Jägare sköt två hästar av misstag

Nu vill jag väl inte försvara jägaren, för ja men bör vara helt säker på vad man skjuter och det gjordes helt klart fel här. Men jag kan till viss del förstå misstaget. Jägaren hade fått uppgifter om att det inte fanns några tamdjur på marken. Hästarna stod och betade på att havrefält. En betande ponny i ett havrefält (som är ganska högt såhär års) kan absolut se ut som ett vildsvin.

Sen hur jägaren tänkt säkerställa att det inte var en sugga med kultingar kan man ju undra...:meh:

Men det är ju skit samma. Virriga gamla tant Agda kunde ju ha irrat ut i fältet, man MÅSTE vara säker på vad man skjuter. Är man inte 110% säker håller man skottet.

Jag försvarar jägare i många fall men det här var inte ok någonstans. Plus att andra skottet skulle aldrig gått iväg.
 
Men det är ju skit samma. Virriga gamla tant Agda kunde ju ha irrat ut i fältet, man MÅSTE vara säker på vad man skjuter. Är man inte 110% säker håller man skottet.

Jag försvarar jägare i många fall men det här var inte ok någonstans. Plus att andra skottet skulle aldrig gått iväg.

Ja jag håller helt med. Säger bara att jag kan förstå hur en ponny kan uppfattas som ett vildsvin. Jägaren gjorde helt klart fel.
 
Inte alls osannolikt, en del hundar dör just så plus att kulan kan ändra riktig i kroppen men mest kända fallet tror jag är skottet som döda både en älg och efter det en skidåkare.

Jag vet en jägare norröver som sköt sin jaktkamrat. Kulan studsade riktigt illa flera gånger och tog kamraten i bakhuvudet. Hade hen haft kepsen på hade den fångat upp det mesta av kulans energi men hen hade inte det. Tyvärr fanns det nog energi kvar för att den skulle gå igenom skallbenet :(
 
Skrämmande det var ju inte länge sen en jägare i kalmartrakten tog fel på kronhjort och rådjur. Känns som om jägare idag skjuter först och kollar sen .
Jag tänker att det finns jägare och sk ”jägare”. Den senare sorten är de som köper jakter, de är kanske inte så intresserade av arbetet med viltvård osv utan är mer ute efter troféer. Sen finns de jägare som får så hög puls ute i praktisk jakt att de glömmer allt vad de lärt sig om säkerhet och jaktetik.
 
Jo men tycker ändå man måste kunna se vad man skjuter på. 😪

Jag är helt enig men jag förstår att man jagar vildsvin när det är skymning eftersom de lever som de gör. Oavsett, man måste vara säker på vad man skjuter på. Plus att man måste säkerställa att det inte är en sugga med kultingar, de är alltid fredade (än så länge, det är på förslag att ändra det).
 
Vildsvinsjakt skiljer dig från annan jakt genom att den dels, sker oftast nattetid och dels att det oftast kommer många djur samtidigt. Det är också svårt att se skillnad på sugga och galt om man inte har tur och ser betarna, vilket är svårt när det är mörkt. Till detta kommer att vildsvin är smarta och att de försvarar både sig själva och sina ungar, de samarbetar också när de försvarar sig mot hundar eller annat hot.

Trots detta måste säkerhet och jaktetik prioriteras. Självklart skall alla skott som avlossas vara väl avvägda, annars skall du som jägare avstå.
 
Stackars lilla ponnys :cry: Jag hoppas verkligen att det gick fort och att ingen av dem hann bli rädd. :cry:

Borde ingå i jaktlicensen att man ska vara säker på vad man skjuter först innan man trycker av :cautious:
 
Nu vill jag väl inte försvara jägaren, för ja men bör vara helt säker på vad man skjuter och det gjordes helt klart fel här. Men jag kan till viss del förstå misstaget. Jägaren hade fått uppgifter om att det inte fanns några tamdjur på marken. Hästarna stod och betade på att havrefält. En betande ponny i ett havrefält (som är ganska högt såhär års) kan absolut se ut som ett vildsvin.

Sen hur jägaren tänkt säkerställa att det inte var en sugga med kultingar kan man ju undra...:meh:
Vid skyddsjakt, som det är i ett havrefält, finns inte ett absolut förbud att skjuta suggor med kultingar.
 
Stackars lilla ponnys :cry: Jag hoppas verkligen att det gick fort och att ingen av dem hann bli rädd. :cry:

Borde ingå i jaktlicensen att man ska vara säker på vad man skjuter först innan man trycker av :cautious:
Fast det gör det ju. En jägare får inte skjuta om hen inte är säker på att träffa på rätt ställe på djuret och har kulfång. Det innebär inte enbart att jägaren måste veta vilket djur, att det är rätt djur, hen siktar på utan också att hen kan döda djuret med det skottet och att om hen missar (djuret springer iväg) så ska inte kulan kunna flyga all världens väg och träffa någon annan. Det är ju när det inte efterlevs som folk skjuter sina jaktkamrater, hundar, hästar och annat/andra. Självklart borde sådana missar innebära att jaktlicensen dras in och att vapnen ta som hand. Det tycker även seriösa jägare och en seriös jägare är mån om att det ska gå rätt till och att jakten inte ska orsaka onödigt lidande för djuret.
 
Fast det gör det ju. En jägare får inte skjuta om hen inte är säker på att träffa på rätt ställe på djuret och har kulfång. Det innebär inte enbart att jägaren måste veta vilket djur, att det är rätt djur, hen siktar på utan också att hen kan döda djuret med det skottet och att om hen missar (djuret springer iväg) så ska inte kulan kunna flyga all världens väg och träffa någon annan. Det är ju när det inte efterlevs som folk skjuter sina jaktkamrater, hundar, hästar och annat/andra. Självklart borde sådana missar innebära att jaktlicensen dras in och att vapnen ta som hand. Det tycker även seriösa jägare och en seriös jägare är mån om att det ska gå rätt till och att jakten inte ska orsaka onödigt lidande för djuret.
Bra, men uppenbarligen levs det inte efter. Borde något förändras för att förhindra sådana saker hända? Typ mera fokus på just den delen eller obligatoriska återkommande kurser? 🤔
 
Bra, men uppenbarligen levs det inte efter. Borde något förändras för att förhindra sådana saker hända? Typ mera fokus på just den delen eller obligatoriska återkommande kurser? 🤔

De som inte fixar det idag kommer inte att vara hjälpta av några ytterligare kurser.

Mycket (men inte hela problemet) är att stadsfolk ska ut och jaga som aldrig levt på landet och heller inte känner till området de jagar i. Då är det lätt att det blir problem, speciellt med oerfarna jägare.

Men som @nullo-modo säger, det är trots allt få olyckor som sker.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer då han trodde det var vildsvin har nu fått sin dom.
2
Svar
23
· Visningar
2 349
  • Artikel Artikel
Hästnyheter B-tränaren Amanda Löfqwists häst Pirlo var anmäld till ett montélopp på Dannero under söndagen. Men hästen fick inte starta...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp