Jaha vad gör vi del LXXIII

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Reining i engelsk sadel kan bli spännande. Det går, men jag vet inte om det är något jag vill testa.
Hade tänkt .börja med kor men det är väl bara att glömma nu.
Tycker engelska sadlar är sjukt obekväma..

Enligt sjukgymnasten ska jag inte rida alls, oavsett sadel.
Testa damsadel? Finns resten också.

Resten?
Litar inte tillräckligt på hästen för att våga rida damsadel. Hon får stolleryck emellanåt, knappt jag kan hålla mig kvar i westernsadeln när hon är på det humöret. .
Western om inte autocorrect varit i farten :)
Man sitter säkert i damsadel

Reining i engelsk sadel kan bli spännande. Det går, men jag vet inte om det är något jag vill testa.

Du kan ju börja med att resa dig med benen ihop, undvika vridningar, kanske testa ett foglossningsbälte?
Jag sover alltid med en kudde mellan knäna för att avlasta (får ont annars sen jag hade foglossning), undviker vridningar mm.
Det kan ju göra något positivt och är lätt att testa.

Western om inte autocorrect varit i farten :)
Man sitter säkert i damsadel

Aha :) Finns väl inga "westerndamsadlar? Eller menar du sadel av dammodell? De är breda de med.

Du kan ju börja med att resa dig med benen ihop, undvika vridningar, kanske testa ett foglossningsbälte?
Jag sover alltid med en kudde mellan knäna för att avlasta (får ont annars sen jag hade foglossning), undviker vridningar mm.
Det kan ju göra något positivt och är lätt att testa.

Har haft foglossningsbälte i snart tio år, hjälper inte. Sover på mage. Försöker undvika allt som gör ont, men det är svårt när precis allt gör ont..

Jag kikar lite på nytt, begagnat, släp då mitt håller på att ge upp.
Vet någon hur Henra Easyline är? Har bara b-kort, det släpet jag har hittat är rätt i vikt och har rejäl lastvikt med.

Ja, det kan ju vara så att med just dina problem ska man inte rida. Det vet inte jag.
Men vad jag vet är att det går att rida på väldigt olika vis och belasta kroppen på väldigt olika sätt iom det. Och jag har sällan mött sjukgymnaster eller läkare som är tillräckligt bra ryttare/insatta i ridning för att veta sånt.
Så råden kan variera enormt beroende på hur mkt de vet om häst.

Och ja, kor är nog kört ett tag tyvärr.
Kanske även en del rörelser inom reining som sker med snabba skiften i balans och riskerar påfresta höfterna mer.

Det finns bekväma sadlar inom både western och engelskt. Men man måste sitta rätt i dem och ha rätt sadel för sin kropp.
Och jag förstår absolut att vissa rörelser blir svåra med engelsk sadel.

Jag har ju stått inför valet att lägga om min ridning eller helt sluta.
Sen blev jag bättre efter några år.
För mig var det värt att ändra mkt för att ens kunna rida/funka i vardagen.
Men det betyder ju inte att det är rätt för alla andra. :)
Hoppas du når någon lösning som känns rätt för dig!

Jag får nog satsa på att komma i säng tidigt idag. Märkligt nog känner jag inte av att jag inte sov en endaste sekund förra natten. Men det vore trots allt skönt att dra täcket över huvudet tidigt.

Ja, det kan ju vara så att med just dina problem ska man inte rida. Det vet inte jag.
Men vad jag vet är att det går att rida på väldigt olika vis och belasta kroppen på väldigt olika sätt iom det. Och jag har sällan mött sjukgymnaster eller läkare som är tillräckligt bra ryttare/insatta i ridning för att veta sånt.
Så råden kan variera enormt beroende på hur mkt de vet om häst.

Och ja, kor är nog kört ett tag tyvärr.
Kanske även en del rörelser inom reining som sker med snabba skiften i balans och riskerar påfresta höfterna mer.

Det finns bekväma sadlar inom både western och engelskt. Men man måste sitta rätt i dem och ha rätt sadel för sin kropp.
Och jag förstår absolut att vissa rörelser blir svåra med engelsk sadel.

Jag har ju stått inför valet att lägga om min ridning eller helt sluta.
Sen blev jag bättre efter några år.
För mig var det värt att ändra mkt för att ens kunna rida/funka i vardagen.
Men det betyder ju inte att det är rätt för alla andra. :)
Hoppas du når någon lösning som känns rätt för dig!

Ingen verkar ju veta vad det är för fel, det kan jag tycka är steg ett att ta reda på. Speciellt innan man ger "rådet" att sluta med det jag älskar göra.

Jag har en engelsk sadel och visst gjorde det lite mindre ont att rida i den. Men jag skrittade bara i typ 20 min, något jag brukar klara i westernsadeln med (som är tio resor bekvämare).

Nej det finns inte :(
Men en duktigt sadelmakare eller någon som bygger w-sadlar kan göra om ditt säte till ett smalare. Inte billigt men det går ;)

Skit.. Misstänkte att det var så. Min sadel är snudd på antik så den modifierar jag inte. Har inte råd heller för den delen :(

Fast med tanke på att jag inte kan ta en vanlig promenad utan att få ont är jag tveksam till att lite smalare säte gör någon skillnad..

Ja, jag är jävligt bitter nu.

Ja,både röntgen och MR. Enligt läkare inget konstigt,enligt ortoped FAI och remiss till sjukgymnast som går på läkarens linje (dvs ingen aning).

Är noga med att hoppa upp och av åt båda hållen.
Jag har oxså höftproblem, men har konstaterad artros i höfterna. Det som hjälper mig som smärtlindring är värme och akupunktur. Kan verkligen rekommendera dig att testa akupunktur. Har de senaste gångerna fått något som är ett mellanting mellan akupunktur och TNS, dvs man kopplar ström till nålarna som ger impulser likt TNS.
Kan ju vara värt att testa för att få vara smärtfri.
/b

Det är inte så att du ska sluta för att se om det är ridningen som ger dig ont/gör det värre? :)

Enligt sjukgymnasten ska jag sluta. Punkt. Minst ett år och sen kanske rida 1-2 gånger i månaden.
Har nu hållt upp sen augusti (ridit kanske tre gånger sen dess), ingen skillnad.

Jag har oxså höftproblem, men har konstaterad artros i höfterna. Det som hjälper mig som smärtlindring är värme och akupunktur. Kan verkligen rekommendera dig att testa akupunktur. Har de senaste gångerna fått något som är ett mellanting mellan akupunktur och TNS, dvs man kopplar ström till nålarna som ger impulser likt TNS.
Kan ju vara värt att testa för att få vara smärtfri.
/b

Akupunktur verkar så otäckt! Jag är livrädd för nålar, kräks av ett vanligt blodprov..

funderar på om jag ska läsa eller kolla nån serie på Netflix.
Skönt att vara ledig men samtidigt är jag rastlös.
Imorgon ska jag till Örebro med katten iaf

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
679
Svar
2 001
· Visningar
98 955
Senast: pepp
·
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
96 97 98
Svar
1 957
· Visningar
53 189
Senast: Mia_R
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka