Jägaren sköt två ponnyer - får böter

Det om något vore spännande eftersom "jaktlicens" inte ens existerar.

Det finns jägarexamen och vapenlicens och som jag redan skrivit så är en klarad jägarexamen inget man kan bli fråntagen. Har man en gång klarat den, så har man den och även om den är ett måste för att ansöka om vapenlicens, så har den noll och inget med om man blir nekad eller får indragen vapenlicens.

Synd! Men alla möjligheter att någonsin jaga igen borde fråntas.
 
Jag skulle bli vansinnig av sorg och ilska om någon sköt mina hästar, men i lagens ögon räknas det som skadegörelse och inte mord. Jag vet inte, men har någon någonsin dömts till fängelse vid vådaskott när någon människa blivit ihjälskjuten?
 
Jag skulle bli vansinnig av sorg och ilska om någon sköt mina hästar, men i lagens ögon räknas det som skadegörelse och inte mord. Jag vet inte, men har någon någonsin dömts till fängelse vid vådaskott när någon människa blivit ihjälskjuten?

Inte vad jag vet. Det är inte säkert att man blir av med vapnen heller, det beror på om man ansetts vara så pass oaktsam.

Jag känner tyvärr till ett fall där det verkligen var ett rent oturligt vådaskott (kulan studsade flera gånger på ett sätt som inte gick att förutse) och jägaren som sköt ihjäl sin jaktkamrat tog senare livet av sig. Han kunde helt enkelt inte leva med det.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter ett bråk mellan två hästintresserade kvinnor lämnade den ena kvinnan bland annat hästgödsel utanför den andres port – mitt i...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren inträffade en allvarlig olycka i skånska Svedala, då en man körde på en häst och en ponny med sin traktor - hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 267
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 970
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp