Jakthundstråden

Min erfarenhet från det är det är enklast att hjärntvätta från valpålder. Har de väl börjat sticka är det betydligt svårare, som med vår jaktidiot:banghead::D

Ja, det är helt klart så! :D

Jag tvivlar på att jag någonsin kommer kunna blåsa av Otis, han blir helt i tunnelseende bara han får något i näsan... Redan :p
Ladda gick att blåsa av förra säsongen när jag provade, men sedan har jag låtit bli eftersom vi har lite strul med för korta drev.
Med tanke på hur (o)väl hon lyssnade på senaste andjakten tror jag inte att vi kommer få till lika snygga avblåsningar i år :p

@AraSlei Vet inte om vi kommer släppa i hägn mer eftersom vi inte vill uppmuntra friskt vilt, men jag förstår absolut tanken. Vi har ju allmänt lite problem med Frank och belöning eftersom han inte är intresserad av godis (Har provat allt från Frolic, stekt blodpudding till viltkött) utan han är mest intresserad av pipande leksaker. Men att dra omkring på en stor pipande plastkyckling är inte så lätt alla gånger, plus vad gör man den dagen man glömt leksaken

Såg för övrigt nånstans när de tränade TJT i hägn så var håv standardmetoden för inkallning. Kanske nått för mig och Frank.

Nej, jag förstår det. Speciellt inte om han redan är såpass tänd!
Kan du använda ett spår som belöning? Han blir inte intresserad av godis om ni låter honom leta efter det?
Pipleksak är guld, men klart osmidigt att ha med sig... Kanske kan du ta ur en pip och ha i fickan bara? De är ju i regel inte större än en 5-krona!
De har billiga leksaker på Biltemas med pip som man kan slakta :) de har en leksak av modell "överkört djur" med pip i som är ganska smidig att ha i fickan också. Tar liten plats!

Hehe, har sett Laikor bli fångade med håv också :D

Haha, ja men det är inte hans fel låter det som :p
Jag säger som jag sa i en annan tråd, den dagen jag inte är hundallergiker längre ska jag ha en basset.

Inte hans fel nej! ;) Ja alla borde ha en basset, han kan lätt sova bort en hel dag utan att blinka men när det är jakt så är det jakt. Dessutom är han bra söt när man skjutit rådjur för honom, han nosar lite på det och blir sedan överlycklig över att se skytten och precis lika lycklig när matte/husse kommer. Ingen bytesmedvetenhet alls! Ja enklare och charmigare hund får man leta efter :)

Nej, jag förstår det. Speciellt inte om han redan är såpass tänd!
Kan du använda ett spår som belöning? Han blir inte intresserad av godis om ni låter honom leta efter det?
Pipleksak är guld, men klart osmidigt att ha med sig... Kanske kan du ta ur en pip och ha i fickan bara? De är ju i regel inte större än en 5-krona!
De har billiga leksaker på Biltemas med pip som man kan slakta :) de har en leksak av modell "överkört djur" med pip i som är ganska smidig att ha i fickan också. Tar liten plats!

Hehe, har sett Laikor bli fångade med håv också :D

Laikor har jag aldrig sett blivit fångade med håv, men jag skulle gärna vilja se :D:p

Tack! Ser fram emot filmen :nailbiting::banana:

Om jag gör det någon mer gång så.. Det är lite småtrist att det går åt flera timmars träningstid för att dom inte kan koppla sina hundar :p
Förrförra gången när vi var i hägn sa instruktören lite uppgivet att "Ja, du kan ju försöka koppla hunden nu.." och när Ladda kom efter två visslingar på pipan såg han helt förvånad ut. "Ja, jaaa, sedärja, det gick ju riktigt smidigt!".
När vi sedan var där förra gången (1 år senare) så kände han igen mig och Ladda direkt och bara "Men er har jag ju haft här innan, det var din hund som var så lydig och trevlig!" :D

Jag gissar att det inte är så supervanligt att de kommer direkt på inkallning i hägn :p

Våran säsong började redan 1 augusti blivit både grisar och grävlingar för laikorna, några eftersök och även en del älgjobb under september.
Terrierna har haft flera bra drev men ingen skjutet än men har bara vart en riktig jakt.

Annars känns de trögt, ena laikan sprättad av en sugga och i förra veckan drog ena terriern ner i gryt, blev ett jäkla slagsmål å hon är kvar på sjursjukhuset fortfarande.

Har två jaktprov inbokade får se om vi hinner gå de nu innan den 15e.

Om jag gör det någon mer gång så.. Det är lite småtrist att det går åt flera timmars träningstid för att dom inte kan koppla sina hundar :p
Förrförra gången när vi var i hägn sa instruktören lite uppgivet att "Ja, du kan ju försöka koppla hunden nu.." och när Ladda kom efter två visslingar på pipan såg han helt förvånad ut. "Ja, jaaa, sedärja, det gick ju riktigt smidigt!".
När vi sedan var där förra gången (1 år senare) så kände han igen mig och Ladda direkt och bara "Men er har jag ju haft här innan, det var din hund som var så lydig och trevlig!" :D

Jag gissar att det inte är så supervanligt att de kommer direkt på inkallning i hägn :p

Haha, nej det är säkert inte jättevanligt! Förstår att han kände igen er, han lär inte träffat på allt för många som blåst två gånger och så var hunden kopplad :p Ja har man tänkt träna i hägn och sen tar det flera timmar till att koppla hund istället för att andra hundar ska kunna träna så förstår jag att det är trist. Basset är ju som tur var ingen snabbdrivande hund så han springer nästan jag ifatt :D Om inte annat så är det bara att ställa sig i löpan. Ställande hundar är inte direkt lika smidiga att avbryta...

Haha, nej det är säkert inte jättevanligt! Förstår att han kände igen er, han lär inte träffat på allt för många som blåst två gånger och så var hunden kopplad :p Ja har man tänkt träna i hägn och sen tar det flera timmar till att koppla hund istället för att andra hundar ska kunna träna så förstår jag att det är trist. Basset är ju som tur var ingen snabbdrivande hund så han springer nästan jag ifatt :D Om inte annat så är det bara att ställa sig i löpan. Ställande hundar är inte direkt lika smidiga att avbryta...

Haha, ja. Tyvärr var hon inte riktigt lika lätt att blåsa av sist vi var där, det tog ett par minuter att få in henne, men jag behövde åtminstone inte fånga henne med håv :D

Nej, de är ju inte det.. Jag har inte en suck att hinna ikapp henne i terräng, men i ett hägn skulle det nog gå bra :) Alternativt att ställa sig på löpan då.

Här går det fint med hundarna, både för de ställande och den drivande.

Älg är skjutet för jämten.

Grävling, mård och älg är skjutet för laikan som också träat både fågel och lodjur väldigt fint, så en riktigt fin allroundare har hon vuxit upp till.

Rå är skjutet för fauven.

De håller sig friska och hela och säsongen är lång, så helt klart en bra början på jaktåret :up:

Tack för alla grattis och gillande:love: vi är så glada, men fortsätter jobba på.

Höjdpunkten på helgen blev såklart priset, men nästan bäst var när en legendar inom vår gren kom fram till oss och sa att vår hund var nåt av det bästa han sett inom rasen:o:love: det kom nästan en liten tår i mitt öga, som vi kämpat med den där hunden som har de bästa av anlag men massa skit bakom pannbenet, så det tänker jag leva på nästa gång hon gör bort sig:D

Jag var med sambons jaktlag och jagade älg igår :)
Det är spännande med spetsjakt när det står på markerna och man har nära till ståndskallet, men fy så segt det är när det går ur marken och hundarna står i evigheter på helt fel plats och skäller :p Aja, vi åt ju en del korv i alla fall...

Svärfar sköt en kviga för en av unghundarna i alla fall, så det var kul!

På lördag kör vi igång här hemma, det ska bli skönt med första riktiga jakten här för säsongen. Ladda började löpa för några dagar sedan, men jag tror vi kan få ihop en såt med bara tikar, så då får hon nog gå i alla fall.

... och idag släppte vi lite på grannmarken :bump:

I första såten gick jag med Ipod som var lite seg i början och fjantade runt med ett hardrev en stund, innan han tog sitt förnuft till fånga :p Efter det drev han ko+kalv ca 1,5km med fin återgång.
I andra såten gick jag med Ladda, och det var väldigt trögt i början. Dåligt med spår, och första delen av såten gick som i en ravin där det var väldigt smalt och hon gick mig mest i fötterna. Sista delen av såten öppnade det upp och hon gjorde några fina sökrundor om 200-250m. När vi bara hade ett par hundra meter kvar av såten hade hon upptag på vad som troligtvis var rådjur, men släppte efter 30 sek. Jag såg ut typ såhär: :eek::confused::banghead::rage: när hon kom tillbaka och frågade vad tusan hon höll på med, och då stack hon tillbaka där hon släppt och sedan arbetade hon på fint i ca 10 min.
Hon har varit extremt såttrogen innan och brutit vid minsta väg, men nu drev hon över en större grusväg, arbetade riktigt bra och envist i tappterna och var tyst när hon inte var på löpan. En såt som började med ganska stor frustration från min sida avslutades på ett mycket bra sätt :up:
Vi var bara några stycken idag, jag + två passkyttar, och några minuter innan hon hade upptag började en av passkyttarna röra sig mot bilen - så klart gick drevet precis förbi hans pass. Stolpe ut!

... och idag släppte vi lite på grannmarken :bump:

I första såten gick jag med Ipod som var lite seg i början och fjantade runt med ett hardrev en stund, innan han tog sitt förnuft till fånga :p Efter det drev han ko+kalv ca 1,5km med fin återgång.
I andra såten gick jag med Ladda, och det var väldigt trögt i början. Dåligt med spår, och första delen av såten gick som i en ravin där det var väldigt smalt och hon gick mig mest i fötterna. Sista delen av såten öppnade det upp och hon gjorde några fina sökrundor om 200-250m. När vi bara hade ett par hundra meter kvar av såten hade hon upptag på vad som troligtvis var rådjur, men släppte efter 30 sek. Jag såg ut typ såhär: :eek::confused::banghead::rage: när hon kom tillbaka och frågade vad tusan hon höll på med, och då stack hon tillbaka där hon släppt och sedan arbetade hon på fint i ca 10 min.
Hon har varit extremt såttrogen innan och brutit vid minsta väg, men nu drev hon över en större grusväg, arbetade riktigt bra och envist i tappterna och var tyst när hon inte var på löpan. En såt som började med ganska stor frustration från min sida avslutades på ett mycket bra sätt :up:
Vi var bara några stycken idag, jag + två passkyttar, och några minuter innan hon hade upptag började en av passkyttarna röra sig mot bilen - så klart gick drevet precis förbi hans pass. Stolpe ut!
Så typiskt med stolpe ut! Men roligt att hundarna sköter sig! :)

Vi har jagat älg i tre dagar nu, inget skjutet men duktiga gråhundar. Idag hade vi uppe en gris på första såten, tyvärr var gråhunden lite nära när det gick förbi en passkytt så han avstod skott. I sista såten fick de tag i något som de stått med i 5 timmar, men nu är de inhämtade. Tur det inte var det första som hände idag på morgonen ;):banghead:

Imorgon ska basset få springa lite, har sett ett helt knippe olika rådjur på marken så det käbns lovande. Blir självklart någon grå som får komma ut också, nån älg ska vi väl få tag i innan veckan är slut :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 525
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 523
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka