JAha- nu behöver jag nog bli lugnad- IGEN!

EmelieR

Trådstartare
Förra veckan la jag in en tråd om att jag frågade om det kunde ha blivit betäckt på första omgången semin eftersom mitt sto fick mjölk så tidigt.. 9v innan trolig fölning.
Pratade med Veterinär idag och han förbereder mig på att det kanske är tvillingar.... Inte ngt jag vill :(
Han kommer imorgon och kollar henne så gott han kan...
Nu behöver jag ju blki lugnad så att jag kanske kan sova.....
Eftersom hon inte har fyllt ut så mkt är det troligtvis ingen kastning- men naturligtvis kan det också vara ett alternativ.
LUGNA mig nu- när fick era mjölk- som tidigast?
Vad kan man göra för att få reda på så mkt som möjligt?
Går det att göra UL så här sent?
OM det är tvillingar- går de lika länge?
Om det är skada på navelsträngen- hur nära borde hon kasta?

Fy vilka trista frågor... men jag vill SÅ gärna höra från er med mer erfarenhet än jag....

Sv: JAha- nu behöver jag nog bli lugnad- IGEN!

Du bör hålla koll på stoet ordentligt, men det kanske du redan gör.

Nu kommer det inte att vara ett dugg lugnande, men vi hade ett sto här som satte mjölk två månader innan fölning, och inom några dygn kastade hon tvillingar.

Det du kan bla göra är att hålla koll på stoet och se till att du har en vet som kan komma snabbt!

Och jag kan lugna dig lite då mitt ena sto börjar sätta juver tidigt! MINST 6 v innan beräknad o jag har för mig upp till 3 mån innan...

De andra frågorna har jag inget svar på...Och hon har ju inte haft superspänt/färdigt juver så tidigt, men börjat få som sagt!

Frågan är om hon menar sätta juver eller läcka mjölk?

Stoet som kastade här började alltså läcka mjölk 2 mån för tidigt!

Då känner jag mig ändå ganska lugn- jag hoppas att det är ganska lugnt iaf. har fått ett par svar att det kan vara så att hon bara är tidig... Juvret är inte helt fullt och bara genomskinlig vätska ännu så länge. Dock större än förra veckan men absolut inte välfyllt...
Hon borde ju ha kastat redan förra veckan om det bara tog ett dygn...
Hoppas hoppas hoppas.....

Jag nojade ju över mitt sto som började väldigt tidigt 8 veckor före beräknat såg hon ut så här
wjjuver090317.jpg

wjuve090317.jpg

Nu går hon här ute med en pigg grabb vid sidan kom iofs tidigare redan på 321 dgn men hon gick som sagt med stort juver länge. Så vi får hålla tummarna att ditt sto är likadant.

Om hon inte har färdig mjölk är det säkert ingen fara, då fattade jag fel. Som Gylle säger kan de sätta juver mycket tidigt, och klar vätska kan man väl få ut på ston som inte ens är dräktiga!

Hoppas allt går bra!

Vårt gamla sto satte stort juver två månader innan fölning.

Den gången hon kastade, förmodligen navelsträngsomvridning så märkte vi att hon var konstig två dagar innan kastning, det hade dock ej något med juver att göra utan släppta band och påtaglig nedstämdhet.

Men jag håller med övriga här att du ska hålla koll på henne.

Det finns absolut inget som säger att ditt sto skulle bära tvillingar. Det är mycket oansvarigt av din veterinär att skrämma upp dig!

Om det ända han grundade eventuellt tvillingar på var att hon har fått juver tidigt så ska han be dig om ursäkt för det var ruggigt felaktigt.

Det finns ston som får juver jätte tidigt och det finns ston som inte får juver förän fölet är fött.

Jag tror att du kan vara lugn. Mitt sto som ska föla idag troligtvis(!) satte mjölk för kanske tre månader sedan och hon är kollad. Hon har inte tvillingar! :laugh: Ta det lugnt! Det kommer att gå bra!

Nu läste inte jag din förra tråd, men har ni inte UL:at stoet efter semineringen för att se om hon tog sig eller inte? Då borde ju veterinären även sett ifall det var tvillingar och nypt bort den ena.

Svarar lite till alla...

han har misstänkt det innan på att hon var så stor redan vid 7 månaden när vi tog abortvirusspruta 2. När hon nu dessutom satte mjölk så tidigt ville inte veterinären bara säga att det var lugnt utan att man kan MISSTÄNKA tvillingar eller annat... Jag skrev tråden för att bli lugnad- naturligtvis kollar vi upp henne idag lite extra. Det är ändå dags för sista sprutan abortvirus så det kommer ju bra så sett ;) Lite tur i allt...

Till Ramona. Vi har UL ljudat henne. Hon har dessvärre ganska mkt cystor vilket gör att man "kan" missa en ev tvilling. Vi kollade henne extra både iår och förra året pga detta.
Jag tror iofs att hon hade två stora ägg vis semin och jag fick två doser så det är ju inte helt utan misstanke ändå... Nu har jag tyvärr inte använt samma veterinär hela vägen i år då det blev så stort projekt att lasta den lilla o stoet- Blev bara extra stress och jag ville inte det när hon nu inte tog på första. Jag skulle ju ändå inte försöka fler gånger så det lev som det blev liksom...
MEN jag har verkligen gjort vad jag har kunnat. Kollat vid 90 dygnet också men utan ul- bara knstaterad dräktig...

Jag tycker det är skönt att så många har fått juver så tidigt. Och att hon skulle fått mkt mer mjölk om den troligt skulle kasta. Dessutom borde hon redan gjort det då. Känns mkt mkt bättre redan. Får vi se vad Veterinären säger efter scanning på henne idag.

TACK ALLIHOP!!!

Nu så har veterinären varit här :)

ALLT såg bra ut- Hinnan tillräcklig. foster som rörde sig och troligtvis bara en fosterhinna.
Han var lite osäker för den kunde liga framför det andra fostret o då såg man inte med den han hade med sig. Har en bättre maskin hemma men jag vill inte lasta och åka iväg nu så jag får gå på att OM där är två ligger de iaf rätt...

Jag är mkt mkt lättad :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 940
Senast: lizzie
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V