Jägare sköt två hästar av misstag

Ärligt talat får man ha en bra dålig blick om man inte ser skillnad på en häst och ett vildsvin. Jag såg vildsvin i skymning på åkrar i våras och det var liksom inte ens en tvekan vad det var. Dom såg långt långt ifrån ut som hästar. Det finns liksom ingen likhet annat än att dom har korta ben.

Detta var slarv och ingen olyckshändelse. Denne jägare chansade och det blev som det blev, antar jag. Att skylla på att "hästar ska inte vara där" är bara löjligt, alla vet att hästar kan rymma ut från sin hage, jag antar att även jägare har den infon med sig att det kan vara en möjlighet.
Det är ändå stor skillnad på att se ett vildsvin eller en förrymd shettis på en åker på våren och se dem i en fullt uppvuxen havreåker. Jag har sett en förrymd shettis i djupsnö i mörker och inte varit säker på vad jag såg, samma åker där jag sommartid i dagsljus sett vildsvin i uppvuxna sädesfält.
 
Det är ändå stor skillnad på att se ett vildsvin eller en förrymd shettis på en åker på våren och se dem i en fullt uppvuxen havreåker. Jag har sett en förrymd shettis i djupsnö i mörker och inte varit säker på vad jag såg, samma åker där jag sommartid i dagsljus sett vildsvin i uppvuxna sädesfält.
Och därför måste man vara säker på vad det är som man skjuter.
 
Påminner mig om ett filmcitat- not every situation calls for your patented approach of "shoot first, shoot later, shoot some more and then when everybody's dead try to ask a question or two."
 
Det är ändå stor skillnad på att se ett vildsvin eller en förrymd shettis på en åker på våren och se dem i en fullt uppvuxen havreåker. Jag har sett en förrymd shettis i djupsnö i mörker och inte varit säker på vad jag såg, samma åker där jag sommartid i dagsljus sett vildsvin i uppvuxna sädesfält.
Spelar väl ingen roll, det är ingen ursäkt alls faktiskt att skjuta dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jägare sköt på söndagsförmiddagen en häst. Polisen har upprättat en anmälan om jaktbrott.
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer i Kalmartrakten för att han trodde det var vildsvin har nu fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägaren som av misstag sköt två shetlandsponnyer då han trodde det var vildsvin har nu fått sin dom.
2
Svar
23
· Visningar
2 344
  • Artikel Artikel
Hästnyheter B-tränaren Amanda Löfqwists häst Pirlo var anmäld till ett montélopp på Dannero under söndagen. Men hästen fick inte starta...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp