gång i livet hund.
Vad har ni för stövare?

Kl
Fördelen med att de får skjuta extremt lite älg är att det är snart gjort. Kommer nog hinna med nordens ark och älgjakt denna helgen!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 512
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 615
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare