Jägaren sköt två ponnyer - får böter

Det om något vore spännande eftersom "jaktlicens" inte ens existerar.

Det finns jägarexamen och vapenlicens och som jag redan skrivit så är en klarad jägarexamen inget man kan bli fråntagen. Har man en gång klarat den, så har man den och även om den är ett måste för att ansöka om vapenlicens, så har den noll och inget med om man blir nekad eller får indragen vapenlicens.

Synd! Men alla möjligheter att någonsin jaga igen borde fråntas.

Jag skulle bli vansinnig av sorg och ilska om någon sköt mina hästar, men i lagens ögon räknas det som skadegörelse och inte mord. Jag vet inte, men har någon någonsin dömts till fängelse vid vådaskott när någon människa blivit ihjälskjuten?

Jag skulle bli vansinnig av sorg och ilska om någon sköt mina hästar, men i lagens ögon räknas det som skadegörelse och inte mord. Jag vet inte, men har någon någonsin dömts till fängelse vid vådaskott när någon människa blivit ihjälskjuten?

Inte vad jag vet. Det är inte säkert att man blir av med vapnen heller, det beror på om man ansetts vara så pass oaktsam.

Jag känner tyvärr till ett fall där det verkligen var ett rent oturligt vådaskott (kulan studsade flera gånger på ett sätt som inte gick att förutse) och jägaren som sköt ihjäl sin jaktkamrat tog senare livet av sig. Han kunde helt enkelt inte leva med det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förundersökningen mot den jägare som i oktober sköt två ponnyer i en hage har lagts ner. Jägaren tog de två hästarna för vildsvin efter... 2
Svar
38
· Visningar
2 977
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer blev misstagna för vildsvin och skjutna av en jägare i Nykvarn i slutet av oktober. Nu lägger åklagaren ned... 2 3
Svar
58
· Visningar
2 190
Senast: vilde
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren skulle jaga vildsvin men sköt två shetlandsponnyer. Nyheten spreds som en löpeld i helgen. "Jag är inte orolig. Våra jägare...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer sköts till döds i en hage i Nykvarn. En jägare som var ute efter vildsvin ska ha skjutit hästarna av misstag...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Sätta ut söker annons