Fiffi1

Trådstartare
Vad är bäst att göra när jakthund kommer fram till en under skogspromenad?
Jag har aldrig varit med om det och nu vet jag vad jag ska göra nästa gång men i går gjorde jag nog de flesta fel man kan göra. Det gick inte så bra och jag blev rädd, jag hade löptik och det var väl därför jakthunden kom ända fram till oss.

Sv: Jakthund?

Tja, jag skulle göra som med vilken annan hund som helst.

Hota och mota den i från oss och fungerar inte det så får man ju se till situationen..

Med en löptik i ena näven, okänd hanhund i andra så hade jag nog kickat till eller något..

Tja, innan mina hundar sett jakthunden så ropade jag och gjorde ett fånigt stamp i backen, ingen reaktion utan jag såg att nosen arbetade. Sedan såg tiken och hon är lite hundosäker och började skälla på den, den store fundrade vad tiken höll på med och vände på huvudet och där gjorde jag nog det största felet, jag stannade och försökte sätta mina hundar, jag skulle ha fortsatt gått i rask takt. Jag hade bilen några hundra meter neråt och skulle nog ha hunnit dit om jag bara fortsatt gått.

Nu gjorde jag ett försöka att sätta mina men det misslyckades helt och trots att bägge mina morrade och lät så kom jakthunden hela vägen fram till oss. När jakthunden gick på tiken så försvarade min hanhund henne, han lyssnade inte på mig ett skit. Jag kollade så inte jakthunden skulle gå till baken på tiken, sekunden senare när jag vänder blicken till min hane så sitter han i nacken på jakthunden, jag tycker det ser ut som han "tuggar" på den och tack gode gud att den inte var aggresiv och svarar på min hunds aggresivitet. Det var verkligen otäckt och jag for som en vante mellan tiken och min hane för jag hade kort koppel på bägge. Ville inte släppa och kände mig ganska maktlös, vet att jag tittade omkring och ville att det skulle komma någon jägare och hjälpa till för i mitt huvud gick det många tankar. Ingen fanns och jakthunden var tydligen en ganska snäll prick och talade om lite att den här behandlingen var inte okej och backade undan, tittade lite gran på oss och fortsatte sin väg. Den hade jaktväst och pejl på sig, och jag hoppas att inget gick sönder. Jag satt på knä en långstund med en hund på var sida och det var nog inte långt till gråten.

Hoppas verkligen tiken har bra avreaktion och inte behåller detta, hon är lite osäker på andra hundar redan. Idag vet jag att det skulle ha varit så mycket smartare att fortsätta gå och varför tänkte jag inte så i går.
Det jag funderar på är om hade min hane släppt tidigare om jag knäppt loss honom (inget stöd från mig) och tagit tiken och sprungit mot bilen?

Ja du kanske skulle med bestämd röst gjort klart för jakthunden att den inte var välkommen och sedan provat att bara gå därifrån.

Men det är ju så jäkla enkelt att vara efterklok och man blir ju spak när en lös hund kommer fram oavsett.

Däremot tror jag inte du hade tjänat på att släppa hanen och springa med tiken...

Med en löptik i ena näven, okänd hanhund i andra så hade jag nog kickat till eller något..
Sånna här uttalanden gör mig ständigt förvånad på buke, alltid när diskussioner om lösa hundar som springer fram till kopplade kommer upp så är det ett helt gäng som skulle sparka efter hunden. Varför? Jag ser det som en absolut sista nödlösning att sparka efter en hund och skulle förmodligen inte göra det om hunden inte gick till attack.
Tycker det är lite skrämmande att det är så ok och accepterat att sparka efter hundar så länge det inte är ens egen hund.:crazy:

Jag hade försökt ignorera hunden och gå vidare. Följer jakthunden då eftersom skulle jag försökt mota bort den så gott det går. Kicka hunden skulle jag inte göra så vida den inte är aggressiv.

Om du inte hade klippt mitt inlägg så hade det ju blivit lite mer rätt såklart, ska man citera så får man ju citera hela inlägget.

Dessutom så skulle jag ta exemplet som Fiffi nu råkade ut för, dvs att hennes hane gick i försvar ( det föll bort och det misstaget står för mig ).

Då ser jag hellre att jag kickar hunden, det betyder inte att jag skulle sparka av all kraft ( men faktiskt så sparkar/föser jag hellre bort en okänd hund som inte har någon ägare i närheten än att riskera slagsmål )

Man gör vad situationen kräver helt enkelt, är hunden fredlig så är man ju själv fredligare ..

En lätt kick eller en sten på nosen är klart att föredra framför att:
-Den okända hunden blir huggen
-Min hund blir huggen
-Min hund får noskvalster/loppor/löss/skabb/annan ohyra

Det är klart att man inte sparkar rejält så att man riskerar att skada hunden (om den inte attackerar), men som sagt så finns det så mycket risker med okända hundar som springer fram så jag tvekar aldrig att handgripligen tala om för hunden att den inte är välkommen, om den inte lyssnar på min röst vill säga.

När jag möter hundar, oavsett var, säger jag med myndig stämma -gå hem, de hundar jag har mött har då faktiskt vänt, vissa för att komma igen men efter en andra tillsägelse så går de undan.

Egentligen spelar det ingen roll vad man säger, bara man med kroppsspråket tydligt visar att här har hunden inget att hämta och ger ett rappt komando. Gärna peka med hela armen åt motsatt håll.

Det har fungerat både till häst och gående med och utan hund. Det är viktigt att säga ifrån innan hunden har kommit in i din "sfär" för då är det försent. Då ska man inte peka utan bara ryta ifrån med både kropp och tal och vända ryggen till och gå.

Just jakthund har jag aldrig stött på, men jag brukar försöka med rösten först på alla hundar som kommer fram. Jag har inte varit särskilt bekymrad tidigare, men nu när min hane är mogen och klar (Och har en fertil flickvän att vakta) så vet jag om att det kan bli slagsmål lättare. Så just när båda mina är med, hade jag förmodligen fått skrämma bort den andra hunden rejält med vilket medel som helst. Jag vill inte ha ett slagsmål där båda mina Amstaffar är inblandade med en främmande hund. Det lär inte sluta så bra alls.

Har jag bara en av dom med mig, brukar jag antingen schasa bort den främmande med rösten och bara gå vidare - alternativt sätta min hund ner för att ha större kontroll och lättare att nå fram till den andra hunden i och med att min sitter still.

kl

Tack för bra svar.
Jag blev överrumplad av jakthunden. När jag såg den var den väldigt nära. Jag såg den i ögonvrån och en av mina hundar gick bredvid, och en framför, vi hade tjafsat lite om att inte dra så vi var fullt upptagna på annat, annars skulle nog mina hundar upptäckt den tidigare. Jag vände huvudet och sade åt den att gå men jag hade ju inte kroppen vänd mot den utan jag började korta kopplen lite och gick över på andra sidan av vägen för att försöka sätta mina.

Tänkte först att den är ju ute på jakt och då brukar de ju inte bry sig i andra hundar men förmodligen måste den känt löptiken och kommit ut från skogen alldeles bakom oss. Mina hundar hade inte kännt någon vittring.

Jag vet nu att min hane går inte att sätta för att sedan lösa uppgiften, han ville lösa det själv med våld.

Samma sak gör min hane, om tiken är med. Utan henne så har han inget att beskydda och vakta, och då tolererar han dom flesta andra hundar. Dock så är han mycket dominant, och går inte med på främmande hundar som inte är underlägsna. Men så långt brukar mötena aldrig gå liksom, men han börjar åtminstone inte med att slåss.
Däremot vill jag aldrig ge honom chansen att börja bråka heller, eftersom han inte vill sluta helst.
Men så länge som den främmande hunden har ett schysst språk, och inte kommer med attityden "Jag är stört bäst och vackrast" så brukar det fungera hyfsat om jag säger åt honom att jag bestämmer över vem som får hälsa och inte på hans tjej ;)

Ok, hoppas att det var en sån där grej bara för att tiken var med. Jag upplevde honom aggresiv, det var morr direkt och framrusning och då är han en ganska vek kille. Ärligt talat så kändes det som att jag skulle aldrig få honom att sätta sig för att jag sedan skulle lösa situationen. Han tog över helt.
På sökträningen efteråt så upplevde jag honom som vanligt men på avkylningen så mötte vi en chow-chow och då tyckte jag att han reagerade mer än vanligt (jakthunden var en gråhund). Tiken var med men satt i bilen och väntade på sin tur.
Och idag på lydnadsträningen i ridhuset var han som vanligt men när vi skulle gå ut så rusade han fram mot en terv. Vi gick bakom på behagligt avstånd, ändå skulle han fram och gruffa. Tiken var hemma. Det blir väl så att man analyserar sönder detta och skapar situationer själv :crazy: Men vad jag blir förbannad på honom, jag vill inte ha en muckig hane. Nu blir det hårdträning.

I mitt fall är alternativen att bli bortskickad av mig eller bli biten av min tik. Nu kan jag i och för sig kräva på ren lydnad att hon ska hålla käften stängd, men hon mår inte bra av att någon hund springer fram och hennes välbefinnande går före vilken främmande hund som helst. Har jag bara Sam med mig kan jag vara lite vänligare.

Dock har jag fått betala åtskilliga tusenlappar på att behandla noskvalster vilket jag är ganska trött på. Därför stoppar jag hellre framrusande hundar med en fot än riskerar att få dem smittade. Får någon av mina noskvalster nu så riskerar de att smitta ned en hel hög tävlingsaktiva hundar och det går bara inte.

En lätt kick eller en sten på nosen är klart att föredra framför att:
-Den okända hunden blir huggen
-Min hund blir huggen
-Min hund får noskvalster/loppor/löss/skabb/annan ohyra

Det är klart att man inte sparkar rejält så att man riskerar att skada hunden (om den inte attackerar), men som sagt så finns det så mycket risker med okända hundar som springer fram så jag tvekar aldrig att handgripligen tala om för hunden att den inte är välkommen, om den inte lyssnar på min röst vill säga.

Och jag instämmer.

Sånna här uttalanden gör mig ständigt förvånad på buke, alltid när diskussioner om lösa hundar som springer fram till kopplade kommer upp så är det ett helt gäng som skulle sparka efter hunden. Varför? Jag ser det som en absolut sista nödlösning att sparka efter en hund och skulle förmodligen inte göra det om hunden inte gick till attack.
Tycker det är lite skrämmande att det är så ok och accepterat att sparka efter hundar så länge det inte är ens egen hund.:crazy:

Men du, vad hade du gjort då?

Sen läste jag inte inlägget , som att hon tar i för kung och fosterland för att sparka hunden. Vet du, jag hade lätt gjort så, jag med, och hade min "attackerat" någon annan hund, så hade då jag inte sagt något till den ägaren om den sprakat mot min hund ( förutom då att kräla i stoftet ;) )

Dessutom ser jag hellre att någon faktiskt kickar till MIN hund också istället för att det skulle blir slagsmål.

Allvarligt, en kick vs slagsmål ...

Jag vet då vad jag väljer ;)

Jag fick också påhälsning idag av lös hund och ingen ägare i sikte. Nu var mina också lösa så jag platsade Sam och hade tänkt göra samma med Lille Fjant för att sedan möta upp den lösa hunden och fånga in den. Nu hann jag inte riktigt för den satt fart mot Fjant och var där innan jag hann göra något åt det. Sam låg ju däremot plats så jag gick tyst fram mot Fjant, tog den andra hunden i halsbandet och lade sedan Fjant plats. På med koppel på okänd hund och så stod vi där och väntade. Det tog väl en 20 minuter innan ägaren behagade visa sig. Inte kom puckot och hämtade sin hund heller utan ropade att jag skulle släppa den. Jo tjena att jag släpper den lös bland mina hundar. Jag fick se till att mina låg kvar och gå iväg med hunden en bit innan jag skickade bort den.

Nu blev det inget gruff men potentialen fanns då hunden och Fjant stod och nosade på varandra. Raggen var rest på båda och kroppspråket stelt. Hade jag yttrat ett ord då hade det kunnat smälla. Min rekommendation är därför att man i liknande situation tyst och lugnt går och särar på hundarna och sedan lägger lydnad på sin egen. Ska man ha flera hundar är det nog så illa tvunget att man med lydnad kan hantera en liknande situation. Fjant är hundaggressiv, så jag förstår svårigheten i att få lydnad på en sådan hund men det är så illa tvunget. Dessutom verkar det lugnande på alla hundar om föraren kan styra upp situationen.

Suck, nu blir det väl en resa till veterinären igen för noskvalsterbehandling.

:bow:

Det kan tom trigga hunden att gå till attack om den inte redan gjort det ...

Hur skulle du lösa det då?

Haukur svarade ju på mitt exempel och jag undrar ja..

Nu ska vi se om det blir rätt denna gång ;)

Du står med en löptik i ena handen, en hanhund som försvarar "sin tik" i en andra och då dyker det upp en lös hanhund utan att du ser dendär jäkla ägaren i sikte ....

Hur skulle du lösa det om hunden inte bryr sig om att du hotar med rösten?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 397
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025